Tegen zichzelf praten: is dit goed of slecht voor kinderen?

Tegen zichzelf praten: is dit goed of slecht voor kinderen?
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 11 augustus, 2018

Er wordt vaak gezegd dat kinderen die tegen zichzelf praten aan een of andere aandoening lijden, boos zijn of iets ernstigs meegemaakt hebben.

Dit is echter niet altijd het geval. Niet alleen zijn deze kinderen mentaal gezond, maar ze hebben vaak ook een perfect evenwicht tussen intelligentie en wat bekend staat als praten in zichzelf.

Deskundigen zoals psychiater Luis Rojas Marcos hebben door middel van studies kunnen aantonen dat tegen jezelf en luidop praten helpt om gedachten preciezer en accurater te kunnen vormen. Het helpt met andere woorden om na te denken.

Beslissingen die zo worden genomen zijn in het algemeen doeltreffender. Bovendien worden gedachten beter op elkaar afgestemd en bieden zo een belangrijke steun voor de persoonlijke ontwikkeling.

De conclusie is simpel: wanneer jouw kind tegen zichzelf praat, maak hem dan duidelijk dat dit een teken van intelligentie is.

Waarom is het goed als kinderen tegen zichzelf praten?

Veel ouders zien dat hun kind alleen speelt of tegen zichzelf praat. Dit komt zelfs bij volwassenen voor.

Veel mensen hebben de neiging om tegen zichzelf te praten wanneer ze met bepaalde zaken bezig zijn. En ja, dit kan wel degelijk als een duidelijk teken van intelligentie worden opgevat.

Je mag een kind die dit doet nooit berispen. Deze alleenspraak draagt enorm bij tot hun linguïstische ontwikkeling en kan ook helpen om hun gedrag onder controle te houden. Bovendien kunnen ze hierdoor voortreffelijke vaardigheden ontwikkelen.

Tegen zichzelf praten: een telefoongesprek

Houd een kind goed in de gaten en je zal zien dat hij of zij meer in zichzelf praat dan in gezelschap.

Deze monologen bij kinderen rond 10 jaar oud staan voor 20-60% van hun interactie.

Psychologen, ouders en leerkrachten hebben dit soort gedrag altijd als een vorm van ongehoorzaamheid, afleiding of labiliteit beschouwd.

Andere deskundigen zien deze situatie dan weer als onderdeel van de ontwikkeling van de waarneming bij kinderen.

We kunnen dit wel degelijk als een integraal onderdeel van de ontwikkeling van een kind beschouwen. Alle partijen die betrokken zijn bij de opvoeding zouden dit dan bij gezonde kinderen moeten stimuleren. Bij kinderen die lijden aan geestelijke aandoeningen zou dit dan weer als een handig hulpmiddel kunnen worden ingezet.

Mogelijke situaties van kinderen die tegen zichzelf praten

Er zijn drie vaak voorkomende situaties wanneer kinderen tegen zichzelf praten.

Deze zijn:

  • Vlak voordat ze iets beginnen te doen
  • Terwijl ze met iets bezig zijn
  • Wanneer ze klaar zijn met iets

Deze situaties wijzen erop dat het kind aan een soort analyse doet als onderdeel van de planning. Zowel tijdens het spelen als tijdens het uitvoeren van een taak is het mogelijk dat een kind tegen zichzelf praat.

Dit is gunstig voor de geestelijke gezondheid want het houdt de neuronen actief.

Bovendien blijft het kind hierdoor betrokken bij de zaken die belangrijk zijn voor hem of haar.

De voordelen van tegen jezelf praten

  • Kinderen die tegen zichzelf praten stimuleren zichzelf. Zo leren ze om situaties op te lossen en dit zal later nog vaak van pas komen.
  • Praten tegen jezelf zorgt ervoor dat je een communicatiever persoon wordt.
  • Wanneer een kind alleen speelt of tegen zichzelf praat dan zal zijn of haar taalgevoel zich beter ontwikkelen.
    Tegen zichzelf praten met een trommel
  • Het kind zal leren om zaken in zijn of haar omgeving te onderscheiden.
  • De geest van het kind wordt op een logische manier georganiseerd.
  • Wanneer een kind alleen speelt of tegen zichzelf praat dan betekent dit dat gedachten georganiseerd worden met een bepaald doel voor ogen.
  • Wanneer een kind alles luidop zegt dat in hem of haar opkomt dan worden zowel de linguïstische vaardigheden als de leercapaciteit bevorderd.
  • Een kind dat tijdens het spelen in zichzelf praat, stimuleert zijn of haar nieuwsgierigheid en kennis met behulp van de eigen stem. Op deze manier leert het kind zichzelf beter kennen.

Daarom zijn kinderen die tegen zichzelf praten bezig met het zoeken naar de oplossing voor een probleem.

Dit gedrag kan immers helpen om tot een oplossing te komen wanneer het probleem complex van aard is.

Conclusies

We kunnen concluderen dat veel onderzoekers tot een merkwaardige conclusie zijn gekomen.

Er blijkt immers een direct verband te bestaan tussen intelligentie en de kwaliteit en kwantiteit van het praten.

Dit betekent dat hoe intelligenter een kind is, hoe meer hij of zij zal praten. Bovendien zal de inhoud van wat het kind zegt een meer volwassen toon hebben.

Kinderen die tegen zichzelf praten kunnen fantasieën met zichzelf te delen, met een denkbeeldige vriend praten of zelfs met voorwerpen die niet echt bestaan.

Op deze manier brengen kinderen hun dromen onder woorden.

Tegen jezelf praten wordt dus beschouwd als een hulpmiddel om cognitieve vaardigheden en zelfdiscipline te ontwikkelen. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Berk, L. E. (1995). ¿ Por qué hablan solos los niños?. Investigación y ciencia, (220), 56-61.
  • Bruner, J. (1983). Juego, pensamiento y lenguaje. Revista In-fan-cia Educar de 0 a, 6(6), 4-10. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=por+qu%C3%A9+hablan+solos+los+ni%C3%B1os&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3D8-yAhYFqhPUJ
  • Martínez, C. S. M., Calbet, H. B., & Santacana, M. F. (2014). Habla privada en los mensajes de niñas y niños bilingües y monolingües. RLA: revista de lingüística teórica y aplicada52(1), 59-78. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-48832014000100004&script=sci_arttext&tlng=e
  • Montero, I., & Huertas, J. A. (1999). The Motivational Function of Private Speech in Young Children. https://eric.ed.gov/?id=ED433137

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.