Het klaslokaal volgens de methode van Montessori

· 5 januari 2019
Er zijn uiteraard verschillende manieren om het klaslokaal in te richten. Heb jij wel eens gehoord van de methode van Montessori, waar zelfstandigheid van het kind centraal staat?

In dit artikel vindt je enkele richtlijnen voor het inrichten van het klaslokaal volgens de methode van Montessori.

In een klaslokaal dat volgens de methode van Montessori is ingericht, leren kinderen hun eigen sociale interacties te regelen. Om een klaslokaal volgens deze methode in te richten moet er dus ruimte zijn om te spelen en te leren.

Deze activiteiten worden uitgevoerd op vele verschillende manieren namelijk individueel of samen, in kleine of grote groepen, enz.

Al het aanwezige materiaal in het lokaal moet daarom worden aangepast aan de grootte en leeftijd van de kinderen. Deze regel geldt ook voor meubels, planken, gerei, servies en educatief materiaal.

Een andere bijzondere eigenschap van het inrichten van je klaslokaal volgens de methode van Montessori is dat er geen centraal punt is.

Dit betekent onder andere dat de plaats van de leraar niet centraal in het klaslokaal is. De kinderen vestigen hun aandacht dus niet slechts op de leraar. Iedereen maakt daarentegen deel uit van de klasgemeenschap.

Het belang van organisatie

Organisatie is een van de sleutels van de methode van Montessori. Deze methode wordt namelijk gekenmerkt door het bevorderen van de ontwikkeling van het kind door zelfstandigheid. Andere kenmerken zijn:

Een klaslokaal volgens de methode van Montessori is kortom warm, goed georganiseerd en uitnodigend. Het lokaal heeft zitbanken, vloerkleden en bloemen waardoor kinderen en jongeren zich thuis en op hun gemak voelen.

Het inrichten van het klaslokaal volgens de methode van Montessori

Het inrichten van het klaslokaal volgens de methode van Montessori

Hieronder vindt je 10 richtlijnen om het klaslokaal volgens de Montessori-methode in te richten:

1. Goede verlichting

Het eerste waar je rekening mee dient te houden, is de verlichting. Het moet natuurlijk licht zijn, met zachte kleuren en lichte ruimtes. Zo creëren we namelijk een omgeving die ons in staat stelt om een geconcentreerde en ontspannen activiteit uit te voeren.

2. Toegang tot materiaal

Het educatief materiaal ligt op planken die makkelijk bereikbaar zijn. Dit moedigt de zelfstandigheid van de leerlingen aan wanneer ze hun werk uitvoeren.

In een klaslokaal volgens de Montessori-methode staat alles ook waar het moet staan. Het geeft immers een gevoel van harmonie en orde dat de leerlingen geruststelt en inspireert.

3. Afgebakende ruimtes

In dit soort klaslokaal zijn er gepaste ruimtes voor groeps- en individuele activiteiten. De leerlingen kunnen hierin hun vaardigheden ontwikkelen en verbeteren.

Alle ruimtes zijn ontworpen voor bepaalde doeleinden in het klaslokaal. Er zijn tafels of planken met een assortiment aan aantrekkelijke materialen.

4. Ruimte voorzien voor rust en bezinning

Een van de grote verschillen in een Montessori klaslokaal is een ruimte voorzien voor rust en bezinning. 

Het is een hoek of tafel met goed gekozen elementen. Dit kan bijvoorbeeld een vaas madeliefjes of een kom met kleurrijke visjes zijn. Deze elementen stellen de leerlingen in staat om aan meditatie te doen.

“Het onderwijssysteem zou opgebouwd moeten worden met in gedachten de ontwikkeling van kinderen.”
-Richard Gerver-

5. Leesruimtes

In een Montessori klaslokaal is er ook altijd ruimte voor boeken. Het is zo ingericht dat kinderen er kunnen lezen. Kinderen worden daardoor aangemoedigd om hun interesse en passie voor boeken te ontwikkelen.

6. Goede inrichting

Een ander kenmerk is dat het klaslokaal perfect is ingericht. Al het educatief materiaal ligt op open en makkelijk bereikbare planken. De materialen worden daarnaast gerangschikt van eenvoudig naar meer ingewikkeld.

7. De vrijheid van de leraar

De leraar is niet het middelpunt van de aandacht. Hij of zij wordt daarom misschien wat moeilijker opgemerkt.

Hij zit vaak op de vloer of aan een tafel. Op die manier kan hij namelijk zijn leerlingen hard aan het werk zien. Hij kan notities maken over hun vooruitgang en vragen van de kinderen beantwoorden.

8. Afbeeldingen aan de muren

Een Montessori klaslokaal heeft doorgaans afbeeldingen uit het dagelijkse leven aan de muren hangen. Dit heeft als bedoeling de interesse op te wekken van de kleinere kinderen. De afbeeldingen moeten van mensen, dieren of taferelen van het dagelijks leven zijn. Ze moeten ook op ooghoogte van de kinderen hangen.

Het inrichten van het klaslokaal volgens de methode van Montessori door bijvoorbeeld kleinere meubels

9. Kleinere meubels

Al de meubels in het klaslokaal, zoals bijvoorbeeld de planken, moeten aangepast worden aan de lengte van de kinderen. Dit stelt de kinderen immers in staat om de boeken te bereiken zonder de hulp van de leraar.

De tafels en stoelen moeten ook op kindermaat zijn zodat de leerlingen ze makkelijk kunnen hanteren.

10. Aanwezigheid van planten

Alle Montessori klaslokalen hebben ten slotte planten binnen staan. Dit is een van de meest bijzondere eigenschappen aangezien het de kinderen helpt om samen te werken en hun omgeving te beschermen. Ze kunnen bijvoorbeeld om de beurt de planten water geven.

De methode van Montessori voor het inrichten van educatieve ruimtes heeft grote voordelen en wordt meer en meer geliefd. Voer enkele van deze veranderingen in en evalueer de resultaten bij de kleintjes.