Kinderen tweetalig opvoeden: de OPOL-aanpak

15 maart 2020
De OPOL-aanpak is een tweetalige opvoedingsmethode waarbij elke ouder in een andere taal met zijn kind communiceert. Leer in het artikel van vandaag meer over deze methode.

Kinderen tweetalig opvoeden met de OPOL-aanpak, wat staat voor ‘één ouder, één taal’ (one person, one language), is een benadering waarbij elke ouder in een andere taal met hun kinderen omgaat. Met deze methode kunnen kinderen beide talen vaak en natuurlijk oefenen. Hierdoor leren kinderen twee talen tegelijkertijd, heel snel.

Kenmerken van kinderen tweetalig opvoeden

Een tweede taal leren lijkt misschien ingewikkeld, maar dat is niet noodzakelijk het geval. Als de juiste technieken worden gebruikt terwijl kinderen zich midden in hun ontwikkeling bevinden, dan kan het leren van een tweede taal vrij eenvoudig zijn.

In een interview gepubliceerd in El Mundo, besprak Jill Stribling, directeur en oprichtster van English for Fun, de kwestie. Ze verklaarde dat, hoewel het tegelijkertijd ideaal is om twee talen te leren, het ook mogelijk is om later een tweede taal te leren.

Volgens Stribling beheersen inwoners in landen als Nederland en België twee talen tegelijkertijd. Bovendien beginnen ze meestal al op zeer jonge leeftijd. Ze voegde eraan toe: “Tweetalige kinderen zijn meestal creatiever, hun hersenen ontwikkelen zich anders en ze hebben een hoger zelfbeeld.”

Volgens Jill Stribling kan het dwingen van kinderen om in een specifieke taal te reageren hun leren blokkeren. Ze beveelt ouders daarom aan om geduldig te zijn en kinderen de tijd te geven die ze nodig hebben om te leren.

Hoe de OPOL-aanpak bij kinderen toe te passen

Kinderdagverblijven en kleuterscholen zijn ideale plaatsen voor kinderen om een tweede taal te leren. De toepassing van de OPOL-aanpak kan hier dan effectief zijn. Je kunt het ook toepassen op de persoon die verantwoordelijk is voor de zorg voor je kind.

Hieronder delen we enkele richtlijnen waarmee je rekening moet houden wanneer je met deze aanpak begint.

Gebruik video’s en liedjes

Om de OPOL-aanpak toe te passen, moet je video’s, liedjes en zelfs kinderprogramma’s in de doeltaal gebruiken. Op deze manier kunnen kinderen de taal al op jonge leeftijd herkennen. Dit helpt hen ook om verschillende accenten te identificeren.

Kinderen tweetalig opvoeden, gebruik dan beide talen gedurende de dag

Kinderen tweetalig opvoeden

Om de OPOL-aanpak voor het tweetalig opvoeden correct toe te passen, moeten ouders hun kinderen beide talen op dezelfde manier aanbieden. Een exacte berekening van het gebruik van elke taal is natuurlijk complex. Ouders moeten er echter naar streven om de tweede taal minstens 30% van de tijd, of minstens 5 uur per dag te gebruiken.

Het belang van context

Het is belangrijk dat kinderen leren om een specifieke omgeving of persoon aan een van de talen te relateren. Op die manier kunnen hun hersenen het herkennen wanneer ze zich op elk van hun talen moeten concentreren.

Pas routines correct toe om kinderen tweetalig op te voeden

Routines zijn voor het leren van een nieuwe taal overal nodig. Ouders moeten proberen ervoor te zorgen dat hun kinderen niet meer dan twee dagen doorbrengen zonder hun tweede taal te oefenen.

Vergeet niet dat kinderen elke dag leren. Het is daarom belangrijk om hun leren met dagelijkse taken en verschillende activiteiten te versterken.

Activiteiten voor het versterken van taal

Samen lezen

De krant El Mundo beveelt enkele technieken aan die ouders kunnen gebruiken om het leren van talen sneller en effectiever te maken. Dit zijn onder andere enkele van hun aanbevelingen:

  • Met de moderne opties voor taalverandering is het veel gemakkelijker voor kinderen om programma’s in verschillende talen te zien. Dit is in deze fase buitengewoon voordelig.
  • Bekijk films in de doeltaal. Dit versterkt namelijk de taal en helpt kinderen deze sneller te identificeren.
  • Lees boeken in de doeltaal. Ouders kunnen op basis van de leeftijd van hun kinderen verschillende boeken gebruiken. Audioboeken zijn ook zeer effectief.
  • Voer leuke en eenvoudige activiteiten uit. Met betrekking tot wat kinderen op school leren, kunnen ouders ook thuis activiteiten toepassen. Als een kind bijvoorbeeld de kleuren op school leert, dan kunnen ouders dit thuis leren door middel van spelletjes versterken.
  • Als elke ouder zijn kind uitsluitend in één taal aanspreekt, dan zal het kind veel sneller aan beide talen wennen.
  • Download applicaties in de doeltaal die kinderen kunnen gebruiken. Aangezien technologie tegenwoordig zo’n belangrijk onderdeel van het leven is, hebben ouders een eindeloze reeks activiteiten en spelletjes voor kinderen binnen handbereik.

In het begin is het normaal dat kinderen die twee talen tegelijkertijd leren soms woorden door elkaar halen. Geduld en oefening zijn essentieel voor het effectief toepassen van de OPOL-aanpak.

  • Diario, El Mundo. (2015). ¿Bilingües? Cómo enseñar otro idioma a los niños sin forzarlos. Diario, El Mundo.
  • Garabaya, Celia. (2016). Método bilingüe Opol para los niños. Tribuna Salamanca.