Hoe de kraamperiode te overleven

22 februari 2020
Tijdens de zwangerschap ervaren we verschillende veranderingen met betrekking tot ons lichaam, onze geest, onze familie en onze partner. Leer hoe je je op de periode na de bevalling kunt voorbereiden.

Wat kan je doen om de kraamperiode te overleven? De kraamperiode heeft namelijk weinig te maken met schone lakens, die roze wolk, rustige ochtenden en de rooskleurige sfeer die je op social media ziet.

Pijn, slapeloze nachten, twijfels, vermoeidheid, emotionele volatiliteit, aanpassing aan nieuwe situaties en een verandering van rol spelen allemaal een rol in de weken na de bevalling. Natuurlijk zal er ook geluk, gelach, tederheid en veel liefde zijn.

Hoewel vrouwen tijdens de zwangerschap vaak volledig worden verzorgd, moet dit aandachtsniveau tijdens de kraamperiode worden gehandhaafd. Er zal een reeks veranderingen op fysiek en psychologisch niveau plaatsvinden, evenals in termen van familie- en partnerrelaties. Het is belangrijk om hierop voorbereid te zijn.

We moeten ons niet laten misleiden door het bombardement aan beelden en informatie die we via sociale netwerken ontvangen die een onrealistisch beeld van de kraamperiode schetsen. We moeten ook het risico vermijden dat we het proces willen versnellen en bepaalde sensaties en gevoelens negeren.

Tijdens deze periode moeten we voor onszelf zorgen, het herstelproces respecteren, alert zijn op stemmingswisselingen, onszelf verwennen en ons laten verwennen.

Om de kraamperiode te overleven hebben we steun van onze partners, onze familie en onze vrienden nodig en soms van opvoedingsgroepen.

Hoe de kraamperiode te overleven

In dit artikel zullen we enkele dingen bekijken die je tijdens de kraamperiode kunt doen om je herstel na de zwangerschap en bevalling te helpen. Hiertoe behoren onder andere de onderstaande maatregelen.

Anderen laten helpen

Velen van ons trappen in de val om te proberen een supervrouw te zijn. We geloven dat we voor alles kunnen zorgen en dat we beter voor de baby kunnen zorgen dan wie dan ook (wat misschien waar is, maar dat betekent niet dat anderen het ook niet goed kunnen doen). We willen een schoon huis hebben, bezoekers verwelkomen en er mooi uitzien.

De zorg voor een pasgeborene vereist echter in de begindagen onze volledige aandacht. Omring jezelf daarom met mensen om je een handje te helpen voor minder essentiële taken. Deze omvatten huishoudelijke taken, maaltijden en het verschonen van luiers. Je kunt er zeker van zijn dat je je veel minder gestrest voelt als je hulp van anderen accepteert.

Rust

Je hebt ongetwijfeld het advies gehoord: “Probeer te slapen wanneer de baby dat doet.” Dit stukje conventionele wijsheid is heel waar.

Je lichaam keert terug naar de toestand voorafgaand aan de zwangerschap. Het moet herstellen van de bevalling, wat een enorme hoeveelheid inspanning vereist. Het moet ook voldoen aan de behoeften van de baby. Als je voor borstvoeding kiest, dan kan alleen jij je kind voeden.

Om dit alles te doen, heeft je lichaam energie, hersteltijd en rust nodig. Gebruik de uren dat je baby slaapt niet om huishoudelijk werk te doen. Rust gewoon, slaap en rust nog wat uit. Je moet zo goed mogelijk herstellen, vooral tijdens de eerste paar weken.

Hoe de kraamperiode te overleven: beweeg, maar voorzichtig

Moeder en baby slapen

Er wordt veel onderzoek gedaan naar het effect van lichaamsbeweging op specifieke momenten in het leven van vrouwen. Deze omvatten zwangerschap, menopauze en de periode na de bevalling.

Je hoeft niet te wachten tot de kraamperiode is afgelopen om met aerobe oefeningen met weinig impact te starten, zoals wandelen of een elliptische trainer te gebruiken.

Ook aanbevolen: hypopressieve oefeningen die werken op specifieke delen van het lichaam die de meeste veranderingen hebben ondergaan. Deze omvatten de buik en de bekkenbodem.

We adviseren altijd om je bekkenbodem door een verloskundige of een gespecialiseerde fysiotherapeut te laten onderzoeken. Ze kunnen de beste activiteiten en de beste tijd aanbevelen om ermee te beginnen.

Seks tijdens de kraamperiode

Seks kan worden hervat wanneer je je klaar voelt, rekening houdend met dat geslachtsgemeenschap in het begin niet mogelijk is. Je moet wachten tot het bloeden ophoudt.

Alle soorten genegenheid en intimiteit zijn geschikt (kussen, strelingen, massages, enz.). Houd er echter rekening mee dat bepaalde dingen zijn veranderd.

Het libido van de vrouw is meestal erg laag vanwege verschillende factoren, waaronder hormonen, vermoeidheid, de energie die wordt besteed aan de verzorging van de baby en comfort met haar lichaam. Dit alles heeft invloed op het verlangen van de vrouw, evenals op dat van haar partner.

Wanneer we de penetratie hervatten, merken we mogelijk een grotere mate van gevoeligheid en ongemak in het gebied. Soms kan het zelfs pijnlijk zijn als gevolg van weeën, spanningen op littekens en vaginale droogheid (die toeneemt als je borstvoeding geeft).

Als de pijn niet verdwijnt, dan moet je een bekkenbodemspecialist (verloskundige of fysiotherapeut) raadplegen om de situatie te beoordelen en te helpen oplossen.

Vergeet niet dat borstvoeding geen voorbehoedsmiddel is. Als je niet van plan bent om opnieuw zwanger te worden, gebruik dan een hormonale anticonceptiemethode (raadpleeg een gynaecoloog of verloskundige, vooral als je borstvoeding geeft) of een spiraaltje.

Hygiëne tijdens de kraamperiode

Vermijd baden, zwembaden, vaginaal douchen, het gebruik van tampons, enz., Tot minstens zes weken na de bevalling. Gedurende deze periode zal de baarmoeder nog steeds een wond hebben in het gebied waar de placenta bevestigd was. Dit gebied kan geïnfecteerd raken, wat tot endometritis leidt. Je kunt je dagelijkse hygiëneroutine handhaven door te douchen.

Met betrekking tot kraamvloed (de vaginale afscheiding verdreven tijdens ontsluiting), raden we aan om wegwerp maandverband en katoenen ondergoed te gebruiken, zodat het gebied zoveel mogelijk kan ademen.

Hoe de kraamperiode te overleven: eet goed en blijf gehydrateerd

De kraamperiode overleven

De periode na de bevalling is niet de beste tijd om op dieet te gaan. In plaats daarvan moet je voorzichtig eten. Beperk je inname of overeet niet. Een uitgebalanceerd dieet is ideaal.

Hydratatie is ook belangrijk, vooral als je borstvoeding geeft. Luister naar je lichaam en drink water wanneer je dorst hebt.

Kortom, elke vrouw ervaart zwangerschap en de kraamperiode anders. Er bestaan geen toverformules. Het handhaven van gezonde levensstijlgewoonten is altijd belangrijk, maar vooral tijdens deze periode.

Als je zwanger bent, probeer dan gezond te leven zonder obsessief te worden en extra druk toe te voegen. Dingen zullen gemakkelijker worden, dus geef jezelf tijd en beoordeel jezelf niet te hard. Veel succes!