Orofaciale apraxie en hoe dit in de praktijk te brengen

In dit artikel zullen we het hebben over orofaciale apraxie. Op advies van je specialist leggen wij uit hoe je deze oefeningen in de praktijk kunt brengen.
Orofaciale apraxie en hoe dit in de praktijk te brengen
Ana Couñago

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Ana Couñago.

Laatste update: 22 december, 2022

Als kinderen last hebben van een soort verandering in hun spraakorganen (lippen, tong, kaak, wangen, gehemelte) en als gevolg daarvan articulatie- of slikproblemen krijgen, moet je een specialist bezoeken. Eventueel zal een specialist met je praten over orofaciale apraxie.

Dus zodra je deze problemen identificeert, moet je naar een specialist gaan om te werken aan het verbeteren van de toon en mobiliteit van uw kinderen. Om dit doel te bereiken, zal de specialist vervolgens met je praten over orofaciale apraxie. Daarom vertellen we je in dit artikel wat dit is en hoe je het thuis in de praktijk kunt brengen.

Wat is orofaciale apraxie?

Orofaciale apraxie is georganiseerde bewegingen van de spraakorganen om bepaalde acties uit te voeren, zoals praten, blazen en glimlachen.

Spraaktherapeut.

Dit zijn eenvoudige oefeningen die kinderen met hun mond, lippen en wangen moeten uitvoeren. Ze zijn perfect voor kinderen met taalontwikkelingsproblemen of slikproblemen. Als ze deze oefeningen oefenen, versterken ze hun orofaciale toon. Bovendien zullen ze de spieren in dat specifieke gebied voorbereiden om ze goed te gebruiken.

Hoe kunnen kinderen deze oefeningen in de praktijk brengen?

Om deze oefeningen in de praktijk te brengen, moeten kinderen bij een volwassene zijn, met name een logopedist. De therapeut zal hen vervolgens laten zien wat de oefeningen zijn en zullen kinderen de bewegingen en gebaren goed nabootsen. Verder kunnen kinderen voor een spiegel gaan staan en kijken hoe ze dat doen.

Hieronder volgen enkele oefeningen die kinderen met articulatie- of slikproblemen kunnen uitvoeren. Bovendien zijn deze oefeningen ingedeeld volgens het orgaan dat ze moeten oefenen (lippen, tong, kaak, wangen, sluier van het gehemelte ).

Orofaciale apraxie: lippen

  • Druk je lippen op elkaar alsof je iemand gaat kussen.
  • Glimlach breed en laat je tanden zien.
  • Glimlach breed zonder je tanden te laten zien.
  • Bijt op je onderlip met je boventanden. Bijt vervolgens met je ondertanden op je bovenlip.
  • Laat je lippen trillen.
  • Verberg je lippen en laat ze dan in rustpositie zien.
  • Spreek de klinkers hardop uit en herhaal ze terwijl je de snelheid verhoogt.
  • Leg een potlood op je bovenlip en houd het vervolgens een tijdje vast.
  • Slurp uit een rietje.

Tong

  • Maak cirkelvormige bewegingen met je tong in je mond.
  • Maak cirkelvormige bewegingen met je tong over je lippen.
  • Probeer je neus aan te raken met je tong.
  • Probeer daarna je kin aan te raken met je tong.
  • Beweeg je tong naar links en naar rechts met je mond open.
  • Duw met je tong je linker- en rechterwang.
  • Steek je tong uit en weer naar binnen met gesloten lippen.
  • Lik je onder- en bovenlip met het puntje van je tong.
  • Steek het puntje van de tong uit en bijt erop.
Orofaciale praxis met de tong.

Kaak

  • Open en sluit je mond met snelle bewegingen.
  • Doe alsof je iets eet terwijl je denkbeeldig voedsel kauwt.
  • Open je mond wijd, zoveel als je kunt.
  • Beweeg je onderkaak van links naar rechts.
  • Beweeg daarna je onderkaak van achteren naar voren.

Wangen

  • Blaas beide wangen op.
  • Blaas je linkerwang op.
  • Vervolgens blaas je je rechterwang op.
  • Blaas daarna afwisselend je wangen op.

Zachte gehemelte

  • Hoest opzettelijk.
  • Maak gorgelgeluiden zonder water.
  • Doe alsof je geeuwt.
  • Adem lucht in door je neus en adem vervolgens uit door je mond.
  • Adem lucht in door je mond en adem vervolgens uit door je neus.
  • Zeg hardop J, K en G.

Kunnen kinderen orofaciale apraxie thuis uitvoeren?

Zoals je hebt kunnen zien, combineert orofaciale apraxie eenvoudige oefeningen, waarvoor geen extra accessoires of materialen nodig zijn om uit te voeren. Daarom zijn ze perfect om thuis te oefenen. Volg echter altijd de instructies van de logopedist of specialist van je kind.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • ASPRONA (s.f.) Las praxias bucofonatorias. Programa de intervención miofunciona. ASPRONA (Asociación protectora de personas con discapacidad intelectual o del desarrollo): Plena Inclusión Castilla y León.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.