Waarom is het belangrijk kinderen emotionele veiligheid te bieden?

Emotionele veiligheid stelt kinderen in staat hun autonomie en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Dit zal hen helpen zich bekwaam te voelen om de wereld te verkennen. Meer informatie.
Waarom is het belangrijk kinderen emotionele veiligheid te bieden?

Laatste update: 10 januari, 2022

De gevolgen voor de emotionele veiligheid die je je kinderen biedt reiken veel verder dan de ouder-kind band die je met je kinderen hebt. Het overstijgt andere gebieden, zoals toekomstige relaties tussen koppels.

Het is heel belangrijk dat we ernaar streven gezonde relaties met onze kinderen te onderhouden, die als voorbeeld dienen om in hun hele leven andere banden te ontwikkelen.

In die zin bestaat emotionele veiligheid uit een geheel van gedragingen en gebaren die in de loop van de tijd een duidelijke boodschap ondersteunen: “Ik geef om je, ik hou van je en je bent waardevol.”

Laten we eens kijken waar het allemaal om gaat en hoe je je kinderen beter kunt steunen.

Wat is emotionele veiligheid en waarom is het belangrijk?

De emotionele veiligheid van kinderen wordt bereikt door de totstandkoming van een positieve, gezonde en langdurige hechtingsband in de loop van de tijd. Hierdoor kunnen ze zichzelf zijn. Zonder angst zich afgewezen te voelen of zich te moeten conformeren aan bepaalde normen of regels alleen maar om anderen een plezier te doen.

Emotionele veiligheid stelt kinderen dus in staat eigenwaarde te verwerven. Het nodigt hen uit de omgeving te verkennen. En bij het voelen van angst of onzekerheid geeft het hen de zekerheid dat ze altijd kunnen rekenen op de steun en het gezelschap van iemand die ze liefhebben.

Tot slot wordt de emotionele veiligheid van zuigelingen ook ontwikkeld door hen te begeleiden in het hanteren van hun emoties (Spaanse link). Praat dus met je kind. Moedig het aan je te vertellen hoe het zich voelt. Erken zijn emoties, en deel ze. Laat ze zien dat jij hetzelfde doet. Op die manier kunnen ze deze gewoonte normaliseren en begrijpen dat het oké is om gevoelens te uiten.

Waarom is het belangrijk kinderen emotionele veiligheid te bieden

Hoe je je kind helpt emotionele zekerheid te ontwikkelen

Emotionele zekerheid ontwikkel je. Je houdt het in stand door kleine handelingen elke dag. Hoewel het eenvoudige zaken zijn, zeggen ze veel, zowel in je afwezigheid als in je aanwezigheid.

Hieronder delen we daarom enkele tips om deze vaardigheid bij je kind te ontwikkelen.

Zorg dat ze zich beschermd voelen

Een kind beschermen betekent niet alleen gevaar vermijden, maar ook aandacht aan ze schenken als ze roepen of een verzoek doen. Laat ze dus niet zomaar huilen als je ze hoort. Wat ze dan namelijk zullen interpreteren is dat, ook al voelen ze zich slecht, niemand hen zal komen helpen.

Vertel ze elke dag dat je van ze houdt

Je kunt je kind nooit te veel genegenheid geven, en liefde is nooit schadelijk. Je kind vertellen dat je van ze houdt, dat ze waardevol zijn, dat je bewondert hoe ze elke dag doorkomen is heel belangrijk voor ze. “Ik ben zo trots dat je vandaag hoger in de boom durfde te klimmen!”, “Ik ben zo trots op hoe het je gelukt is alleen te slapen!”.

Nu betekent liefde tonen niet dat je geen grenzen moet stellen. Die zijn namelijk positief en noodzakelijk. Maar als genegenheid volgehouden wordt, zijn kinderen in staat te begrijpen dat, zelfs als je hen uitscheldt of boos wordt, je nooit zult ophouden van hen te houden. Er is een basis van genegenheid die veilig is en die van geen enkele omstandigheid afhangt.

Vertrouw op hun capaciteiten

Emotionele veiligheid is ook de basis (en aanmoediging) die je kind nodig heeft om zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Als een kind beseft dat iemand hem vertrouwt en aanmoedigt, begint het ook zichzelf met die ogen te zien.

Aan de andere kant, als ouders angstig en onzeker zijn, wordt diezelfde onzekerheid op het kind overgebracht. Dit resulteert dan in grotere remming en angst om nieuwsgierig te zijn.

