Hoe je kinderen kunt helpen met hun huiswerk (zonder het zelf te doen)

Hier zijn enkele waardevolle strategieën om kinderen op een zelfstandige en plezierige manier te helpen met hun huiswerk. Blijf lezen!
Hoe je kinderen kunt helpen met hun huiswerk (zonder het zelf te doen)

Laatste update: 27 november, 2022

Huiswerk levert vaak grote zorgen op, zowel voor kinderen als voor ouders. Veel gezinnen zetten vraagtekens bij de hoge eisen die aan hun kinderen worden gesteld door huiswerk, omdat ze vinden dat de tijd die ze thuis aan studeren moeten besteden overdreven is na het maken van lange schooldagen. Hoewel dit punt discutabel is, is het waar dat huiswerk een interessante manier is om verantwoordelijkheid bij kinderen aan te moedigen. In dit artikel geven we je enkele aanbevelingen om kinderen te helpen met hun huiswerk, maar zonder het zelf te doen.

Je kent deze scène misschien wel: je kind begint aan zijn huiswerk en vindt het afmaken ervan moeilijk. Dan laat je het voorbereiden van de maaltijd even voor wat het is en ga je naar hem of haar toe om te helpen. Je hoort hun aarzelende antwoorden en beseft dat ze de oefeningen niet zullen kunnen afmaken voordat het eten klaar is. Omdat jullie allemaal erg moe en hongerig zijn, kies je ervoor het potlood te pakken of hen de antwoorden te geven.

Om eerlijk te zijn is het begrijpelijk dat je dit doet. Maar het is belangrijk dat kinderen hun huiswerk zelfstandig oplossen.

Debatten over huiswerk

Er zijn verschillende standpunten van leraren of onderwijspsychologen over de hoeveelheid en de complexiteit van het huiswerk dat kinderen buiten de klas moeten maken. Tegelijkertijd is de gezinsdynamiek ook heel divers.

Sommige kinderen hebben ouders die de hele dag werken en niet beschikbaar zijn om hen te helpen met hun huiswerk. Anderen hebben meer vrije tijd om aan hun kinderen te besteden. Bovendien is elk kind anders en benadert het zijn studie op een bepaalde manier. Kortom, het is moeilijk om te generaliseren, want het scala aan mogelijkheden is groot.

Wat wel duidelijk is, is dat het in geen geval positief is dat de ouders of andere volwassenen de verantwoordelijkheid nemen voor het huiswerk van hun kinderen. In dat geval zouden we hun onzekerheid en gevoel van ontoereikendheid alleen maar voeden. Het is daarentegen gunstig om hen indirect te begeleiden door motivatie en zo het leren aan te moedigen (Spaanse link).

“De hulp van het gezin moet zich beperken tot het aanmoedigen van het leren, het aanleren van timemanagement en het zelfstandig oplossen van problemen.”
– Moè -.

Aanbevelingen met betrekking tot hoe kinderen te helpen met hun huiswerk

Zoals we al eerder hebben gezegd, is het essentieel dat kinderen hun huiswerk zelfstandig oplossen. Dit betekent echter niet dat we ons er helemaal niet mee moeten bemoeien, maar dat onze hulp gericht moet zijn op motivatie en in verhouding moet staan tot hun behoeften. Laten we enkele aanbevelingen bekijken.

Hoe je kinderen kunt helpen met hun huiswerk

Het is essentieel dat het kind een comfortabele en aangename ruimte heeft om zijn huiswerk te maken. Tegelijkertijd is het het beste dat het ver weg is van afleiding.

1. Help ze een routine te creëren

Het vaststellen van een tijd en ruimte om huiswerk te maken is essentieel om er een gewoonte (Engelse link) van te maken. Zo voorkom je conflicten telkens als je kind geen zin heeft om zijn huiswerk te maken. Onthoud dat wat herhaald wordt, versterkt wordt! Het is belangrijk dat je samen afspreekt wanneer je huiswerk maakt. Het kan bijvoorbeeld direct na school zijn, na het eten, of op een tijdstip dat past bij de routine van je gezin.

2. Help ze hun tijd te beheren

Schoolhuiswerk is een geweldig hulpmiddel om te leren hun eigen tijd te kennen en te beheren. Het belangrijkste is niet dat je kind zoveel mogelijk tijd besteedt aan studeren, maar dat je kind leert.

Je hebt het waarschijnlijk al vaak gehoord: kwaliteit is beter dan kwantiteit. In dit verband kun je je kind begeleiden bij het plannen van taken en het stellen van prioriteiten aan sommige boven andere. Bedenk ook dat ze, afhankelijk van hun leeftijd, hun aandacht en concentratie gedurende een bepaalde tijd kunnen vasthouden. Vergeet niet dat ze ook tijd nodig hebben om te spelen en zichzelf af te leiden.

