Hoe de hersenen van een baby ontwikkelen – de sleutel is liefde

· 4 mei 2018

De belangrijkste periode in de ontwikkeling van de hersenen van een kind is tussen 0 en 6 jaar. Niet alleen vinden er meerdere chemische veranderingen plaats, er worden ook nieuwe verbindingen gemaakt naarmate de hersenen van de baby beginnen te groeien en associaties gaan vormen. 

Laten we niet vergeten dat in het menselijke brein de pijlers van emotionele intelligentie gevestigd worden gedurende de eerste paar jaren van de ontwikkeling.

De manier waarop we omgaan met onze baby en hoe we ze opvoeden zijn de sleutel tot hun ontwikkeling. Door ze genegenheid te tonen en ze te helpen om stukje bij beetje volwassen te worden zullen we er zeker van zijn dat ze emotioneel gezonde en sterke volwassenen worden.

Het is zonder twijfel een uitdaging om de behoeften van een kind te beheren. Om dit te bereiken moeten we in feite begrijpen hoe het brein van onze baby ontwikkelt.

Hoe beter geïnformeerd we zijn hoe nuttiger de informatie kan zijn als de tijd daar is om het toe te passen. We zullen ook weten wanneer en hoe we het moeten toepassen.

Hieronder staan enkele basisaspecten die ons in staat stellen om de steun te zijn die onze kinderen nodig hebben.

Hoe rijpen de menselijke hersenen?

Het brein groeit van binnen naar buiten en van achteren naar voren

Hersenen

Het lijkt vreemd maar zo gaat het wel. De hersenen van een pasgeboren baby, zoals we allemaal weten, zijn nog erg klein.

Net als een bloem gaat het erom dat we het helpen om te bloeien zodat het geleidelijk kan volgroeien. Het doel is dat het zijn volledige potentieel waar het toe in staat is kan ontwikkelen.

Tijdens het stadium na de bevalling moet het menselijke brein de afwerking van structuren voltooien. Het vestigt verbindingen en vormt gebieden in de hersenen. Hier vinden basisprocessen zoals informatie verwerken en de volgende processen plaats:

Tot de leeftijd van 3 jaar hebben de hersenen van een kind twee keer zoveel synapsen als een volwassene. Daarom is het zo belangrijk om baby´s tijdens de eerste levensjaren correct te stimuleren.

Vanaf de geboorte tot de leeftijd van 3 jaar ondergaan de hersenen van kinderen ongelooflijk veel veranderingen. Het hersenproces dat we kennen als synapsis (de verbinding tussen neuronen) ontwikkelt zich progressief. Iets dat niet zal worden herhaald in het leven na de leeftijd van 3 jaar.

Om dit proces efficiënt te laten plaatsvinden moet het kind eerste affectieve interacties ervaren met de mensen om hem heen.

Van binnen naar buiten en van achter naar voren

Het menselijke brein bestaat uit verschillende delen waaronder het deel waarin het ruggenmerg verbonden is met het bovenste brein. Dankzij deze verbinding heeft de mens reflexen en onvrijwillige processen zoals ademhaling en hartslag.

Pasgeborenen hebben deze structuur ook maar in hun geval is het onvolgroeid.

Hersenen.

  • Achter de hersenstam en onder het bovenste deel van de hersenen bevindt zich het cerebellum. Dit deel houdt zich bezig met processen zoals balans en coördinatie. Het cerebellum ontwikkelt langzaam maar gestaag.
  • De baby zal elke dag een beetje groeien totdat de ontwikkeling de frontale gebieden van de hersenen bereikt. In de frontale gebieden worden structuren gevonden zoals de cortex en de neocortex. Deze zijn betrokken bij hogere processen zoals geheugen, leren, besluitvorming, probleemoplossing en planning.

Het is binnenin de hersenen waar de ware magie wordt gevonden. Het is de plek waar je het ongelooflijke kompas kunt vinden die de emotionele wereld van een persoon beheerst. Structuren zoals het limbisch systeem, de amygdala en de hippocampus zijn allemaal zeer primitieve gebieden en ze regelen allemaal het gedrag van een baby.

Stimulatie synapsis

Onze genen stellen de hersenen in staat om zichzelf te reorganiseren op basis van de ervaringen die het van zijn omgeving ontvangt.

Als de ervaringen positief, stimulerend en liefdevol zijn dan wordt de neuronale activiteit sterker. Het vecht dan tegen mogelijke vijanden zoals angst en stress.

  • Het herhaaldelijk gebruik en de constante interactie met hun omgeving zijn externe kanalen die ze interne kracht geven door synapsen te genereren.
  • Daarom is het belangrijk te onthouden dat het om positieve connectiviteit te bevorderen het essentieel is om constant te zijn en een vaste opvoedstijl aan te houden.
  • Het is bijvoorbeeld niet effectief om aandacht te geven aan een 6 maanden oude huilende baby en dit dan even later niet te doen omdat we vinden dat het tijd is om “op te groeien” en volwassen te worden.

Tot de leeftijd van 3 jaar heeft een kind nog geen volledig slaappatroon ontwikkeld. Ook hebben ze nog niet veel van het neurologisch proces ontwikkeld waardoor ze zich ’s nachts volkomen veilig zouden voelen. Ze hebben onze nabijheid nodig.

Hersenen.

Belangrijke momenten in de ontwikkeling van de baby´s hersenen

3-6 maanden: Myeline begint te verschijnen in de axonen van sommige neuronen tijdens het tweede trimester. Dit proces, myelinisatie genaamd, gaat door tot de adolescentie. Het stelt het kind in staat om informatie snel te verwerken.

6-9 maanden: De hersenschors van de baby begint zich te ontwikkelen en krijgt potentieel. Ze beginnen veel meer te communiceren.

Eerste jaar: Het brein verdrievoudigt in grootte, de frontale en temporale kwabben beginnen zich te ontwikkelen en kinderen beginnen zich met meer vertrouwen te verplaatsen. Ze beginnen interesse in communicatie te tonen.

Op de leeftijd van 2 jaar: De meest intense veranderingen vinden plaats in de hersengebieden die gerelateerd zijn aan taal.

Op de leeftijd van 3 jaar: Dit zijn de magische jaren. De dichtheid van de synapsen in de prefrontale cortex bereikt zijn maximale grootheid. Ze hebben zelfs drie keer de neuronale verbindingen van die van een volgroeide volwassenen. Hun enige interesse is om met hun handen te leren, te communiceren en de wereld te ontdekken.

Als we ze met liefde en respect begeleiden zullen onze baby’s ongetwijfeld opgroeien tot emotioneel sterke kinderen en daarna volwassenen.