Tips om je kinderen te helpen beginnen met lezen

Ouders kunnen hun kinderen helpen als ze met lezen beginnen. Het is eenvoudig: je moet gewoon een paar eenvoudige, logische regels volgen.
Tips om je kinderen te helpen beginnen met lezen
Azucena Fernández

Geschreven en geverifieerd door docent Azucena Fernández.

Laatste update: 22 december, 2022

Lezen is een van de belangrijkste vaardigheden voor kinderen om te leren. Hier is belangrijk advies voor ouders om te volgen tijdens deze cruciale tijd als hun kinderen beginnen met lezen.

Ongeacht de methode die wordt gebruikt om te leren, zijn deze tips zowel universeel als nuttig.

Wanneer je kinderen beginnen met lezen, lees dan zo vaak mogelijk samen

Als ouder is het belangrijk om een routine te ontwikkelen waarin je ‘s ochtends of ‘s avonds een boek met je kind leest. Je kunt beginnen door hardop te lezen, maar laat het kind meedoen door een vinger langs de tekst te bewegen.

Als gevolg hiervan, zelfs als je kinderen niet met dezelfde snelheid kunnen lezen als jij zelf, dan zullen ze het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van de activiteit. Bovendien beginnen ze de letters en woorden steeds gemakkelijker te identificeren.

Geniet van de tijd die je samen doorbrengt en deel het moment met je kind. Vergeet niet om een leestijd voor het gezin in te plannen waarin iedereen een gevoel van verbondenheid voelt wanneer ze elk hun eigen boek lezen.

Soms is een half uur alles wat je nodig hebt, maar zorg ervoor dat je leest. Alleen dan breng je de gewoonte naar je kind over. Dit is veel effectiever dan elke strikte leesactiviteit.

Het leesmateriaal moet je kind interesseren

Moeder leest voor

Als je kinderen een favoriet onderwerp hebben, zoek dan een boek vol met gerelateerde woorden om de motivatie te vergroten. Zoek naar leesmateriaal met hun favoriete interesses en gebruik dit om hun interesse in boeken te cultiveren.

Laat je kinderen hun eigen boeken kiezen als ze beginnen te lezen

Wanneer kinderen de kans krijgen om hun eigen beslissingen te nemen, dan kunnen ze inspraak hebben in hun leerproces. Als gevolg hiervan zullen ze eerder meedoen.

Kinderen meenemen naar bibliotheken en boekhandels en hen aanmoedigen om de boeken te verkennen, kan een geweldige activiteit zijn voor kinderen wanneer ze voor het eerst beginnen met lezen.

Laat ze de kans krijgen om te beslissen wat ze willen lezen.

Blijf op de hoogte van hun leesvoortgang

Terwijl kinderen beginnen met lezen, moet je proberen ze aan te moedigen om meer uitdagende boeken te lezen. Ze moeten gaan van boeken lezen met één woord per pagina naar boeken met steeds langere zinnen. Dit moet doorgaan totdat ze volledige alinea’s aankunnen.

Als je twijfelt of een boek geschikt is voor het leesniveau van je kinderen, probeer dan het aantal woorden per pagina te tellen dat ze niet begrijpen. Je kunt ook de tegenovergestelde benadering gebruiken en het aantal Dolch-woorden (het hele woord principe van Edward William Dolch) per pagina tellen.

Praat over wat je op de pagina ziet

Een andere nuttige activiteit is om boeken te gebruiken om het gesprek over een bepaald onderwerp te stimuleren. Praat na het lezen een tijdje over wat je hebt gelezen of breng het op een ander moment ter sprake.

Bovendien kun je helpen de vocabulaire van je kind te vergroten door je te concentreren op woorden die wel worden weergegeven maar niet zijn geschreven.

Je kunt bijvoorbeeld ook een speciaal dagboek bijhouden waarin je de nieuwe woorden opschrijft die bij illustraties of tekeningen verschijnen, evenals woorden die niet expliciet in het boek zijn geschreven.

Dit maakt de woorden gemakkelijker te onthouden, omdat er een visuele en chronologische context zal zijn.

Lezen: vermijd vergelijkingen met hun leeftijdsgenoten

Elk kind leert in zijn eigen tempo te lezen. Lezen is een persoonlijke en individuele ervaring waarin kinderen dingen voor zichzelf beginnen te begrijpen en meer leren over hoe verhalen werken, terwijl ze sterkere vaardigheden ontwikkelen.

Het is daarom helemaal niet nuttig om kinderen met hun leeftijdsgenoten te vergelijken. Deze vergelijkingen zijn onnodig en niet effectief. Elk kind leert in zijn eigen tempo, dat moet gerespecteerd en begrepen worden.

Zet ze niet onder druk om met lezen te beginnen

Groepje meisjes aan het lezen

Kinderen dwingen om te beginnen met lezen voordat ze er klaar voor zijn, kan tot negatieve reacties leiden en meer kwaad dan goed doen. Druk is altijd een demotiverende kracht. Kinderen zonder goede motivatie zullen geen enkele activiteit als aangenaam of winstgevend ervaren. Ze willen het dan misschien niet nog een keer doen.

Praat met de leraar van het kind

Als je kind niet van lezen houdt en problemen heeft met het lezen van woorden op het eerste gezicht, houd er dan rekening mee dat dit aan een specifieke leerstoornis te wijten kan zijn.

Als je een dergelijke situatie tegenkomt, dan moet je eerst met de leraar van het kind praten. Leraren kunnen de situatie professioneel beoordelen en kunnen zelfs een evaluatie met een specialist aanbevelen.

Kortom, ouders met kinderen die leren lezen, moeten vooral met hen lezen. Ze moeten deze activiteit tot een onderdeel van het dagelijks leven maken. Moedig kinderen aan om hun eigen leesmateriaal te kiezen en zet geen druk op de kwestie.

Door deze eenvoudige tips te volgen, kun je een belangrijke bijdrage leveren aan het verwerven van deze fundamentele levensvaardigheid van je kind.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • B. Bettelheim, K. Zelan,& J. Beltrán (1989). Aprender a leer. Crítica.
  • A.M.J. Herrera (2018). ¿De qué sirve leer y escribir? Transversalizar la lectura y escritura en la escuela para apostarle a la imaginación ya la creación. Análisis.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.