Handige spraakoefeningen om praten te bevorderen

We kunnen meestal niet wachten tot ons kleintje zijn eerste woordje zegt. We kunnen dit echter ook zelf stimuleren. Hoe lees je hier.
Handige spraakoefeningen om praten te bevorderen
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 07 maart, 2019

Wanneer kinderen nog maar een paar maanden oud zijn en ze nog niet kunnen praten, huilen ze vooral om te communiceren. Wij ouders wachten dan in spanning of op de eerste woordjes. Maar als je slim bent, doe je met je kind deze handige spraakoefeningen om praten te bevorderen. Zo hoef je minder lang te wachten op die eerste woordjes.

Je kind stimuleren om te praten is relatief makkelijk, maar niet iedereen is op de hoogte van de dingen die we thuis kunnen doen om ons kind een steuntje in de rug te geven.

Hier zullen we een aantal nuttige oefeningen bespreken om je kind dichter bij dat moment te brengen, wanneer hij woorden begint te vormen. Deze oefeningen zijn voor kinderen tussen de zes en zesendertig maanden oud.

Gebruik onderstaande spraakoefeningen om praten te bevorderen

Hoe je taalverwerving bevordert is een kwestie die al veel mensen hebben geprobeerd te beantwoorden. Ouders en specialisten, professionals in de kinderopvang en leraren zijn allemaal vastberaden om baby’s effectief te leren praten.

Om je baby aan te moedigen om te gaan praten, is het een goed idee om wat achtergrondinformatie te hebben over de activiteiten en mogelijke spraakoefeningen om praten te bevorderen. Deze zijn eenvoudig genoeg om thuis ook te gebruiken.

We zullen in dit artikel dus de meest simpele oefeningen delen om die sentimentele maar ook uiterst belangrijke mijlpaal te bereiken.

Eerste oefening: verhalen voorlezen

Moeder die kind voorleest om praten te bevorderen

Verhalen voor kinderen  zijn ervoor gemaakt om makkelijk te begrijpen en ze vergroten hun emotionele capaciteit. Kies verhalen die passen bij de leeftijdsgroep van je kind.

Om je kind te leren praten wanneer jij een verhaal voorleest, kun je het vragen iets aan te wijzen in het boek. Je kind zal eraan gewend raken dat jij het verhaal voorleest, maar je kunt het boek in hun handen stoppen zodat zij het kunnen ‘lezen’.

Tweede oefening: poppenkast

Deze leuke oefening laat kinderen kennismaken met karakters en dialoog.

Poppen en marionetten gemaakt voor kinderen zijn uitstekende leraren. Je kunt je kind aanmoedigen om tegen ze terug te praten, hen te beschrijven of hun vragen te beantwoorden.

Je kunt een poppenkast maken met spullen en prullaria die als symbolen dienen om een gesprek te beginnen. Vermommingen en dramatiseringen zijn allemaal onderdeel van de pret.

Derde oefening: traditionele spelletjes

Meisje met vingerpopjes

Spelletjes met een liedje of een dansje waarbij het kind met een volwassene communiceert zijn nuttig om spraak te stimuleren. Dergelijke activiteiten gaan meestal gepaard met rijmpjes, zinnen en geluiden waar het kind op moet reageren of waar het kind zelf mee door moet gaan, afhankelijk van het spelletje.

Vierde oefening: kinderliedjes

Het doel van deze liedjes is om kinderen iets te leren. Toch ze hebben iets speciaals dat ze onweerstaanbaar maakt voor de kleintjes. Liedjes zijn daarom een goede manier om leren leuk te maken.

Zulke deuntjes zitten vol met woorden uit de omgeving van het kind. Ze zijn simpel, absurd en grappig. Kinderen moeten aangemoedigd worden om ze telkens opnieuw te herhalen. Eerst lettergreep voor lettergreep, daarna in langere fragmenten.

Vijfde oefening: plaatjes

Om die abstracte code, bekend als ‘taalkundige signalen’, te gaan voeden, is het belangrijk voor kinderen om verbanden te leggen tussen de plaatjes die ze zien en de woorden die die plaatjes beschrijven.

Daarom kunnen we beginnen om ze foto’s, cartoons en allerlei afbeeldingen te laten zien. Zo geven we ze de semantische en dialectische informatie die horen bij elke afbeelding. Het kind kan beschrijven wat het ziet op de afbeeldingen en kan zo nieuwe concepten creëren en nieuwe woorden leren.

Wat is de aanbevolen leeftijd om met deze spraakoefeningen te beginnen?

Het is normaal voor de kleintjes om tekenen van begrip te tonen vanaf ongeveer zes maanden. Dit in de vorm van lachen, opletten wanneer ze toegesproken worden en zijn of haar eerste klanken produceren. Op deze leeftijd is het een goed idee om te beginnen met passende spraakoefeningen om praten te bevorderen.

Tussen de negen en achttien maanden oud zal een baby kunnen antwoorden met meer lettergrepen. Ze wijzen aan wat ze willen en drukken instemming of afkeuring uit. Ook kennen ze de naam van veel verschillende mensen en dingen. Ze beginnen ook hun eigen gebaren te gebruiken met zelfbedachte betekenissen.

Wanneer ze een jaar oud zijn, zullen ze volledige woorden gebruiken en laten zien de betekenis ook te weten. Dit is het moment om oefeningen te gebruiken die ontworpen zijn om kinderen aan te moedigen om te praten.

Als ze zesendertig maanden oud zijn, zullen kinderen mee kunnen doen met alle oefeningen. De een zullen ze moeilijker vinden dan de ander. Als dit nog niet lukt dan kun je het beste een specialist raadplegen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.