Luiheid bij kinderen tegengaan met de Kaizen methode

Luiheid bij kinderen tegengaan met de Kaizen methode
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 14 juli, 2018

We hebben de neiging verdraagzamer te zijn tegenover luiheid bij kinderen dan bij volwassenen. Maar er komt een moment waarop we ons zorgen maken over het gebrek aan actie bij kinderen, vooral bij tieners. Vandaag praten we daarom over de Kaizen methode, een Japanse methode om een betere werkmentaliteit te ontwikkelen bij kinderen.

Luiheid bij kinderen staat in de weg van het uitvoeren van huishoudelijke taken, de kamer opruimen of zelfs huiswerk te maken. Kinderen kunnen zelfs lui zijn wat betreft de activiteiten waaraan ze plezier zouden moeten beleven. Het ontbreekt hen vaak aan motivatie of ze talmen bij zaken die ze zonder nadenken zouden moeten doen.

Waarom zijn kinderen lui? Hoe kunnen we hen helpen om die luiheid om te zetten naar energie? De Kaizen methode is een Japanse techniek die zowel effectief is als kan gebruikt worden in meerdere situaties.

Hoe werkt de Kaizen methode om luiheid bij kinderen tegen te gaan ?

De Kaizen methode om taken uit te voeren

We hebben reeds gezien hoe luie kinderen handelen. Ze doen lang over dagelijkse activiteiten, wiskundeproblemen of een simpele gunst voor hun moeder. Ze zijn ook te lui om vroeg wakker te worden of hun tanden te poetsen, laat staan hun speelgoed op te ruimen. Voor al deze situaties hebben we een ‘een-minuut’ regel en hieronder leggen we uit hoe dit werkt.

De Kaizen methode, of de ‘één-minuut-regel‘ werkt op een positieve manier. In het Japans betekent de naam van de techniek de wijsheid om te veranderen. Het wordt beschouwd als een zeer effectieve methode om lusteloosheid en luiheid bij kinderen te overwinnen. Over het algemeen is het doel dat we dingen afmaken en vastberaden zijn wanneer we aan een bepaalde taak werken.

De methode is bovendien zowel effectief voor kinderen als voor volwassenen. Het kan dus ook onszelf helpen te verbeteren indien nodig. Het proces om dit te bereiken, gaat als volgt.

De methode

  • Met standvastigheid en toewijding plannen we een dagelijks taak in, die iedere dag op hetzelfde tijdstip uitgevoerd moet worden. We stellen een stopwatch in op 1 minuut en maken even tijd om een doel te verwezenlijken. Aangezien hij maar een minuut heeft, kan een kind niet klagen over de gevraagde activiteit. Het tikken van de klok gebruikt tijd om hem te motiveren en zich te haasten.
  • Onthoud dat de geplande taak iedere dag hetzelfde moet zijn, op hetzelfde tijdstip. Dit wil zeggen dat als het moeilijk voor het kind is om zijn speelgoed op te ruimen, zal dit elke dag op zijn planning staan. Gedurende een minuut zal hij zich concentreren op het opruimen van zijn rommel.
  • Het is belangrijk om standvastig te blijven, en bij je kind te blijven wanneer hij de taak uitvoert. Vergeet ook niet om de klok echt op een minuut in te stellen. Dit is de tijd die hij heeft om de taak af te maken en om zeker te zijn dat hij de taak stipt uitvoert.

De Kaizen methode zich eigen maken

  • De Kaizen methode is doeltreffend bij een kind omdat hij het zich eigen zal maken en het als een spel zal zien. Het is leuk om een race tegen de klok te doen en te eindigen binnen de verwachte tijd. We vragen niet veel, slechts dat hij 60 seconden aan een taak wijdt.
  • In het geval van huiswerk, wordt de een-minuut regel toegepast in stappen. Een minuut voor dit probleem, één om dit stuk te lezen, nog één om deze kaart te kleuren. Elke taak timen zorgt voor een betere concentratie en maakt het mogelijk om de tijd die je besteedt aan werk te verminderen.
  • Wanneer je kind hieraan gewend is zal hij het doen zonder onder druk gezet te worden. Tijd zal zelfs geen rol meer spelen en hij zal het automatisch doen. Als je eenmaal een verbetering opmerkt, kun je de tijd opdrijven tot 5 minuten en daarna tot 10 minuten. Spoedig zal het een gewoonte worden en zal je kind niet meer gestuurd worden door luiheid.

Oorsprong van de Kaizen methode

De oorsprong van de Kaizen methode

De Japanse man Masaaki Imai ontwierp deze techniek, rekening houdend met de redenen waarom we lui zijn. Hoewel het ook geldt voor volwassenen, bij kinderen is het zo dat ze vanaf het begin ingewikkelde taken zullen vermijden. Ze worden ook lui wanneer ze weten dat de activiteit die ze moeten doen lang kan duren.

Gebrek aan motivatie en denken dat ze onbekwaam zijn om de activiteit succesvol te verwezenlijken, draagt ook bij aan de achterstand in hun werk. Soms is het gebrek aan gevolgen de hoofdreden waarom hun luiheid bestaat. We moeten strikt zijn om ons ervan te verzekeren dat ze iets doen. Als er niets gebeurt indien ze hun taak niet doen, zullen kinderen altijd een manier vinden om er tussenuit te knijpen.

Masaaki Imai gelooft dat het proces van geleidelijke aanpassing diep verankerde gewoonten creëert. Zoals de naam van de methode suggereert, is het idee om innerlijke kennis te verwerven om te kunnen veranderen. Tegelijkertijd hoeft verandering geen grote moeite te kosten om gemotiveerd en flexibel te blijven. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.