Patroonherkenning aanleren aan je kind: 5 leuke activiteiten

Je kind patroonherkenning aanleren is heel belangrijk voor de ontwikkeling van logisch en wiskundig denken. Leer meer!
Patroonherkenning aanleren aan je kind: 5 leuke activiteiten
Maria Fátima Seppi Vinuales

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Maria Fátima Seppi Vinuales.

Laatste update: 24 februari, 2024

Patroonherkenning is een fundamentele cognitieve vaardigheid die kinderen kan helpen bij het ontwikkelen van logisch denken en probleemoplossende vaardigheden. Door je kind patronen te leren herkennen, geef je het een waardevol hulpmiddel om de wereld om hen heen te begrijpen en bevorder je hun vermogen om informatie te voorspellen, analyseren en classificeren.

Maar klinkt het repetitief, eentonig en een beetje saai om je kind patronen te leren herkennen? Integendeel! Het is de sleutel tot toegang tot een wereld van gevarieerde kennis en het leren ordenen, herkennen en identificeren van elementen.

Bovendien, terwijl het de basis is voor logisch wiskundig denken, heeft het ook een directe link met kunst en muziek. Blijf lezen en je zult begrijpen hoe belangrijk het is om je kind patroonherkenning te laten leren en een aantal leuke activiteiten om het daarbij te helpen.

Patroonherkenning met letters

Waarom is het belangrijk om kinderen patronen en reeksen te leren?

Als we het over reeksen of patronen hebben, bedoelen we het herkennen van bepaalde reeksen of gemeenschappelijke kenmerken. Dat wil zeggen, het gaat erom dat je je kind kunt laten begrijpen dat als hij een afbeelding ziet met een cirkel-vierkant-cirkel, hij kan verwachten dat er nog een vierkant zal volgen.

Enkele voordelen van je kind patronen leren herkennen zijn de ontwikkeling en oefening van de volgende vaardigheden.

De ontwikkeling van logisch en wiskundig denken

Patronen dienen als basis voor de ontwikkeling van wiskundige vaardigheden. In het begin zal het basis zijn, maar uiteindelijk wordt het ingewikkelder en worden moeilijkere bewerkingen zoals vermenigvuldigen mogelijk.

Probleemoplossend denken door patroonherkenning

Door patronen te herkennen, zijn kinderen ook in staat om te detecteren wanneer iets ongewoon of anders is. Daarom kunnen ze in een oefening elementen en letters ordenen om het verloop van de reeks te volgen. Op deze manier zijn ze proactief in het nemen van beslissingen.

Organisatie

Patronen bieden ook ruimte voor vooruitdenken en ordening. Daarom zal je kind, door ze te leren, in staat zijn om toegang te krijgen tot informatie en die te ordenen volgens hun doel.

De ontwikkeling van andere vaardigheden en denkwijzen

Bijvoorbeeld vaardigheden die te maken hebben met artistieke vaardigheden. Reeksen en series zijn ook elementen die worden gebruikt als visuele bronnen in artistieke creaties.

Creativiteit

Verre van wat je zou denken, stelt het aanleren van patroonherkenning aan kinderen hen in staat om een bepaalde logica van de bewerking te begrijpen, terwijl het hen onder andere helpt om na te denken over verschillende manieren van oplossen, benaderen en ordenen.

Tot slot heeft logisch-wiskundige kennis een grote waarde, omdat het niet alleen beperkt is tot dit soort bewerkingen, maar dit gebied daarentegen overstijgt. Naast het tellen van objecten of het kunnen identificeren hoe een reeks volgt, draagt het bij aan iemands vermogen om over allerlei situaties na te denken (Spaanse link).

Hoe leer je patronen en reeksen aan je kind?

Patroonherkenning begint van klein naar groot, rekening houdend met de leeftijd en ontwikkeling van je kind. Je kunt bijvoorbeeld eerst denken aan maten (groot en klein) en voorwerpen op basis van hun gebruik (voorwerpen die gebruikt worden om te eten en andere die gebruikt worden om schoon te maken). Met andere woorden, je begint met het AB-patroon. Een voorbeeld zou appel-peer zijn.

Hier zijn enkele praktische oefeningen en activiteiten om in gedachten te houden om het denken te stimuleren.

