Wat als mijn kind geen vrienden maakt in de zomer?
De zomer valt samen met een lange vakantieperiode. Kinderen zijn dan een paar weken of maanden niet op school en gaan op in verschillende plannen. Sommigen vinden socialisatie echter moeilijk. Het verkennen van en navigeren door onbekend terrein en uit hun comfortzone stappen is een uitdaging. Laten we eens kijken hoe je kunt helpen als je kind geen vrienden maakt in de zomer.
Mijn kind maakt geen vrienden in de zomer: hoe kan ik helpen?
Vriendschap is transcendentaal in het leven van mensen. We kunnen er niet alleen mee lachen, anekdotes vertellen en avonturen beleven, maar we groeien ook en ontwikkelen vaardigheden, (Spaanse link) zoals leren delen, grenzen stellen, problemen oplossen en genegenheid leren kennen. In dit opzicht is vriendschap heel positief voor het welzijn.
Daarom is het begrijpelijk dat je je zorgen maakt als je ziet dat je kind geen vrienden heeft. Hier zijn enkele tips die je in overweging kunt nemen om ze te helpen.
Organiseer activiteiten thuis
Je kind voelt zich misschien veiliger als hij of zij de gastheer is, omdat het zijn of haar vertrouwde omgeving is. Je kunt dus wat vrienden uitnodigen en activiteiten organiseren zoals een filmmiddag of gezelschapsspelletjes, of laat ze vrij om te spelen en maak dan een herstellend tussendoortje voor ze klaar.
Vermijd druk
Soms wordt een gezonde bezorgdheid over de vriendschappen van ons kind een obsessie. Als gevolg daarvan gaan we pushen en proberen we dingen te forceren en in te grijpen in bepaalde ruimtes, wat meer ongemak kan veroorzaken. Het is belangrijk om interesse te tonen, maar je niet op te dringen of te veel te eisen. Anders kan dit bij onze kinderen een misvatting veroorzaken over waarom ze geen vriendschappen hebben en onzekerheid veroorzaken.
Bevorder verschillende vriendschapsgroepen
Je kind voelt zich misschien niet op zijn gemak bij leeftijdsgenootjes op school. Het is echter niet de enige plek waar ze met andere mensen kunnen omgaan. Daarom kun je ze aanbieden om naar andere plekken te gaan, zoals een club, theaterlessen, taallessen of een andere hobby die ze leuk vinden.
Als ze dezelfde interesses hebben, kunnen veel kinderen gemakkelijker met elkaar opschieten. Als je vrienden hebt met kinderen van dezelfde leeftijd als die van jou, kun je ook samen plannen maken.
Versterk hun gevoel van eigenwaarde en werk aan hun vaardigheden
Een goed gevoel van eigenwaarde is nodig om zich gewaardeerd en interessant te voelen voor andere mensen. In die zin is het positief dat je wijst op de eigenschappen en kwaliteiten van je kind om ze aan te moedigen op basis van hun sterke punten. Maar het is ook belangrijk dat je de dingen corrigeert waar anderen zich aan kunnen ergeren, zoals bijvoorbeeld speelgoed afpakken in een uitbarsting, hun speelgoed niet delen of niet op hun beurt weten te wachten.
Bied films of verhalen aan die over vriendschapsthema’s gaan
Om je kind te helpen, kun je ook verhalen aanbieden waarin de personages vriendschap waarderen of situaties laten zien waarin iemand in staat is om zijn of haar moeite met het maken van vrienden te overwinnen. Het idee is om dit onderwerp deel te laten uitmaken van het dagelijks leven van je kind, zodat het de handeling van het omgaan met andere mensen kan naturaliseren en verschillende manieren kan vinden om dat te doen.
Situaties die je moeten waarschuwen als je kind geen vrienden maakt in de zomer
Er zijn twee situaties die je moeten waarschuwen als je kind geen vrienden maakt. De eerste is als hij of zij probeert zich aan andere mensen te binden, maar daar niet in slaagt. De tweede is het tegenovergestelde, wanneer ze een gebrek aan interesse tonen om te socialiseren. Hieronder gaan we dieper in op beide situaties.
1. Je kind probeert in de zomer vrienden te maken, maar slaagt daar niet in
Dit komt soms door een introverte persoonlijkheid of moeilijkheden in hun sociale vaardigheden of emotionele intelligentie. Als dat zo is, zijn er enkele aanbevelingen:
- Het is goed om hun gedrag te observeren: misschien merk je dat anderen niet met je kind willen spelen omdat je kind de regels niet respecteert, omdat hij/zij graag bevelen geeft, of omdat je kind bijvoorbeeld onhandig is, onder andere. Op deze manier kun je bepaalde vaardigheden versterken zodat je kin beter kan presteren in een groep.
- Vraag je kind naar zijn/haar interacties met klasgenoten: Je kunt in contact komen met zijn/haar emoties, een ruimte voor dialoog openen en er misschien achter komen waarom je kind niet meedoet aan spelletjes.
- Praat met de leerkracht van de klas: als het probleem zich in de academische omgeving voordoet, is het belangrijk om de situatie met de leerkracht te bespreken, zodat hij of zij er gevolg aan kan geven en groepsactiviteiten kan voorstellen.
2. Je kind toont een gebrek aan interesse in het onderhouden van sociaal contact
Een andere situatie heeft te maken met een gebrek aan interesse in sociaal contact. Misschien geeft je kind gewoon niet om andere mensen en is het niet geïnteresseerd in interactie met iemand.
Volwassenen als ‘brug’ naar vriendschap
Vooral op jonge leeftijd is vriendschap een band die moet worden bevorderd door de volwassenen thuis. Als kinderen ouder worden, kunnen ze je vragen om bij hun klasgenootje te gaan spelen of iemand vragen om bij hen thuis te komen.
In dit verband is het belangrijk om onze houding ten opzichte van onze rol als bemiddelaar in de gaten te houden: of we ervoor openstaan om vrienden thuis te ontvangen, of we onze tijd vrijmaken om onze kinderen naar verschillende activiteiten te brengen, of we ze vergezellen naar verjaardagsfeestjes, enz. Kortom, het gaat erom dat we ons afvragen welke waarde we aan vriendschap geven.
Aan de andere kant is het ook essentieel dat je weet dat iedereen zijn eigen ritme heeft om met elkaar om te gaan. Jezelf vertrouwen en geven aan anderen impliceert openheid, en iedereen meet hoe hij dat kan doen op basis van zijn comfort of ongemak.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Gallego Jiménez, G.; Vidal Raméntol. S. (2017). La amistad elemento clave de la comunicación y de la relación (Friendship as a key to communication and relationship) Revista de Comunicación de la SEECI, nº 44, 15-31 doi: http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2017.44.15-31 Recuperado de http://www.seeci.net/revista/index.php/seeci/article/view/475
- Gallego S (2008). La educación en valores y actitudes igualitarias: los varones estudiantes de magisterio en educación infantil. La autoevaluación de las competencias básicas en educación infantil. Barcelona: Octaedro.