Hoe emoties te beheersen via toneelspelen

Toneelspelen is het perfecte hulpmiddel voor mensen om emoties te leren beheersen. In dit artikel laten we je enkele oefeningen zien om dit te bereiken. We zullen je ook alles over dit onderwerp vertellen wat je moet weten.
Hoe emoties te beheersen via toneelspelen
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 02 september, 2019

Toneelspelen is een activiteit die veel therapeutische voordelen heeft. In feite is het een discipline waarmee je met gevoelens kunt werken, ze los kunt laten en kunt uiten. Laten we eens kijken hoe we emoties via toneelspelen kunnen beheersen.

Het uitdrukken van de donkere aspecten van menselijke ervaringen kan voor mensen erg geruststellend zijn. Acteren biedt veel mogelijkheden om onze diepste schaduwen en geheimen te verkennen. Het interpreteren van karakters laat mensen zich op een persoonlijk niveau transformeren.

Op dezelfde manier is het belangrijkste aspect van ons creatief uitdrukken dat het ons in staat stelt om alle donkere aspecten die binnen in ons leven naar buiten te laten komen.

Door tirannieke, egoïstische en destructieve rollen te spelen, kun je negatieve energie die van binnen vastzit loslaten. Als je dit niet naar buiten laat komen, dan kan dit namelijk invloed hebben op je psychische en mentale gezondheid.

Toneelspelen helpt kinderen zich te ontwikkelen

Toneelspelen kan de ontwikkeling van individuen enorm ten goede komen. Het is een kans voor jongeren om met emoties te leren omgaan. Ze kunnen onder andere experimenteren met hun relatie met:

  • hun lichaam
  • anderen
  • schoonheid
  • zelfs met ideologieën, waarden en kwesties.

Jongeren vinden in toneelspelen ook alledaagse emoties en situaties. Ze drukken ze echter met een iets meer artistieke dimensie uit. Dit betekent dat ze een lonende ervaring beleven terwijl ze hun relatie met de wereld opbouwen.

Toneelspelen biedt jongeren onder andere kennis over hun eigen lichaam, emoties en reacties. Het leert ze ook:

  • luistervaardigheden
  • teamwork
  • empathie
  • gezonde relaties
  • hoe je je zelfrespect kunt vergroten

Op zichzelf creëert toneelspelen een ruimte waar mensen verschillende situaties kunnen creëren. Bovendien kunnen ze rollen opnieuw spelen en interpreteren om ze voor een bepaald doel te gebruiken.

Meer en meer scholen nemen toneelspelen in hun curriculum op. Dit komt, omdat kunsteducatie voor de menselijke ontwikkeling erg belangrijk is. Het idee van theaterlessen stelt studenten in staat hieraan te werken. Bovendien is het een uitstekende manier om ze met de wereld van emoties te verbinden.

Oefeningen om emoties via toneelspelen te beheersen

Kinderen zitten in een kring

Als je emoties via toneelspelen wilt beheersen, dan moet je weten dat er enkele eenvoudige oefeningen zijn. We lichten er hieronder enkele toe:

1. Emoties uiten

Om de eerste oefening uit te voeren, heb je een grote dobbelsteen met 6 gezichten nodig. Elk gezicht staat voor één emotie waar je mee wilt werken. Je kunt bijvoorbeeld verdriet, bewondering, angst, etc. opnemen.

Leerlingen moeten in een cirkel zitten en elke deelnemer moet op zijn beurt wachten. Zodra je de dobbelstenen gooit, moet je de emotie uitdrukken die je hebt gegooid. Vervolgens moet je uitleggen wanneer je die emotie in het verleden hebt ervaren.

Acteren biedt veel mogelijkheden om de schaduwen en geheimen die in ons zitten te verkennen. Het interpreteren van karakters laat mensen zich op een persoonlijk niveau transformeren.

2. Via toneelspelen emoties beheersen: rollenspel

Deze tweede oefening is ongetwijfeld de leukste van de drie. Je hebt meerdere deelnemers nodig. Ze zullen een gesprek voeren in verschillende rollen en met verschillende emoties.

Voordat je begint, deel je enkele papieren met verschillende emoties uit. Raad vervolgens aan het einde van de oefening de emotie die elke deelnemer uitte.

3. Raad de emoties

Via toneelspelen emoties beheersen

Tot slot is hier een heel eenvoudige oefening om via toneelspelen emoties te leren beheersen. Net als bij de eerste activiteit moeten kinderen in een kring naast elkaar zitten. Elke deelnemer vertegenwoordigt dan een emotie en iedereen moet het raden. Wanneer ze slagen, ga je naar de volgende deelnemer.

We willen benadrukken dat toneelspelen een fantastisch hulpmiddel is om aan de emotionele opvoeding van kinderen te werken. In feite werkt het ook goed met ouderen. Iedereen kan dus profiteren van de vaardigheden die je op het podium leert.

Acteren stelt mensen in staat emoties op een positieve manier te beheersen en belangrijke vaardigheden voor persoonlijke en sociale ontwikkeling te leren. Toneelspelen verbetert het zelfvertrouwen, empathie, verantwoordelijkheid, teamwerk en het vertrouwen. Men leert goed met anderen op te schieten en ook meer over zichzelf. [featured-post url=”https://jebentmama.nl/zwangerschap/emoties-tijdens-risicovolle-zwangerschap/”


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


    • Daste C.; Jenger, Y. y Voluzan, J. (1978). El niño, el teatro y la escuela. Madrid: Villalar.
    • Eines, J. y Mantovani, A. (1997). Didáctica de la Dramatización. Barcelona: Gedisa.
    • Navarro Solano, M. (2007). Drama, creatividad y aprendizaje vivencial: algunas aportaciones del drama a la educación emocional. Cuestiones pedagógicas, 18, 163-174. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/12845/file_1.pdf?sequence=1
    • Núñez Cubero, L. y Romero, C. (2004). La educación emocional a través del lenguaje dramático. Addenda a la II Ponencia: Los lenguajes de las Artes. Escenas y Escenarios en Educación, XXII-Site-Sitges Conference.
    • Núñez Cubero, L.; Bisquerra Alzina, R.; González Monteagudo, J. y Gutiérrez Moar, M.C. (2006). Emociones y educación: una perspectiva pedagógica. En J.M. Asensio; J. Carrasco García; L. Núñez Cubero y J. Larrosa (Coords.) La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana (171-196). Barcelona: Ariel.
    • Tejerina, I. (1994). Dramatización y teatro infantil. Dimensiones psicopedagógicas y expresivas. Madrid: Siglo XXI.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.