Top 10 grafomotorische oefeningen om te leren schrijven
In de fasen voorafgaand aan het leren schrijven kunnen we kinderen stimuleren met grafomotorische oefeningen en activiteiten. Al deze activiteiten kunnen voor verschillende doeleinden werken, maar ze zullen hen ook de nodige vaardigheden geven om te leren schrijven.
Vanaf de geboorte maken kinderen vorderingen met hun fijne motorische ontwikkeling, en met jouw aanmoediging kun je ze door spelletjes en praktische activiteiten thuis helpen hun prestaties te vergroten.
Je hoeft niet tot de lagere school te wachten om dit leren aan te moedigen. De basis wordt namelijk al veel eerder gelegd dan je denkt.
“Grafomotorische vaardigheden zijn gebaseerd op de grafische eenheden waaruit de infant language code (ILC) bestaat, grafemen genaamd, die voorkomen in de spontane producties van kinderen van 18-24 maanden oud.
-Maria Dolores Rius Estrada.
Dus zodra je kind gaat zitten, de tangbeweging met de vingers uitvoert, en de handbewegingen coördineert met de blik, is het klaar om deze grafomotorische oefeningen uit te voeren. Zullen we beginnen?
Grafomotorische oefeningen om thuis te doen
We hebben de volgende activiteiten gerangschikt in volgorde van toenemende moeilijkheidsgraad. Dat wil zeggen, van de minst naar de meest ingewikkelde. Ze zijn echter allemaal heel nuttig voor kinderen om hun vingers en handen te oefenen en zo de grafomotorische vaardigheden te stimuleren. Let dus op!
1. Zingen, dansen en het ritme van muziek begeleiden met je handen
Het ritme vasthouden met je handpalmen is een geweldige oefening om de beweeglijkheid van de handen te vergroten. Het idee is om eenvoudige liedjes te gebruiken om kinderen te leren hoe ze de maat van de muziek moeten volgen. En als je er ook lichaamsbewegingen in verwerkt met dansjes en rondjes, zullen je kinderen zich kostelijk vermaken met lachen!
2. Imiteer handelingen met handbewegingen
Deze activiteit kan in praktijk gebracht worden met verschillende dagelijkse handelingen die handbewegingen inhouden die kleintjes kunnen imiteren. Bijvoorbeeld eten, haren wassen, vegen, fietsen, kleren vouwen, je gezicht wassen, enz.
3. Dieren uitbeelden met hun handen
De oefening bestaat eruit dat kinderen hun lievelingsdier kiezen en proberen de bewegingen ervan met hun handen na te bootsen. Bijvoorbeeld de beweging van de slurf van een olifant, het flapperen van de vleugels van een vogel, de vlucht van een vlinder, de klauwen van een beer, enz.
4. Schilderen met de handen: nog een van de zintuiglijke grafomotorische oefeningen
Laten we rommelig worden en plezier maken! Dit is een van de beste opdrachten om de beweeglijkheid van de handen te stimuleren, want het zet al hun onderdelen in beweging en activeert tegelijk een zintuiglijke component: aanraking.
5. Oefen grafomotorische oefeningen om de vingervlugheid te verbeteren
Spelletjes spelen met de vingers, zoals ze samenvoegen en scheiden, eerst een voor een en dan in paren, helpt om de coördinatie van handbewegingen met hersenactiviteit te oefenen. Het is ook leuk om de kleintjes enkele gebaren te leren, zoals vingers kruisen voor geluk of de duim opsteken als teken van goedkeuring.
6. Kaarten spelen
Kaarten schudden en uitdelen is een goede oefening om de hand- en vingervaardigheid te bevorderen. Als je er tellen aan toevoegt, heb je een heel complete leerervaring!
7. Oefen met het spel ‘steen, papier, schaar’
Dit is een traditioneel spel voor kinderen dat heel geschikt is om de hand- en vingercoördinatie te stimuleren, die zo belangrijk is voor de grafomotorische vaardigheden.
8. Stippen, lijnen en streepjes tekenen
Met kleintjes kun je beginnen te tekenen met stippen en streepjes, en naarmate ze vorderen is de volgende stap het tekenen van rechte lijnen. Een interessante manier om te leren is over de lijnen op een vel grafiekpapier te gaan of strepen in verschillende richtingen te maken.
9. In kaart brengen van gebogen lijnen en afgeronde vormen
Deze vaardigheid is al wat ingewikkelder, want het vergt veel vingercontrole om gebogen vormen te maken, zoals cirkels, spiralen, golven, lussen, of regenbogen en wolken.
Deze oefening is bijzonder, want het helpt veel bij het leren van cursief schrijven. De meeste letters hebben namelijk gebogen of afgeronde vormen.
10. Oefening met meer gevorderde grafomotorische oefeningen: inkleuren binnen de lijnen
Binnen de randen van een sjabloon of tekening kleuren is een ingewikkelde, maar zeer effectieve oefening. Het vereist concentratie, volledige beheersing van hand- en vingerbewegingen, en veel geduld.
Wat zijn de voordelen van grafomotorische oefeningen bij het leren schrijven?
Leren schrijven is een belangrijke mijlpaal in het leven van kinderen, maar voor het zover is moeten de vaardigheden van het voorschrijfstadium goed beheerst worden.
Volgens de natuurlijke lichamelijke ontwikkeling en het vermogen om bepaalde bewegingen met de handen en het lichaam uit te voeren, beginnen kinderen hun fijne motoriek (Spaanse link) aan te dikken met tekeningen van stippen, lijnen en krabbels.
Naarmate ze ouder worden, worden de taken ingewikkelder. Op dit punt is het belangrijk dat je je kind stimuleert met spelletjes en grafomotorische oefeningen zoals die we vandaag voorstelden. De voordelen daarvan zijn de volgende:
- Het is gemakkelijker om te leren schrijven.
- Betere prestaties bij het leren lezen en schrijven.
- Verhoogde concentratietijd en aandacht voor taken.
- Stimulering van creativiteit en expressiviteit door grafische vormen.
Grafomotorische vaardigheden stimuleren met plezier en pret
Met deze soorten activiteiten willen we je laten zien hoeveel dingen je als gezin (Engelse link) kunt doen om kinderen in hun ontwikkeling te begeleiden. Het belangrijkste is dat je geen fasen overslaat en hun tijd respecteert, zodat ze kunnen leren vanuit een plaats van plezier en in een natuurlijk tempo.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Cabrera Valdes, B. Buyperon Garcia, M. (2019). El desarrollo de la motricidad fina en los niños y niñas del grado preescolar. Revista de Educación Mendive. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000200222
- Maquera-Maquera. Y., Bermejo-Paredes,S., Olivera-Condori,E., Vilca-Apaza,H. (2020). Intervención familia-aula para el desarrollo de habilidades grafomotrices. Revista de Educación Alteridad. Revista de Educación, vol. 16, núm. 1. Universidad Politécnica Salesiana, Perú. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4677/467765130007/html/
- Rius Estrada, M. (2003) Educación de la grafomotricidad: un proceso natural. Enciclopedia de Educación Infantl, Málaga, España. Disponible en: https://docplayer.es/14527576-Educacion-de-la-grafomotricidad-un-proceso-natural.html