Bingewatching bij kinderen: wat je moet weten

Bingewatching bij kinderen kan verslavend gedrag uitlokken en hun ontwikkeling schaden. We vertellen je wat het is en hoe je het kunt vermijden.
Bingewatching bij kinderen: wat je moet weten

Laatste update: 19 oktober, 2021

Heb je ooit het hele seizoen van een serie in een paar dagen gezien? Je antwoord op deze vraag is misschien bevestigend. Dit is in onze maatschappij namelijk een steeds gebruikelijker praktijk. Als je wel eens gezwicht bent voor bingewatching van series, herken je vast de spanning om verder te kijken naar de volgende aflevering en de leegte die ontstaat als de serie uiteindelijk afgelopen is. Welnu, je moet weten dat dit bekend staat als bingewatching en dat het ook invloed heeft op je kinderen.

De nieuwe manier van televisie kijken

Tot nog niet zo lang geleden moesten we een hele week wachten om te zien hoe onze favoriete serie verder zou gaan. Met de komst van streaming platforms is deze dynamiek echter veranderd (Engelse link). Nu hebben we de volledige inhoud in één dag tot onze beschikking. Zonder twijfel weet je wat de gevolgen van deze verandering zijn.

Onze behoefte aan onmiddellijkheid is sterk toegenomen. In het geval van kinderen kan dat veel ernstiger gevolgen hebben.

Bingewatching bij kinderen

Wat is bingewatching?

Bingewatching is een term die verwijst naar de beroemde ‘seriemarathon’. In wezen bestaat het uit het consumeren van een grote hoeveelheid audiovisuele inhoud in korte tijd.

Als we het doen, doen we dat niet bewust en weloverwogen. Integendeel, we handelen gemotiveerd door impulsen (Engelse link). Soms verwaarlozen of stellen we zelfs andere taken en bezigheden die we hebben uitstaan uit. Het is dus een soort verslaving.

Dit fenomeen is in ons leven gekomen hand in hand met platforms voor on-demand inhoud, zoals Netflix of Disney +, en treft zowel volwassenen, jongeren als kinderen.

Het is echter geen toevallige of willekeurige gebeurtenis. Er bestaan goed bestudeerde mechanismen die tot doel hebben mensen aan deze series verslaafd te maken. Daaronder vallen de volgende op:

  • Uitbrengen van inhoud in blokken: In plaats van de afleveringen geleidelijk toe te voegen, kiezen deze platforms ervoor om ons complete seizoenen of zelfs een hele serie in één keer aan te bieden.
  • Automatisch aan elkaar rijgen van hoofdstukken: Als een aflevering eindigt, hoeven we niets te doen of te beslissen of we een volgende willen zien. Dat komt omdat na een paar seconden de volgende aflevering op het scherm verschijnt.
  • De mogelijkheid om de samenvatting, inleiding, en aftiteling over te slaan: De menselijke geest heeft weinig tolerantie voor wachten. Met al deze faciliteiten krijgen ze ons zover dat we verder gaan met de marathon, zonder er zelfs maar over na te denken.
  • Als men zich op kinderen richt, worden ook interactieve en speelse elementen toegevoegd. Deze slagen erin nog meer aandacht te trekken en ze langer geïnteresseerd te houden.

Hoe beïnvloedt bingewatching kinderen?

Als een kind naar een serie kijkt met alle kenmerken en voorzieningen die we hierboven genoemd hebben, kan het een soort verslaving ontwikkelen.

Door het consumeren van audiovisuele inhoud activeren de hersenen het beloningssysteem en beginnen ze dopamine af te geven. Deze neurotransmitter veroorzaakt niet alleen plezier aan deze activiteit, maar moedigt ook aan om er steeds weer mee door te gaan. Op deze manier sporen de hersenen zelf ons aan om door te gaan met meer afleveringen.

Hoewel dit op alle leeftijden gebeurt, zijn kinderen nog niet rijp genoeg om hun impulsen te beheersen of bevrediging uit te stellen. Daarom lopen ze meer kans in dit soort misbruikende consumptie te vervallen.

Bovendien zorgt bingewatching ervoor dat we helemaal in de inhoud opgaan. Omdat de blootstelling voortdurend is, beleven kleintjes de ervaring met grote intensiteit. Ze ontwikkelen een groot inlevingsvermogen in de personages en raken er diep bij betrokken.

Als de serie eindigt, ervaren ze daarom vaak een soort depressie of emotionele inzinking, vergelijkbaar met wat volwassenen overkomt. Het verschil is echter dat hun verstand nog in ontwikkeling is. Ze beschikken niet over de nodige middelen om deze emoties te beheersen.

Tegelijk kunnen we niet voorbijgaan aan het feit dat deze verslaving aan audiovisuele inhoud kinderen ertoe kan brengen andere activiteiten die van het grootste belang zijn te verwaarlozen of op te geven. Bijvoorbeeld het gezinsleven, vrij spel, of socialisatie met andere kinderen.

Meisje kijkt televisie

Voorkom dat je kinderen aan bingewatching doen

Wij volwassenen kunnen onze behoefte om aflevering na aflevering te kijken nauwelijks bedwingen. We kunnen dus niet van kinderen vragen dat ze voldoende controle hebben om mettertijd uit zichzelf te stoppen. Daarom is het de taak van de ouders om de televisieconsumptie te rantsoeneren en ervoor te zorgen dat ze zich aan de andere broodnodige activiteiten houden.

Audiovisuele media zijn vermakelijk en kunnen speelse en leerzame inhoud voor kinderen herbergen. Maar als ze niet met mate gebruikt worden, kunnen ze leiden tot verslavende consumptie die zeer schadelijk is voor de gezondheid (Engelse link) van minderjarigen.

Om al deze redenen raden we je aan streng te zijn en grenzen te stellen om de tijd die je kinderen voor de schermen doorbrengen in de hand te houden. Wellicht ook interessant voor jou

Invloed van overmatig gebruik van schermtijd
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Invloed van overmatig gebruik van schermtijd

Het overmatig gebruik van schermtijd kan een negatieve invloed op de cognitieve en fysieke gezondheid van een kind hebben.



  • Trouleau, W., Ashkan, A., Ding, W., & Eriksson, B. (2016, August). Just one more: Modeling binge watching behavior. In Proceedings of the 22nd ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining (pp. 1215-1224).
  • Fung-Fallas, M.P., Rojas-Mora, E.J. & Delgado-Castro, L.G. (2020) Impacto del tiempo de pantalla en la salud de niños y adolescentes. Revista Médica Sinergia, 5(6), e370. DOI: https://revistamedicasinergia.com/index.php/rms/article/download/370/866?inline=1
  • Riddle, K., Peebles, A., Davis, C., Xu, F., & Schroeder, E. (2018). The addictive potential of television binge watching: Comparing intentional and unintentional binges. Psychology of Popular Media Culture7(4), 589.