Tieners begeleiden die niet weten wat ze moeten studeren

Als we jongeren begeleiden die niet weten wat ze moeten studeren, moeten we ons bewust zijn van onze vooroordelen en overtuigingen. Lees verder voor meer informatie.
Tieners begeleiden die niet weten wat ze moeten studeren
Maria Fátima Seppi Vinuales

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Maria Fátima Seppi Vinuales.

Laatste update: 10 juli, 2023

Gedurende ons leven nemen we verschillende beslissingen. Een van de belangrijkste is misschien wel de keuze voor een carrière. In de meeste gevallen is het voor jonge mensen bijna de eerste beslissing op die stap naar de volwassen wereld. Het is echter geen eenvoudige zaak. Naast hun eigen twijfels en emoties is er ook een grote sociale invloed. Laten we eens kijken hoe je tieners die niet weten wat ze moeten studeren kunt begeleiden.

Volg deze tips om tieners die niet weten wat ze moeten studeren te begeleiden

Hier volgen enkele praktische aanbevelingen om tieners die niet weten wat ze moeten studeren te begeleiden.

Raadpleeg een professional

Soms kan onderwijsbegeleiding (Engelse link), vanuit een meer omvattende benadering, dienen als hulpmiddel voor jongeren om na te denken over verschillende opties.

Creëer ruimte voor dialoog met brede vragen

Samen met de jongere kunnen we nadenken over de dingen die ze als kind graag deden, de activiteiten die ze leuk vinden in hun vrije tijd of de gespreksonderwerpen die hun aandacht trekken. Vaak is hun interessegebied beperkt door de oriëntatie op school en kiezen ze uiteindelijk voor traditionele vakken omdat ze zich niet bewust zijn van het brede universum dat er bestaat.

Nodig ze uit om deel te nemen aan projecten en activiteiten

Veel scholen organiseren vaak open dagen om hun academische opties bekend te maken. Op hun beurt zijn er instituten die projecten hebben waarbij ze, meer dan alleen de inhoud, specifieke vaardigheden willen aanleren, zoals onder andere planning of timemanagement.

Moeder en dochter praten over studeren
Door met andere studenten of professionals te praten, kan de tiener informatie krijgen over hoe wat in theorie wordt bestudeerd, zich vertaalt naar de praktijk.

Raad hen aan om met referenties te praten die gerelateerd zijn aan hun interessegebieden

Naast de syllabus van de cursus is het een goed idee voor de tiener om met iemand te praten die al bekend is met het onderwerp. Bijvoorbeeld een student die al verder is in zijn studie of een actieve professional.

Stel voor dat ze informatie zoeken uit verschillende bronnen

Het is goed voor de jongere om officiële of formele bronnen te gebruiken – zoals het instituut of de universiteit – om concrete opties en een duidelijker beeld te krijgen. Ze kunnen zich echter ook laten leiden door meer informele zoekacties, zoals het raadplegen van blogs en opinieforums.

Ga in op de stereotypen die geassocieerd worden met bepaalde beroepen

Het is heel gewoon om te denken dat meisjes en vrouwen beter presteren in de zogenaamde ‘zachte disciplines’, terwijl wiskunde of techniek meestal voorbehouden zijn aan mannen. Dit heeft ongetwijfeld invloed op de manier waarop mannen en vrouwen zichzelf zien als in staat om te presteren in bepaalde vakgebieden.

Vertel ze over je ervaring

Praten over wat ons is overkomen op die leeftijd helpt ons om aan emoties te werken en ons in te leven in adolescenten. Op deze manier kan de jongere zich verbinden met wat ze voelen en ideeën en oplossingen vinden voor hun zorgen.

A teenager looking boredly at a laptop screen.
Veel jongeren zoeken kortere opleidingen om te ontdekken wat ze leuk vinden en kiezen dan voor specialisaties.

Kiezen wat te studeren in de huidige context

Deze aanbeveling verdient een speciale paragraaf, omdat we vaak uit het oog verliezen dat de context onze keuzes (Spaanse link) bepaalt. Een paar jaar geleden was het scenario anders. Familietradities werden bijvoorbeeld gevolgd, academische opties waren beperkter, denken dat een carrière van 4 of 5 jaar geen conflict was en de aanwezigheid in de klas was een feit.

Vandaag de dag is dat allemaal veranderd. Nu denken tieners na over reizen en werken waar ook ter wereld. Het is belangrijk om rekening te houden met deze verandering in het mondiale scenario. Daarnaast moeten jongeren bij het begeleiden ook worden aangemoedigd om na te denken over de vraag of ze onder andere een ervaring in een ander land willen opdoen.

Tot slot mogen we ook het salaris niet buiten beschouwing laten, omdat dit ook van invloed is op andere toekomstige plannen en projecten die we kunnen hebben. In dit opzicht moeten we hen ook helpen om in termen van concurrentievermogen te denken.

Kalmte bijbrengen bij het nemen van beslissingen

Wat in ieder geval aanwezig moet zijn is kalmte. Dat wil zeggen dat we jongeren moeten begeleiden om beslissingen te nemen met bewustzijn en reflectie en om de tijd te nemen om zich te verbinden met hun doel. Maar we moeten ook met hen delen dat, zelfs als we ergens van overtuigd zijn, er onverwachte scenario’s kunnen zijn en dingen anders kunnen gaan dan we ons hadden voorgesteld.

Het emotionele aspect (Spaanse link) speelt een zeer belangrijke rol bij het nemen van beslissingen. In dit opzicht moeten we alle gedachten over mislukking verzachten. Als ze kiezen wat ze willen studeren en het vervolgens niet leuk vinden, hebben ze niet gefaald als ze ervan afzien. Integendeel, het moet worden gewaardeerd als een voorbeeld van leren en zelfkennis.

Tot slot moeten we bij het begeleiden van adolescenten nadenken over de overtuigingen en vooroordelen van waaruit we spreken. Als we dat doen, kunnen we ontdekken dat ons advies meer georiënteerd is door onze angsten en zelfs onwetendheid.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Garduño, J. M. E. G. (2010). Los determinantes de la elección vocacional de una semiprofesión. Un estudio de estudiantes de primer ingreso a la carrera de profesor de educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México)40(1), 95-110.
  • Cantillo, A. E. C., & Rojas, J. A. N. (2005). Procesos y procedimientos de orientación vocacional/profesional/laboral desde una perspectiva sistémica. Hallazgos, (4), 144-165.
  • Borrachero Cortés, A. B., Dávila Acedo, M. A., & Airado Rodríguez, D. (2017). LA INFLUENCIA DE LAS EMOCIONES EN LA ELECCIÓN DE CARRERAS UNIVERSITARIAS. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),125-136.[fecha de Consulta 31 de Enero de 2023]. ISSN: 0214-9877. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349853220013

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.