Cartoons voor kinderen: een ranglijst
Animatieseries en cartoons voor kinderen behoren tot de populairste vormen van entertainment. Ze combineren immers visuele elementen met beelden en geluiden om allerlei verhalen in het leven te roepen.
Deze series staan bol van kleuren, opgewektheid en grappige personages. En toch staan deze programma’s er vooral om bekend dat ze voor kinderen een deur openen naar een wereld waarmee ze zich kunnen identificeren, waarin ze plezier kunnen beleven en hun creativiteit kunnen botvieren.
Je moet echter wel weten dat tegenwoordig niet alle televisieseries die de naam cartoons dragen geschikt zijn voor kinderen.
In feite zijn er steeds meer en meer cartoons die specifiek gericht zijn op een volwassen publiek.
Daarom moeten ouders heel voorzichtig zijn wat betreft de keuze van programma’s waar ze hun kind naar laten kijken.
Tips om cartoons te herkennen die geschikt zijn voor kinderen
Er zijn bepaalde voorwaarden waar een cartoon aan moet voldoen voordat deze als kindvriendelijk wordt beschouwd.
Allereerst moet er gepaste taal worden gebruikt. Veel kinderen leren immers praten op basis van wat ze zien en horen in cartoons.
Cartoons voor kinderen moeten ook gepast gedrag tonen en positieve waarden zoals respect bevorderen.
Bovendien moeten ze de integratie van allerlei verschillende levende wezens stimuleren. Een vaak voorkomend voorbeeld hiervan is de interactie tussen mensen en dieren.
Sommige cartoons hebben plotwendingen die helemaal niet geschikt zijn voor kleine kinderen.
Geschikte cartoons mogen geen expliciete inhoud vertonen en al zeker geen fysiek, psychologisch of emotioneel geweld. Bovendien mogen er geen ondeugden of seksuele situaties in getoond worden.
Cartoons moeten kinderen leren om respect te hebben voor andere mensen, voor dieren en voor het milieu.
Nog enkele tips om geschikte cartoons voor kinderen te kiezen zijn onder andere:
- Er mogen geen gender-stereotypen in voorkomen.
- Ze moeten empathie, respect, vriendschap, solidariteit, samenwerking, liefde, teamwork vergevingsgezindheid en andere basiswaarden bevorderen.
Ranglijst van de beste cartoons voor kinderen
Twee onderzoekers van de Universiteit van Granada, Conception Alonso Valdivieso en Jesus Pertinez Lopez, hebben een studie uitgevoerd omtrent cartoons die internationaal worden uitgezonden.
De onderzoekers hebben rekening gehouden met de karaktereigenschappen van de personages. Bovendien hebben ze rekening gehouden met de inhoud en met de gebruikte animatietechnieken.
Hun studie richtte zich op wat de beste cartoons voor kinderen zijn.
De volgende rangschikking is de eindconclusie van dit onderzoek
Charlie en Lola
De hoofdpersonages van deze cartoon zijn broer en zus. Charlie is een heel attent persoon. Bovendien helpt hij zijn zus Lora met nadenken.
Beide personages leggen altijd veel respect aan de dag voor hun ouders. Met andere woorden: ze gehoorzamen altijd.
Ook op artistiek vlak is deze cartoon zeer leuk voor kinderen.
Sarri
Deze cartoon speelt zich af op een eiland met allerlei vreemde dieren die geen herkenbare vormen hebben. Deze gevarieerde wezens ontdekken de wereld om hen heen en komen in situaties terecht waarin solidariteit en samenwerking noodzakelijk zijn.
Little Bill
Bill is een 5-jarig jongetje dat dol is op leren. Deze cartoon is daardoor een rijke bron van kennis voor kinderen.
Peppa Pig
Het hoofdpersonages hier is een klein biggetje. Samen met vrienden en familieleden komt het dier in situaties terecht die heel herkenbaar zijn voor kinderen. Peppa Pig weet haar problemen altijd met behulp van positieve waarden op te lossen.
Jelly Jam
Dit is een 3D-cartoon. Deze serie blinkt uit door de zeer creatieve aanpak van de personages. Het verhaal speelt zich trouwens af op de planeet Jammbo. Hier wonen vijf vrienden die vooral het belang van vriendschap en solidariteit behartigen.
Caillou
Hier is het hoofdpersonage een uitgelaten 4-jarig jongetje dat in een gelukkig gezin woont. Het is voor kinderen gemakkelijk om zich met dit vriendelijke personage te identificeren.
Mama Mirabelle
Het hoofdpersonage van deze cartoon is een olifant. Dit dier reist de wereld rond en maakt filmpjes. Daarnaast gebruikt ze haar filmpjes om de vragen van haar opgroeiende zoontje te beantwoorden. Deze cartoon zit daarom vol waardevolle lessen over de natuur.
Wonder Pets
De wonder pets zijn drie dieren die in kooien achter een huis wonen. Als de kinderen eenmaal slapen ontsnappen de dieren echter en worden ze superhelden.
In deze cartoon komen de hoofdrolspelers in allerlei situaties terecht, maar ze helpen iedereen die het nodig heeft.
Shaun het Schaap
Het hoofdpersonage hier is zeer bijzonder, want het is een intelligent schaap dat graag speelt en lol maakt.
Het schaap slaagt er altijd in om uit de klauwen van de herdershond te blijven. Bovendien geeft de hoofdrolspeler nooit toe aan druk van buitenaf en heeft een hekel aan geweld.
Zoobabu
Deze cartoon gaat over raadsels die te maken hebben met de inhoud van een doos. Deze bieden tips over welk dier er in de doos woont.
Dankzij deze tips kunnen kinderen de eigenschappen en gewoonten van bekende dieren leren kennen. Daarom is dit een zeer educatieve cartoon.
De onderzoekers concludeerden dat cartoons voor kinderen meer dan slechts de geschikte inhoud moesten hebben. Daarnaast moesten ze een educatieve bijdrage leveren.
Dus er moeten met andere woorden belangrijke waarden verwerkt worden in cartoons. Zo leren kinderen immers het verschil kennen tussen goed en slecht. Bovendien tonen deze cartoons aan waarom het beter is om in harmonie met anderen samen te leven.
Ondanks alle voordelen die deze cartoons lijken te hebben, moet je toch proberen om de tijd te beperken die je kind voor de televisie doorbrengt.
Volgens experts mogen kinderen niet langer dan 60 minuten per dag naar tv kijken.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- USMA, I. (2017). Los Dibujos Animados: herramienta para la educación. Investigación y Pensamiento Crítico, 5(2), 21-36. https://revistas.usma.ac.pa/ojs/index.php/ipc/article/view/68/66
- American Psychological Association. (2012). Putting the power of television to good use.
- Muñoz, S. A. (2004). La influencia de la nueva televisión en las emociones y en la educación de los niños. Revista Internacional de Psicología, 5(02), 1-31. https://www.revistapsicologia.org/index.php/revista/article/view/28
- MEDIAVILLA, P. M. DIBUJOS ANIMADOS COMO RECURSO. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_38/M_PILAR_MARQUEZ_1.pdf