De aanpassing van materialen voor leerlingen met een visuele handicap

Leerlingen met een visuele handicap hebben moeite om toegang te krijgen tot academische inhoud. Daarom is het belangrijk om materialen aan te passen aan hun behoeften.
De aanpassing van materialen voor leerlingen met een visuele handicap
Ana Couñago

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Ana Couñago.

Laatste update: 29 september, 2023

Scholen zijn verplicht materialen aan te passen voor leerlingen met een visuele handicap. Op die manier krijgen deze kinderen toegang tot het academisch curriculum en de leerinhoud.

Dit is een basismaatregel om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften aan onderwijsondersteuning van leerlingen die aanzienlijke visuele problemen ondervinden.

“Alleen omdat iemand het gebruik van zijn ogen mist, betekent niet dat hij geen visie heeft.” – Stevie Wonder –

Wat is een visuele handicap?

Visuele handicaps verwijzen naar de aanwezigheid van aanzienlijke functionele tekortkomingen als het gaat om het gezichtsvermogen. Met andere woorden, dit begrip omvat verschillende soorten ernstige problemen met het gezichtsvermogen. Zo kunnen we volgens Natalie Barraga onderscheid maken tussen:

  • Totale blindheid: Met dit type gezichtsvermogen kunnen personen alleen licht waarnemen.
  • Gedeeltelijke blindheid: Met het weinige zicht dat iemand heeft, kan hij of zij alleen wazige vormen of vlekken waarnemen.
  • Low vision: individuen ervaren belangrijke tekorten als het gaat om visuele scherpte. Ze kunnen echter voorwerpen zien die op enkele centimeters afstand staan. Daarom hebben ze aanpassingen nodig om allerlei dagelijkse activiteiten te kunnen uitvoeren.
  • Beperkt gezichtsvermogen: het visuele tekort is niet buitensporig ernstig, wat betekent dat mensen niet in staat zijn om dagelijkse activiteiten uit te voeren. Wel hebben ze daarvoor bepaalde eenvoudige aanpassingen nodig.
The Adaptation of Materials for Students with Visual Disabilities

De aanpassing van materialen voor kinderen met een visuele handicap

Kinderen met een visuele handicap hebben aangepast materiaal nodig voor hun speciale onderwijsbehoeften. Dit garandeert een goede toegang tot en weergave van de informatie die ze moeten leren. Deze aanpassingen kunnen plaatsvinden met behulp van verschillende hulpmiddelen, waaronder de volgende:

Materialen voor leerlingen met een visuele handicap:

Vergroting

Vergroting bestaat uit het vergroten van een document om de toegang tot specifiek materiaal te vergemakkelijken. De presentatie moet duidelijk zijn en een goed contrast hebben met een niet te groot letterformaat.

Deze techniek is alleen nuttig in specifieke gevallen, aangezien het het beste is gebruik te maken van de aanpassingsmogelijkheden die computers bieden. Zo kunnen we de meest leesbare lettertypen kiezen voor leerlingen met een visuele handicap. En tegelijkertijd achtergronden wissen en slechte contrasten minimaliseren.

Materiaal voor leerlingen met een visuele handicap: opnames

Opnames zijn een uitstekende manier om academisch materiaal aan te passen voor leerlingen met een visuele beperking. Het gaat hierbij om de mondelinge transcriptie van materialen, zodat kinderen er via audio toegang toe hebben.

Het grootste probleem met deze methode is echter dat het niet mogelijk is om alles op te nemen. Bijvoorbeeld inhoud die te maken heeft met wiskunde, natuurkunde, scheikunde, enz.

Het braillesysteem

Het braillesysteem is een schrijfsysteem dat bestaat uit verhoogde punten. Elke letter of cijfer wordt weergegeven door een andere combinatie van 6 punten binnen een cel. Het aanpassen van materialen voor kinderen met een visuele handicap houdt in dat ze in braille worden getranscribeerd, zodat kinderen ze op de tast kunnen lezen

Materialen voor leerlingen met een visuele handicap: tactiele afbeeldingen

Een andere manier om materialen aan te passen voor kinderen met beperkingen die hun gezichtsvermogen beïnvloeden is door het gebruik van tactiele afbeeldingen. Met deze hulpmiddelen kunnen leerlingen hun tastzin gebruiken om een totaalbeeld van de informatie te krijgen .

The Adaptation of Materials for Students with Visual Disabilities

  • Grootte: kinderen moeten met hun twee handen bij alle informatie kunnen en deze gemakkelijk kunnen onderscheiden.
  • Eenvoud: het moet monothematisch zijn en verschillende texturen en hoogtes bevatten.

Andere noodzakelijke aanpassingen

Naast de aanpassing van visuele materialen is het ook belangrijk om de omgeving van een kind aan te passen. Dat betekent de uitvoering van een reeks maatregelen met betrekking tot fysieke veranderingen in het klaslokaal en de academische instelling. Bijvoorbeeld:

  • Leerlingen met een visuele handicap een bureau geven dat groot genoeg is om hun aangepaste materialen te gebruiken.
  • Elementen op een vaste en stabiele manier organiseren, en leerlingen altijd op de hoogte stellen van eventuele veranderingen.
  • Architectonische obstakels en barrières die de toegankelijkheid belemmeren wegnemen.
  • Een goede verlichting hebben.

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.