Je kind voeden van 1 tot 3 jaar

Het is essentieel om de voeding van je kind van 1 tot 3 jaar te optimaliseren, zodat het gezond en sterk opgroeit.
Je kind voeden van 1 tot 3 jaar

Laatste update: 01 augustus, 2022

De voeding van een kind van 1 tot 3 jaar kan een verschil maken wat groei en gezondheid betreft. Daarom is het nodig een gevarieerde, volledige en licht hypercalorische voeding voor te stellen. Ook is het belangrijk om bij de voeding van je kind de aanwezigheid van industriële, ultraverwerkte voedingsmiddelen te beperken. Ze hebben namelijk niet dezelfde voedingsdichtheid als verse voedingsmiddelen en bevatten allerlei additieven.

Voor je begint, moet je weten dat de gevolgen van het volhouden van een ontoereikende voeding meestal niet onmiddellijk optreden, maar zich in de loop van de tijd openbaren. Daarom is het zo belangrijk om vanaf de eerste levensfasen voor de voeding van je kind te zorgen, met de bedoeling het ontstaan van complexe ziekten te voorkomen die het welzijn van je kind in de toekomst kunnen conditioneren.

Neem nota van de voedingsadviezen die we je hieronder geven.

Voeding voor je kind van 1 tot 3 jaar

Een van de eerste dingen waarmee je rekening moet houden als je aan de voeding van je kleintjes denkt, is aan een goed ontbijt denken. Breng je kind het belang bij om die gewoonte vol te houden. Intermittent fasting protocollen zijn meestal niet geschikt voor deze levensfase, omdat de nadruk niet ligt op het beperken van calorieën. Toch moet je de typische koekjes of suikerhoudende ontbijtgranen vroeg op de dag vermijden, want ook die zijn schadelijk.

Een gezond ontbijt is een ontbijt met kwaliteitsvoedingsmiddelen die het lichaam essentiële voedingsstoffen bieden. Zuivelproducten zijn altijd aan te bevelen, behalve in geval van allergie of ernstige intolerantie. Ook cacao is een goed idee, maar liefst die waaraan geen suikers zijn toegevoegd.

Roereieren zijn zeer gunstige alternatieven. Ze leveren namelijk eiwitten met een hoge biologische waarde. Opgemerkt moet worden dat in de eerste levensfasen de behoefte aan eiwitten groter is, volgens een studie gepubliceerd in het blad Annalen van Voeding & Metabolisme (Engelse link). Daarom is het belangrijk om minstens 1,5 gram eiwit per kilogram gewicht per dag te geven, om de lichaamsgroei van zuigelingen niet te verstoren.

Een belangrijk punt is voorzichtig te zijn met bepaalde producten die moeilijk te kauwen zijn of die verstikking kunnen veroorzaken, zoals noten. Hoewel deze voedingsmiddelen heel gezond zijn, kunnen ze toch in het dieet opgenomen worden, zolang de presentatie ervan aangepast is aan de leeftijd. Bij kleine kinderen kun je ze bijvoorbeeld het beste gemalen of als meel aanbieden om risico’s te vermijden en hun voedingsstoffen maximaal te benutten.

Je kind voeden van 1 tot 3 jaar
Ontbijttijd moet door het hele gezin gerespecteerd worden om kinderen door voorbeeld en imitatie een gezonde gewoonte bij te brengen. Bovendien zullen de voordelen van het inlassen ervan doorwerken in ieders gezondheid.

Simpele suikers moeten vermeden worden

Het gehalte aan eenvoudige koolhydraten in de voeding van veel mensen die in Westerse landen wonen is een van de grootste voedingsproblemen van vandaag. Er zijn verschillende studies (Engelse link) die erop wijzen dat deze elementen het risico op het krijgen van stofwisselingsziekten, zoals diabetes type 2, verhogen. Daarom is het het beste om de aanwezigheid van eenvoudige suikers in het dieet van kinderen zoveel mogelijk te vermijden.

Dit betekent echter niet dat een beperkend dieet in koolhydraten moet worden voorgesteld, integendeel. Wat we aanbevelen is het aanbieden van die van goede kwaliteit, zoals lange-keten koolhydraten. Deze voedingsstoffen leveren langdurig energie, zonder de bloedglucosespiegel negatief te beïnvloeden. Bovendien gaan ze meestal vergezeld met vezels, een stof die zeer gunstig is voor de spijsvertering.

Om de consumptie van eenvoudige suikers te verminderen, is het belangrijk de aanwezigheid van ultra-bewerkte voedingsmiddelen in het dieet van kinderen te beperken. Snoep, net als voorgekookte voedingsmiddelen of frisdranken, zijn voedingsmiddelen van zeer lage kwaliteit en leveren bijna geen essentiële voedingsstoffen. Met andere woorden, ze leveren ‘lege’ calorieën.

Het belang van het bevorderen van goede gewoonten

Het bereiken van een gezond dieet is niet alleen een kwestie van zorg dragen voor de geconsumeerde producten, maar ook van het aanleren van goede gewoonten. Zo is het essentieel om met het gezin te eten, in een rustige omgeving, en zonder beeldschermen. Dit bevordert de ontwikkeling van een gezonde band met voedsel en respect voor de tijd die kinderen nemen om te eten.

Bovendien is het belangrijk om goed hygiënisch gedrag te bevorderen, zoals handen wassen voor het eten en tanden poetsen na het eten.

A family sitting down for a meal together.
Voeding is veel meer dan voedsel. De gewoonten die kinderen tijdens hun babytijd worden bijgebracht blijven hen hun hele leven bij.

Het is essentieel om de voeding te optimaliseren bij het voeden van je kind, vooral van 1 tot 3 jaar

Zoals je gezien hebt is de aanpak van het voeden van je kind van 1 tot 3 jaar niet ingewikkeld. Je hoeft alleen maar duidelijk te zijn over een reeks basisprincipes en pijlers, zoals die we genoemd hebben. Vanaf hier is het ook belangrijk om ruimte te laten voor de kleintjes om met voedsel te experimenteren en te wennen aan de organoleptische eigenschappen van voedsel.

Vergeet tot slot niet dat het belangrijk is om een goed dieet aan te vullen met andere goede gezondheidsgewoonten. Denk bijvoorbeeld aan regelmatige lichaamsbeweging en goede rust. Een goede nachtrust is essentieel voor een goede groei van kinderen. Wellicht ook interessant voor jou

3 redenen waarom je je kinderen niet moet dwingen om te eten
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
3 redenen waarom je je kinderen niet moet dwingen om te eten

Deze nieuwe fase staat bekend als een introductie tot aanvullende voeding. Het is echter niet altijd gemakkelijk voor je kinderen om te wennen aan ...



  • Richter, M., Baerlocher, K., Bauer, J. M., Elmadfa, I., Heseker, H., Leschik-Bonnet, E., Stangl, G., Volkert, D., Stehle, P., & on behalf of the German Nutrition Society (DGE) (2019). Revised Reference Values for the Intake of Protein. Annals of nutrition & metabolism74(3), 242–250. https://doi.org/10.1159/000499374
  • Lean, M. E., & Te Morenga, L. (2016). Sugar and Type 2 diabetes. British medical bulletin120(1), 43–53. https://doi.org/10.1093/bmb/ldw037