3. Je kinderen helpen met hun huiswerk: toon belangstelling

Zie het zo: de taak van je kind is om student te zijn. Dat is hun belangrijkste verantwoordelijkheid. Ze brengen het grootste deel van hun dag op school door en praktisch hun hele wereld is ermee verbonden: klassen, leraren, klasgenoten en huiswerk.

Daarom is het belangrijk om hen te laten weten dat je geeft om wat er met hen gebeurt en dat je geïnteresseerd bent in hun huiswerk. Je kunt ze vragen wat ze geleerd hebben en of ze hun huiswerk leuk vonden. Zo kun je een gesprek voeren terwijl je indirect de inhoud doorneemt.

Een moeder doet samen met haar kind het huiswerk
Interesse tonen in het huiswerk van je kind is belangrijk, evenals het helpen of begeleiden als ze twijfelen. Het moet echter het kind zijn dat erin slaagt de vragen te beantwoorden of de problemen op te lossen.

4. Verwacht niet dat je kind alle oefeningen adequaat beantwoordt

Logischerwijs zal je kind voor sommige leerstof meer belangstelling hebben dan voor andere. Zo zullen ze het bij sommige opgaven gemakkelijker hebben en bij andere bepaalde fouten maken. En daar is niets mis mee. Het is geldig om onvolledig huiswerk of huiswerk met fouten in te leveren, zodat leraren hun leerproces kunnen evalueren en de lesmethode zo vaak als nodig is kunnen aanpassen. Laat je kind dus fouten maken in de oefeningen en leer ervan.

5. Leg ze de waarde uit van wat ze leren via huiswerk

Door duidelijk de werkelijke waarde aan te geven van wat ze oefenen zal de motivatie bij huiswerk worden aangewakkerd. Als ze dan eenmaal het doel begrijpen , zullen ze concrete en waardevolle betekenis kunnen geven aan hun studie. Je kunt samen nadenken over hoe je het geleerde in het dagelijks leven kunt gebruiken en waarom het belangrijk is.

“Net als elk ander aspect van het onderwijs moeten leerlingen begrijpen waarom ze iets leren en hoe het hun in de echte wereld ten goede zal komen. Als leerlingen dus begrijpen hoe huiswerk hun prestaties kan beïnvloeden, zou hun houding tegenover huiswerk verbeteren, evenals hun interesse, waargenomen nut en motivatie.”
– Regueiro, B., Suárez, N., Valle, A., Núñez, J. C. en Rosário, P -.

6. Begeleid ze door middel van vragen

Om kinderen te helpen met hun huiswerk en hun leren te ondersteunen zonder het over te nemen en voor ze te doen, kun je ze begeleiden door middel van vragen. Bij begrijpend lezen kun je bijvoorbeeld vragen: “Wat gebeurt er, of wat deed dit personage?” Help ze, voordat je het uitlegt, tot hun eigen conclusies te komen. Zo stimuleer je hun kritisch en analytisch denken, waardoor ze leren nadenken.

Kinderen moeten hun huiswerk oplossen, maar we kunnen ze helpen met hun huiswerk

Als we kinderen helpen met hun huiswerk, kunnen we daardoor tijd besparen om andere huishoudelijke verplichtingen af te handelen of andere activiteiten te verrichten, maar hun huiswerk voor hen doen is nadelig voor het leren van het kind. Daarom kunnen kinderen het beste leren zelf hun huiswerk te maken, hoewel we hen kunnen helpen of begeleiden als er moeilijkheden zijn.

Zoals we gezien hebben, kunnen we hen helpen een routine te creëren, hun tijd te beheren, en hen te begeleiden met vragen zodat ze de verschillende oefeningen kunnen oplossen. Kortom, het is goed om hen te begeleiden in hun leerproces.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Hernández-Prados,. MA, & Gil-Noguera., JA. (2022). El papel de la familia en la realización de los deberes escolares. Revista Electrónica Educare, 26(2), 291-308. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-2.16
  • Moè, A., Katz, I. y Alesi, M. (2018). Scaffolding for motivation by parents, and child homework motivations and emotions: Effects of a training programme. British Journal of Educational Psychology, 88(2), 323-344. https://doi.org/10.1111/bjep.12216
  • Regueiro, B., Suárez, N., Valle, A., Núñez, J. C. y Rosário, P. (2015). La motivación e implicación en los deberes escolares a lo largo de la escolaridad obligatoria. Revista de Psicodidáctica, 20(1), pp. 47-63. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/175/17532968002.pdf
  • Valdés-Cuervo ÁA, Grijalva-Quiñonez CS, Parra-Pérez LG. Creencias motivacionales de las madres y el propósito de los estudiantes de aprender en los deberes escolares. Su relación con el apoyo a la autonomía y el control. Revista de Psicodidáctica. 2020;25:100–108. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.05.002

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.