Breng kwaliteitstijd met je kind door

Vele uren per dag thuis aanwezig zijn maar deze achter een scherm doorbrengen heeft niet veel zin.

Waar het echt om gaat is dat de tijd die je met je kind doorbrengt van goede kwaliteit is. Je moet echt samenkomen om van elkaar te genieten en te lachen. Dat maakt de ontwikkeling van een band van liefde, gehechtheid en vertrouwen mogelijk.

Door spel worden de banden met kinderen versterkt en bovendien begeleidt het hun motorische, psychologische, cognitieve en emotionele ontwikkeling.

Emotionele veiligheid: accepteer ze zoals ze zijn

Probeer je kind niet zo te standaardiseren dat het voldoet aan een bepaald beeld of idee dat jij voor hem of haar in gedachten hebt. Misschien spelen ze in plaats van jouw favoriete sport liever een instrument of leren ze een nieuwe taal.

Het is belangrijk dat je hun smaak aanvaardt en dat je hun interesses en behoeften valideert. Ongeacht of die al dan niet samenvallen met die van jou.

Zo kunnen ze begrijpen dat, hoewel ze niet identiek zijn aan hun ouders, ze toch even waardevol en belangrijk voor hen zijn. Anders zal je kind je proberen te behagen met dingen die hem eigenlijk niet interesseren of die hem geen goed gevoel geven. Op de lange termijn zal dit ertoe leiden dat ze de rest van hun leven een people-pleasing rol bij andere mensen gaan aannemen.

Toon je liefde door daden, meer dan alleen door woorden

Genegenheid kun je tonen door lichamelijk contact. Denk bijvoorbeeld aan samen een dutje doen, je kind een dikke knuffel geven als het uit school komt of als jij thuiskomt van je werk. Ook met een beloning na een goede daad. Je kind heeft geen behoefte aan grote gebaren. Maar eerder aan kleine maar voortdurende details.

Een blij kind breng tijd door met papa


Zorg voor ze op alle niveaus

Lichamelijke gezondheid is net zo belangrijk als je geestelijke en emotionele gezondheid. Begeleid daarom je uitingen van genegenheid door goede verzorging en gezonde routines. Als kleintjes in een vertrouwde context leven en bepaalde dingen stabiel blijven, genieten ze een rustiger en gelukkiger bestaan.

Vermijd tot slot denigrerende woorden tegen ze te gebruiken, ze te plagen of ze het gevoel te geven minderwaardig te zijn alleen omdat ze jonger zijn.

Emotionele veiligheid bereik je door quality time

Veel moeders en vaders voelen zich slecht omdat ze niet veel tijd met hun kinderen kunnen doorbrengen. Diep van binnen zijn er emoties van schuld, angst en ongemak. Het is echter belangrijk dat je weet dat naast de hoeveelheid tijd die je met je kinderen doorbrengt, de kwaliteit van de tijd die je in je kinderen investeert essentieel is.

Een paar uur spelen kan veel meer betekenis hebben voor de emotionele veiligheid van kinderen dan een hele dag onverschilligheid. Als we in die tijd onze genegenheid kunnen uiten, op de grond kunnen spelen, of hen kunnen laten weten dat we ze gemist hebben, dan is dat veel waardevoller.

Wat we zo willen benadrukken is dat geborgenheid gebouwd is op de band die we opbouwen door elkaar goed te kennen. En daarvoor is het belangrijker dan lange uren met je kinderen door te brengen, dat je je aan je kleintjes kunt wijden, met lichaam en ziel.

De gehechtheidsrelatie heeft een groot gewicht en belangrijke gevolgen voor de toekomstige ontwikkeling van de kleintjes. Laten we ze dus helpen om in ons een toevluchtsoord en een relatie van liefde en steun te vinden vanaf de kindertijd. This might interest you...

De symptomen van emotionele ontbering tijdens de kindertijd
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
De symptomen van emotionele ontbering tijdens de kindertijd

Emotionele ontbering tijdens de kindertijd brengt ernstige repercussies voor het leven met zich mee. Ouders moeten hierbij stilstaan.



  • García Retana, José Ángel (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1),1-24.[fecha de Consulta 25 de Noviembre de 2021]. ISSN: 0379-7082. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44023984007
  • Gloria Cecilia Henao López y María Cristina García Vesga, “Interacción familiar y desarrollo emocional en niños y niñas”, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales y el Cinde, vol. 7, núm. 2, (julio-diciembre), 2009, pp. 785-802