Spelletjes om aan empathie bij kinderen te werken

Hier is een lijst met spelletjes om aan empathie bij kinderen te werken, zodat ze plezier kunnen hebben en tegelijk waarden leren! Lees verder in het volgende artikel.
Spelletjes om aan empathie bij kinderen te werken
Samanta Ruiz

Geschreven en geverifieerd door de docent Samanta Ruiz.

Laatste update: 27 december, 2022

Spelletjes om aan empathie bij kinderen te werken zijn een heel waardevol hulpmiddel om de ontwikkeling van emotionele en sociale intelligentie bij onze kinderen te ondersteunen.

“Wat is empathie? Het is een vaardigheid die ons in staat stelt de gevoelens van anderen en hun manier van denken te begrijpen en te delen, zonder te oordelen of het met hen eens te hoeven zijn.”
-UNICEF-

Hieronder stellen we een reeks eenvoudige speelse activiteiten voor die alledaagse situaties zichtbaar maken zodat kinderen beter begrijpen wat empathisch zijn inhoudt.

Leuke spelletjes om thuis of op school te spelen om aan empathie te werken

Hier stellen we verschillende mogelijkheden voor waarbij kinderen de hoofdrolspelers zijn van hun leerproces over waarden. Let dus op!

1. De bal en het spinnenweb

Dit is een heel leuk spel en een ideaal hulpmiddel om je aan een nieuwe groep voor te stellen. De dynamiek is heel gemakkelijk en alles wat je nodig hebt is een bol garen.

Allereerst gaan de kinderen in een kring zitten en neemt degene die het spel leidt de bol garen. Eerst stellen ze zich voor en vertellen iedereen iets wat ze graag doen, zoals: “Mijn naam is Ruby en ik hou van fietsen.

Dan neemt ze een uiteinde van het garen en geeft de bol garen door aan een kind dat zich op dezelfde manier voorstelt. Dit herhaalt ze vervolgens met de rest van de deelnemers. Tot er binnen de cirkel een web van garen gevormd is dat hen allemaal omvat en verbindt.

Spelletjes om aan empathie bij kinderen te werken
Identificeren wat verschillende gezichtsgebaren voorstellen is een goede manier om emotionele intelligentie bij kinderen te bevorderen.

2. Benoem de emotie

Dankzij emoji’s zijn emoticons in de mode en kinderen zijn er dol op. Daarom is het een goed idee emoji’s te gebruiken om ze over emoties te leren.

De activiteit bestaat uit de gezichtjes voor te stellen en de kinderen dan te laten zeggen welke emotie ze voorstellen. Ieder kind kan vervolgens zeggen in welke dagelijkse situatie hij of zij die uitdrukking op zijn of haar gezicht zou hebben. Aan het eind van het spel moet elke emotie een naam krijgen.

Als bijvoorbeeld een lachend gezicht wordt voorgehouden, doet dat denken aan een middag waarop je moeder je lievelingstoetje maakt. In dit geval is de emotie vreugde.

3. In jouw schoenen

Dit is een van de eenvoudigste van alle spelletjes om aan empathie te werken, maar ook een van de meest effectieve. Omdat er een zintuiglijk aspect bij betrokken is, kunnen kinderen snel begrijpen hoe het voelt om ‘in jouw schoenen te staan’.

De dynamiek is als volgt: Kinderen zitten in een kring en trekken hun schoenen uit en geven ze dan door aan hun partner die rechts van hen zit.

Als het kind de schoenen van het andere kind aantrekt, moet de gespreksleider vragen welke kleur en model schoenen je favoriet is? En het kind moet antwoorden naar wat de echte eigenaar van de schoenen denkt.

Met deze activiteit beseffen de kinderen dat er een grote verscheidenheid aan smaken is en dat die allemaal respectabel zijn.

4. De huurders, nog zo’n leuk spel om aan empathie te werken

Dit spel is een ideale oefening om te laten zien hoe iemand zich voelt als hij buitengesloten wordt van een groep of activiteit.

Verdeel de kinderen in groepjes van 3 en laat een paar kinderen zonder toegewezen groepje. De eerste twee houden elkaars hand vast en vormen een huis, terwijl de derde in het midden wordt geplaatst en de huurder speelt.

Bij het geluid van ‘aardbeving!’ worden de huizen uit elkaar gehaald en moeten ze weer in elkaar gezet worden met een andere huurder erin. Als dit gebeurt, zijn er altijd twee mensen buitengesloten om redenen buiten hun wil. Het debat gaat vervolgens over wat die buitengesloten personen voelen of denken.

Wat voelen kleintjes als ze buitengesloten worden van een groep? Wat denken deze kinderen als het hen overkomt? En wat te doen als we getuige zijn van deze situatie?

5. Het eiland van de schipbreukelingen

Dit teamspel is perfect voor kinderen ouder dan 10 jaar. De bedoeling is namelijk dat ze het eens worden en dat ieder samenwerkt met de vaardigheid waar hij het beste in is.

Vorm groepjes van 4 of 5 kinderen. Vertel dat ze op een verlaten eiland zijn waar ze na een schipbreuk zijn aangekomen. Vertel ze dat ze de oplossing moeten vinden om daar allemaal weg te komen en geef ze een lijst van de materialen die ze ter beschikking hebben.

Dankzij deze activiteit zullen de kinderen in elkaar een bijzondere vaardigheid kunnen zien en begrijpen dat we allemaal verschillend zijn. Elk aspect dat ons verschillend maakt kan echter heel waardevol zijn voor de samenleving die we allemaal vormen en delen.

Kinderen doen alsof ze op een onbewoond eiland zitten
Door teamwerk kunnen we ontdekken dat elk aspect dat ons verschillend maakt een deugd is waarmee we elkaar kunnen aanvullen.

Waarom spelletjes gebruiken om aan empathie bij kinderen te werken?

Het is bewezen dat kinderen beter en sneller leren als ze door spelactiviteiten (Spaanse link) leren. Spellen scheppen een ontspannen en relaxte omgeving waarin kinderen gemakkelijker hun emoties kunnen uiten.

Tegelijk helpen de in een spel uitgewerkte fictieve situaties kinderen te begrijpen hoe anderen zich in bepaalde omstandigheden kunnen voelen.

Gericht op het werken aan empathie worden spellen een krachtig hulpmiddel om samenleven te vergemakkelijken, integratie te bevorderen en vooroordelen te laten varen ten gunste van een volledige en echte integratie zonder enige vorm van discriminatie.

Kortom, zoals verwoord in de UNICEF Gids om Empathie te bevorderen (Spaanse link):

“Empathie helpt om de sociale relaties te verbeteren en te aanvaarden dat we allemaal verschillend zijn, en dat het juist die verschillen zijn die ons verrijken”.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.