Hoe kun je de montessorimethode thuis gebruiken?

Hoe kun je de montessorimethode thuis gebruiken?
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 11 september, 2018

De montessorimethode is de gouden standaard in opvoeden en opleiden. Het doel is zowel gemakkelijk als uitdagend. Een gunstig klimaat bieden dat onafhankelijkheid en een gebalanceerde ontwikkeling bevordert voor kinderen.

Geloof het of niet, maar dit is iets dat je thuis kunt doen. Het is echt een verrijkende ervaring. Er zijn echter een paar dingen waar je rekening mee moet houden voordat je de Montessorimethode thuis probeert toe te passen.

Je hebt zowel verstand van de methode als speciale materialen nodig. Dit zal helpen ervoor te zorgen dat je kinderen hun volle potentieel kunnen bereiken; thuis, op school en waar dan ook.

Ook al wordt de montessori-pedagogiek door sommigen bekritiseerd, het wordt ook door velen geprezen. Deze unieke benadering gaat om kinderen aanmoedigen om zich bekwaam te voelen. Het gaat absoluut niet over ze te laten doen waar ze zin in hebben. Want kinderen opvoeden gebaseerd op de montessorimethode is veeleisend voor de ouders.

Onder de montessorimethode zijn de ouders begeleiders; de alledaagse architecten van de ontdekkingen van hun kind. Als je deze strategie thuis wilt toepassen, zal je realiseren hoeveel potentieel het heeft. Je zult kinderen opvoeden die zelfstandiger, creatiever en gelukkiger zijn.

Laten we nu eens zien hoe.

Basiskenmerken van de montessorimethode

Voordat we uitleggen hoe je de montessorimethode thuis kunt gebruiken, zullen we eerst een algemene uitlijning van deze pedagogische benadering behandelen. Als eerste moeten we het doel van deze methode begrijpen.

Montessorimethode

Een kindergeest heeft een groot potentieel

  • Kinderen leren iedere dag. Vaak zonder er bewust van te zijn. Hoe meer stimulansen, leermogelijkheden en ervaringen ze krijgen, hoe groter dit potentieel zal zijn.
  • Ieder kind leert op zijn eigen tempo en daar moeten we respect voor hebben.
  • De beste manier voor een kind om te leren is met plezier. Want als je kind zich gelukkig, gerespecteerd, veilig en goed verzorgd voelt, zal hij gereed zijn om alles om hem heen te absorberen.

Gevoelige perioden

  • Gevoelige perioden zijn fases waarin kinderen gemakkelijk een nieuwe vaardigheid oppikken. Over het algemeen is dit tussen 0 en 3 jaar, 4 en 6 jaar en 7 tot 9 jaar.
  • Dit zijn de beste tijden voor kinderen om te leren lopen, praten, omgaan met anderen, zelfstandig te zijn en nog meer.

Een geschikte omgeving

  • De montessorimethode vergt een sterk gestructureerde omgeving. De materialen en ruimtes die gebruikt worden, moeten onafhankelijk leren, ontdekken en groeien stimuleren.
  • Leerruimtes moeten kans bieden aan de ontwikkeling van sociale, emotionele en intellectuele mogelijkheden.

De rol van volwassenen

  • Volwassenen hebben een essentiële rol in de montessorifilosofie. Ze moeten het kind met liefde, respect en zekerheid begeleiden. Ze liefdevol aanmoedigen om de wereld om hen heen te ontdekken.
  • Als volwassenen zijn wij toeschouwers, maar me moeten ook goochelaars zijn. We helpen het kind om zich te verbinden met haar omgeving. Zo helpen we hen om fysiek, emotioneel en intellectueel te ontwikkelen.
Montessori meubelen

Strategieën om de montessorimethode thuis toe te passen

Ten eerste, waar je rekening mee moet houden is dat kinderen moeten voelen dat ze deel uit maken van de familie en het gezin. Dit betekent dat de kleintjes hun eigen rol moeten hebben in iedere activiteit rond het huis.

Het klinkt misschien gek, maar om bekwame, onafhankelijke kinderen te krijgen, is er niets beters dan hen hun eigen verantwoordelijkheden te geven. Wees niet bang om hen zo veel mogelijk te betrekken bij iedere activiteit.

Laten we eens zien hoe.

Montessorimethode om samen te spelen

Meubelen die passen

  • Meubelen moeten speciaal voor hen gemaakt zijn. Bijvoorbeeld een kleine kast of lage planken zal hen helpen om hun eigen kleren en speelgoed op te ruimen.
  • Een tafel en stoel aangepast aan hun formaat laat hen dichtbij je werken als je leest of een maaltijd klaarmaakt.

Het belang van structuur en stimulatie

Een goed gestructureerd huishouden met genoeg stimulatie zal kinderen helpen om informatie op de beste manier op te nemen.

  • Kinderen moeten begrijpen dat deze structuur niet verbroken kan worden. Daarom moet hun kamer schoon zijn, hun speelgoed opgeruimd. Kleren gaan in de kast, en niet op de grond.
  • Een huishouden met stimulansen is een ruimte om iedere dag in te leren. Het is een goed idee om een tuin te hebben waar de zaadjes kunnen zaaien en zien hoe bloemen groeien.
  • Zorg dat er een hoek is om te tekenen en verven, en een hoek voor spelletjes. Zorg ook voor een plekje waar ze kunnen koken met mama en papa. Vermijd alle risico’s, laat je kind helpen met een cake bakken of een salade maken.

De beste spelletjes om thuis te spelen

  • De beste spelletjes zijn die gerelateerd zijn aan het echte leven, zoals bouwen, aanraken, ruiken, voelen, maken… dit zijn alledaagse taken die een kind moet ervaren.
  • De montessorimethode beveelt ook aan om met poppen te spelen. Dit kan kinderen helpen om te leren socialiseren en communiceren.
Montessori koken

De schatkist

Tot slot nog een leuk en praktisch idee. Zet een “schatkist” in je woonkamer voor je kind. Dit kan een doos van hout of karton zijn.

  • Leg er iedere dag iets nieuws in voor je kleintje om te ontdekken en om mee om te gaan.
  • Kies altijd voorwerpen die stimulerend zijn, met felle kleuren. 
  • Maar vermijd plastic voorwerpen. Kies voor hout, stof of andere alternatieven.
  • En een andere suggestie is om er eten in te doen, zodat je kind nieuwe smaken kan proberen. Als ze leren lezen, kun je er een lief briefje instoppen om het leesproces aan te moedigen.

Kortom, of je nu wel of niet in de montessorimethode gelooft, deze tips zullen je helpen met de opvoeding. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
  • Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
  • Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
  • Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
  • Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
  • Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
  • Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.