Activiteiten om je kind te leren zijn naam te schrijven

Als je je kind zijn naam wilt leren schrijven, bedenk dan of hij er klaar voor is of niet en kies een van deze activiteiten!
Activiteiten om je kind te leren zijn naam te schrijven
María José Roldán

Geschreven en geverifieerd door de psychopedagoog María José Roldán.

Laatste update: 22 december, 2022

De naam van een kind is meestal het eerste woord dat het leert als het de reis naar geletterdheid begint. In het algemeen vinden kleintjes het prachtig om te zien dat ze zoiets belangrijks als hun identiteit kunnen communiceren. En natuurlijk zijn ook ouders erg opgetogen om deze mijlpaal, als hun kind zijn naam leert te schrijven, samen met hun kinderen te beleven.

Maar dit leren gaat veel verder dan schrijven. Het gaat namelijk om de consolidatie van eigenwaarde en zelfkennis. Daarom zouden kinderen pas belangstelling moeten tonen voor leren schrijven als ze daar klaar voor zijn (Spaanse link). Met dit alles in gedachten vertellen we je vandaag hoe je je kind kunt helpen zijn naam te leren schrijven.

Is je kind er klaar voor om zijn naam te schrijven?

Activiteiten om je kind te leren zijn naam te schrijven

Voor je begint moet je eerst even stilstaan bij de vraag of het wel tijd is om je in dit leren te storten of niet. Dit is essentieel om je totaal onnodige momenten van frustratie te besparen.

Bovendien, als je negatieve emoties bij je kleintje opwekt door hem te dwingen zijn eigen naam te leren schrijven, kun je zijn gevoel van eigenwaarde ernstig aantasten en afwijzing of angst veroorzaken bij het leren van elk ander concept.

Om te weten of je kind er klaar voor is of niet, moet je hem goed kennen. Er is namelijk geen algemene regel die voor alle kinderen geldt. Er zijn er die later leren dan anderen en dat is helemaal niet erg.

In het algemeen beginnen kinderen vanaf hun derde jaar bepaalde basale fijne motorische vaardigheden te vertonen, die hen in staat stellen een potlood te pakken en er enkele streken mee te maken. Ook hebben ze een beter ontwikkelde ruimtelijke oriëntatie en hand-oog coördinatie dan in eerdere stadia. Dit alles samen helpt hen om het schrijven van de naam uit te voeren.

Maar als je ziet dat je kind ouder is dan 3 jaar en dat het er nog niet aan toe is, dwing hem dan niet en heb geduld. Wacht op het moment dat ze er echt toe in staat zijn en vooral dat ze er belangstelling voor tonen. Intussen kun je beoordelen of ze in staat zijn een potlood vast te houden of vormen te tekenen en ze aanmoedigen meer tijd met papier en kleuren door te brengen.

Activiteiten om kleintjes te leren hun eigen naam te schrijven

De activiteiten die je met je kind wilt doen moeten in de eerste plaats kort zijn, zodat ze niet moe worden. Tegelijkertijd moet het leuk zijn, zodat jullie samen een aangename tijd kunnen doorbrengen.

Je moet de ideeën die we je hier geven dus aanpassen aan de werkelijke capaciteit van het kind.

1. Schrijf met je vingers

Een activiteit die kleintjes leuk vinden en die heel goed gaat is vingerschrijven. Je kunt verschillende technieken gebruiken, dus kies er een waarvan je denkt dat je kind er het meest in geïnteresseerd zal zijn.

Probeer vingerverf, zand, bloem, zout, of een ander gelijkaardig materiaal. De bedoeling is dat de kleine jou nadoet, dus maak ook je handen vies!

2. Letters van speelklei

Help je kind om met speelklei letters te maken om zijn naam te vormen. Zo kunnen ze de vormen ervan beter leren begrijpen. Je kunt ze helpen met een stuk papier waarop hun naam in grote letters geschreven staat, zodat ze er dan met het deeg overheen kunnen gaan.

Als ze klaar zijn, kunnen ze met hun vingers over elke letter gaan en ze hardop benoemen. Zeg tot slot hun hele naam, zodat ze alle begrippen associëren.

De letters van het alfabet met klei gemaakt

3. Kopieer hun naam

Kopiëren is de oudste techniek om letters te leren schrijven. Als je het leuk maakt, zullen ze er niet moe van worden.

Het is belangrijk dat je de naam op een stuk papier schrijft in grote, duidelijke letters. Vraag je kind vervolgens om de letters onder elke letter over te schrijven. In het begin kun je een vakje met een pijl voor hem tekenen, zodat hij weet welke letter hij binnen elk vakje moeten kopiëren.

Als je ziet dat hij de lijnen begint te domineren, schrijf je de naam opnieuw zonder iets aan te wijzen en zeg je dat hij die eronder moet kopiëren. Je zult er versteld van staan hoe snel kinderen met deze oude en effectieve techniek leren schrijven!

Het belang van het respecteren van de timing van kinderen bij het schrijven van hun eigen naam

Als je een activiteit met je kleintje doet, is het essentieel dat je onthoudt dat je ze nooit moet dwingen iets te doen waar ze nog niet aan toe zijn. Je moet hun leertempo respecteren en je eraan houden, ongeacht of ze de snelste van hun klas zijn of de langzaamste. Dwing ze niet om sneller te gaan dan ze werkelijk kunnen, want dan wek je alleen maar angst op.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Díaz Oyarce, Carmen., Price Herrera, María Francisca. (2012) How do children perceive the process of writing in the initial stage? Revista mexicana de investigación educativa Anthrozoös, vol.38 no.1. Recuperado el 3 de septiembre de 2021 de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052012000100013

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.