Kinderen en hun begrip van het begrip tijd

Met de hulp van volwassenen en het gebruik van bepaalde hulpmiddelen kunnen kinderen het begrip tijd beter beginnen te begrijpen.
Kinderen en hun begrip van het begrip tijd
Mara Amor López

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Mara Amor López.

Laatste update: 25 juli, 2023

Jonge kinderen begrijpen tijd niet zoals wij volwassenen dat doen. Daarom kan het een moeilijke taak zijn om hen het verstrijken van dagen, maanden of jaren uit te leggen. In dit artikel vertellen we je meer over hoe kinderen het begrip tijd begrijpen.

Kleintjes begrijpen niet dat er nog twee maanden zijn tot hun verjaardag of 10 maanden tot het kerstfeest. Hoeveel we het ze ook uitleggen, ze zullen vragen hoeveel tijd er nog is en ze begrijpen de waarde van tijd niet. We kunnen hen echter helpen het beetje bij beetje beter te begrijpen. Laten we beginnen!

Kinderen en het begrip tijd, hoe zij het waarnemen

We kunnen zeggen dat tijd iets ongrijpbaars is, omdat het niet gezien, aangeraakt of gemeten kan worden als we daar niet de nodige instrumenten voor hebben. Je moet weten dat kleuters het verstrijken van de tijd niet begrijpen.

Pas rond de leeftijd van 6 of 7 jaar beginnen ze te weten hoe ze moeten lezen en schrijven, wanneer ze de tijd op een klok beginnen te begrijpen en wanneer ze het verstrijken van dagen en maanden op de kalender beginnen te zien.

Vaak gebruiken ouders zinnen als “over een half uur zijn we er,” “je verjaardag is over 3 maanden,” “ik kom over 5 minuten,” of “we doen het later wel.” En we weten zeker dat je kinderen je al vaak gevraagd hebben “wanneer komen we?”, ook al heb je het ze net 5 minuten geleden verteld.

A child learning to use a visual calendar.
Jonge kinderen leven in het heden en denken niet aan de toekomst. Daarom is het voor hen erg ingewikkeld om het begrip tijd te begrijpen.

De 3 stadia om tijd te begrijpen

Volgens Jean Piaget zijn er drie stadia voor het begrijpen van tijd die kinderen doorlopen, afhankelijk van hun leeftijd:

  1. Beleefde tijd (0 tot 6 jaar): het kind construeert zijn begrip van tijd volgens de ervaringen die het in zijn leven heeft opgedaan en routines (zoals etenstijd, badtijd of bedtijd). In het begin zal deze manier van tijdsbeleving geen volgorde hebben, maar beetje bij beetje zullen ze door hun routines begrijpen welke dingen voor andere komen, wat er gisteren gebeurde, en wat ze morgen gaan doen.
  2. Waargenomen tijd (van 6 tot 12 jaar): tijdens deze leeftijden beginnen kinderen het begrip tijd al te begrijpen door observatie en het gebruik van de nodige instrumenten om het te meten. Denk onder andere aan een klok, een stopwatch of een kalender.
  3. Bedachte tijd (12 tot 16 jaar): in dit stadium is er al een begrip van tijd als een mentaal en abstract concept, zodat ze in staat zijn het op elk gebied toe te passen.

Hulpmiddelen om kinderen te helpen het verstrijken van de tijd te begrijpen

De stadia van Jean Piaget kennende, is het ons misschien wat duidelijker waarom kleuters het moeilijk vinden om bepaalde uitdrukkingen te begrijpen. Toch kunnen ouders kinderen helpen met het begrip tijd door middel van spelletjes, activiteiten of knutselen. Hier volgen enkele ideeën.

Countdown timers

Het gebruik van countdown timers kan heel nuttig zijn, vooral om kinderen te laten weten wanneer ze klaar moeten zijn met een activiteit. Bijvoorbeeld de tijd om tv te kijken of videospelletjes te spelen. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat je moet beginnen met korte perioden, 10 of 15 minuten, en die dan geleidelijk moet opvoeren.

Muur- of tafelkalenders om met het begrip tijd te helpen

Dit zijn de kalenders waarbij je de bladzijden moet omslaan om de volgende maand te zien, of bureaukalenders die precies zo werken. Op deze kalender kun je belangrijke gebeurtenissen opschrijven en als ze gebeuren kan het kind ze doorstrepen.
Zandlopers
Dit hulpmiddel is heel visueel en kan vooral gebruikt worden om kleine tijden te meten. Bijvoorbeeld om de tijd aan te geven voor het handen wassen of tanden poetsen.

Ronde klokken die gemanipuleerd kunnen worden

Deze klokken zijn erg nuttig voor hen om de verstreken tijd te leren en te assimileren. We kunnen ze vertellen hoe ze de kleine wijzer moeten plaatsen en wat er gebeurt als het tussen het ene en het andere uur staat. Bijvoorbeeld, als het wijzertje tussen 12 en 1 uur staat, is het tijd om te eten; als het tussen 3 en 4 uur staat, is het tijd voor een snack; en zo beginnen ze de tijden te leren die bij hun routines horen.

A woman showing a preschooler a toy clock.
Klokken zijn heel nuttig voor kinderen om de verstreken tijd te leren kennen en zich eigen te maken. Bovendien zal het voor hen leuk zijn om ze te kunnen manipuleren.

Kalenders om te wachten op de komst van een belangrijke gebeurtenis

We kunnen zelf een kalender maken om bijvoorbeeld aan te geven wanneer het Kerstmis is, of om te wachten op andere belangrijke gebeurtenissen. Als hun verjaardag bijvoorbeeld over een maand is, kunnen ze zien hoe de dagen voorbijgaan tot de komst van hun speciale dag.

Liedjes om de tijd te meten

Dit is een hulpmiddel dat we kunnen gebruiken als we willen dat ze een activiteit doen die kort duurt. We weten dat een liedje ongeveer 3 minuten of iets langer duurt. Zo kunnen we het gebruiken om het kind te vertellen dat ze zich moeten aankleden terwijl het liedje speelt of dat ze twee liedjes hebben om hun kamer op te halen.

Over kinderen en het begrip tijd

Zoals we gezien hebben, is het idee van tijd bij kinderen een beetje anders dan bij volwassenen. In dit artikel hebben we de stadia kunnen zien die kinderen doorlopen voor hun begrip, evenals enkele bronnen die ons kunnen helpen om hen dit onderwerp beter te laten begrijpen.

Als we ze met dit soort hulpmiddelen helpen , zullen kleintjes uiteindelijk in staat zijn om bepaalde tijden te internaliseren, zelfs als ze nog niet begrijpen wat het begrip zelf betekent.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • León, A. T. (2011). El concepto de tiempo en niños y niñas de primer a sexto grado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 869-884.
  • Urrutia Martínez, M., Ruiz Sanhueza, D. F., & Alarcón Hernández, P. (2020). Comprensión del tiempo a través del espacio: un estudio de plasticidad inducida en niños con trastorno específico del lenguaje.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.