1. Maak de reeks af met gemagnetiseerde figuren

Op een schoolbord of op de koelkastdeur kun je je kind vragen om de ontbrekende vorm te identificeren. Bijvoorbeeld, ‘cirkel-kruis-cirkel-cirkel-welke is de volgende?’. Of, je kunt een volledige lijn tekenen en een lege ruimte laten en je kind vragen om te vertellen wat de ontbrekende vorm is.

2. Gebruik LEGO om patroonherkenning aan te moedigen

Dit speelgoed staat erom bekend dat het stukken van verschillende kleuren, groottes en vormen heeft. Dus als het een van de favorieten van je kind is, kun je het gebruiken om wat patroonideeën te introduceren. Bijvoorbeeld, groene rechthoek, gele rechthoek.

Je kunt ook stickers gebruiken volgens dezelfde logica als hierboven voorgesteld, maar dan in een ander formaat. Dit kan een interessante variatie zijn die ervoor zorgt dat je kind niet verveeld raakt van elke keer hetzelfde spel.

3. Maak armbanden, kettingen of sleutelhangers

Oefen patronen door te knutselen. Je kunt pasta in verschillende vormen of kralen gebruiken. Je kunt het ook doen met een specifieke kleurenvolgorde of zelfs met letters om je kind te leren zijn naam te spellen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Een baby maakt muziek

4. Maak muzikale en ritmische patronen!

Klap bijvoorbeeld in je handen op tafel, klap dubbel in je handen op tafel, klap in je handen, enz. Dit kan de favoriete activiteit van je kind worden, terwijl je tegelijkertijd hun cognitieve en emotionele ontwikkeling stimuleert.

5. Maak een reeks met speelklei

Je kunt dit doen met gekleurd speelklei of door speeldeegvormen te maken. Bijvoorbeeld een balletje en een langwerpige slang. Hier leer je je kind niet alleen patronen, maar stimuleer je ook de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden.

Aanbevelingen om je kind patroonherkenning bij te brengen

Naast de voorgestelde activiteiten is het belangrijk dat je voorwerpen kunt kiezen die passen bij de leeftijd van je kind, zowel qua gewicht als qua grootte. Op die manier kunnen ze ermee spelen zoals ze willen. Het kan hun speelgoed zijn of huishoudelijke voorwerpen (bijvoorbeeld een bord met een kopje erop).

Het is ook aan te raden om in het begin te werken met elementen die vertrouwd zijn. Als ze bijvoorbeeld al wat geometrische vormen kennen, werk dan van daaruit met de patronen als uitgangspunt. Op deze manier richt het leren zich op het patroon en niet op het leren van de naam van een nieuw voorwerp.

Tot slot, omdat patronen in veel alledaagse situaties voorkomen, kun je elk scenario aangrijpen om ze te oefenen.

Elk spel heeft een doel

Elk lesmoment – of het nu informeel is, zoals thuis, of formeel, zoals op school – heeft zijn eigen kennisdoelen. Soms zijn mensen zich echter niet volledig bewust van wat verschillende kennis inhoudt en hoe belangrijk het is om verschillende soorten denken te stimuleren.

Spel is de belangrijkste manier waarop kinderen leren. Daarom is de kennis van vandaag, misschien vermomd als een speelse activiteit, de kiem van diepere en complexere kennis morgen. Vandaar het belang van het aanbieden van diversiteit in het onderwijs-leerproces, vooral op jonge leeftijd.

Soms wordt het leren en oefenen van wiskunde – met het herkennen van patronen als een noodzakelijke opmaat – vervelend. Het is echter een kwestie van bepaalde oefeningen en lessen (Spaanse link) toegankelijk maken om je kind niet te ontmoedigen of te vervelen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Celi Rojas, Sonia Zhadira, Sánchez, Viviana Catherine, Quilca Terán, María Soledad, & Paladines Benítez, María del Carmen. (2021). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación5(19), 826-842. Epub 30 de septiembre de 2021.https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.240
  • Lugo, J. K., Vilchez, O., & Romero, L. J. (2019). Didáctica y desarrollo del pensamiento lógico matemático. Un abordaje hermenéutico desde el escenario de la educación inicial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(3), 18-29. http://dx.doi.org/10.22335/rlct.vlli3.991
  • Mujica-Stach, Ana Milena, & Márquez Torres, Maximina. (2022). Pensamiento matemático en la primera infancia: estrategias de enseñanza de las educadoras de párvulos. Mendive. Revista de Educación20(4), 1338-1352. Epub 02 de diciembre de 2022. Recuperado en 28 de mayo de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000401338&lng=es&tlng=es.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.