Tips om een post-adoptie depressie te voorkomen

03 februari, 2020
Een post-adoptie depressie komt vaker voor dan je denkt. In dit artikel laten we je de symptomen en enkele tips zien om dit te voorkomen.

Hoewel niet iedereen hier mee te maken heeft, is een post-adoptie depressie een ernstig en reëel probleem voor mensen die een kind adopteren. In dit artikel zullen we je alles vertellen wat je moet weten.

Zeker, er is geen gids die voorspelt wat ouders kunnen verwachten als ze een kind adopteren. Zelfs degenen die al eerder hebben geadopteerd, weten zelfs niet hoe hun nieuwe kindje zal zijn. Elk kind is anders en ouders moeten hun levensstijl en opvoedingsmethoden aan de behoeften van elk kind aanpassen.

Veel mannen en vrouwen worden door een post-adoptie depressie getroffen. Voor vrouwen die adopteren nadat ze onvruchtbaarheid hebben ervaren, kunnen onopgeloste emoties aan deze depressie bijdragen. Zonder twijfel is het niet kunnen krijgen van een biologisch kind een echt en belangrijk verlies.

Ook zijn er veel verschillende mogelijke stressoren. Bijvoorbeeld, verlies van werk, de leeftijd van de ouders en het gedrag van de kinderen spelen ook een belangrijke rol bij een post-adoptie depressie. De onzekerheid of de baby deze ouders als de zijne accepteert, en de angst om geen goede ouders te zijn, dragen bij aan deze emoties.

Dit alles betekent niet dat alle adoptieouders depressief zullen worden. Je moet echter weten hoe je de symptomen kunt herkennen voor het geval ze verschijnen.

Symptomen van een post-adoptie depressie

Depressieve vrouw

Er zijn veel factoren die bijdragen aan een post-adoptie depressie en die je droevig of leeg kunnen doen voelen. Als je een kind geadopteerd hebt en een van deze symptomen herkent, dan raden we je aan om zo snel mogelijk de hulp van een specialist te zoeken.

  • Verhoogde of verminderde eetlust.
  • Verlies van interesse of gebrek aan motivatie bij dagelijkse activiteiten.
  • Vermoeidheid en prikkelbaarheid zonder reden.
  • Moeite om uit bed te komen.
  • Gebrek aan motivatie.
  • Verminderde zin in seks.
  • Gevoelens van hulpeloosheid en wanhoop.
  • Gewichtsveranderingen door te weinig of te veel eten.
  • Gebrek aan concentratie en geheugen.
  • Onvermogen om eenvoudige beslissingen te nemen.
  • Hoofdpijn door voortdurende spanning.

Tips om een post-adoptie depressie te voorkomen

In werkelijkheid hebben veel adoptieouders het gevoel dat ze maanden of zelfs jaren hebben gewacht op het moment om te laten zien dat ze uitzonderlijke ouders zijn, maar dat ze het gevoel hebben dat ze falen nadat ze daadwerkelijk een kind geadopteerd hebben.

Zeer weinig mensen geven toe dat ze zich zo voelen en gaan hulp zoeken. Dat gezegd hebbende, kan het volgende advies je helpen bij het omgaan met en voorkomen van een post-adoptie depressie:

1. Ga uit van de moeilijkheden

Het opvoeden van een kind brengt veel offers en verantwoordelijkheden met zich mee, en je moet daarop voorbereid zijn.

In feite kan het voor sommige adoptieouders moeilijk zijn om aan zichzelf, en vooral aan anderen, toe te geven dat ze problemen hebben met iets dat ze zo lang wilden hebben. Zelfs als je het niet voor jezelf wilt doen, doe het dan voor de rest van je familie.

2. Stel geen hoge opvoedingsdoelen

Adoptieve ouders overschatten vaak hun opvoedingsvaardigheden. Ook voelen ze zich teleurgesteld als ze het gevoel hebben dat ze geen contact met hun kind hebben.

In plaats van hoge opvoedingsdoelen te stellen, moet je leren om elke dag te verbeteren. Vergeet niet dat niemand je kan leren hoe je je eigen kinderen op kunt voeden, want het is iets dat je met ervaring leert.

3. Pak mogelijke obstakels gaandeweg aan

Moeder met baby op schoot

Als je overweegt om te adopteren, zorg er dan voor dat je met counselors praat over mogelijke obstakels. Je kunt hen vragen stellen over opvoeding in het algemeen, en ook over jezelf en de specifieke omstandigheden die je tot adoptie hebben geleid.

Je moet je in elk geval niet teveel zorgen maken. Het is namelijk niet altijd gemakkelijk om met deze situaties om te gaan. Bovendien heb je soms gewoon hulp nodig.

Tot slot raden we aan dat als je het gevoel hebt dat je een post-adoptie depressie hebt, je met vrienden en familie moet praten die je vertrouwt. Vorm ook een ondersteuningsteam die je een pauze kan geven van je moederlijke taken, zelfs al is het maar voor een paar uur.

Aarzel ook niet om professionele hulp te zoeken. Je kunt een depressie met medicijnen en therapiesessies behandelen. Hoe sneller je een behandeling zoekt, hoe sneller je het probleem dan op kunt lossen!

  • Senecky, Y., Agassi, H., Inbar, D., Horesh, N., Diamond, G., Bergman, Y. S., & Apter, A. (2009). Post-adoption depression among adoptive mothers. Journal of Affective Disorders115(1–2), 62–68. https://doi.org/10.1016/j.jad.2008.09.002
  • Payne, J. L., Fields, E. S., Meuchel, J. M., Jaffe, C. J., & Jha, M. (2010). Post adoption depression. Archives of Women’s Mental Health13(2), 147–151. https://doi.org/10.1007/s00737-009-0137-7