5 voedingsmiddelen die goed zijn voor studeren

5 september 2019
Walnoten, avocado's, bananen en andere gezonde voedingsmiddelen zijn gunstig voor kinderen als het gaat om studeren. Het is belangrijk om de voeding van je schoolgaande kind goed te plannen om bij te dragen aan goede prestaties.

Het consumeren van voedingsmiddelen die goed zijn om te studeren is een geweldige manier om cognitieve processen en concentratie bij kinderen te verbeteren.

Schoolwerk vereist tijdens de kindertijd veel energie. Kinderen besteden uren aan het lezen van boeken, dingen proberen te begrijpen en te onthouden. Dit alles, naast het doen van toetsen, kan dus heel wat stress veroorzaken.

Goed eten gaat niet zozeer om kwantiteit, maar om kwaliteit. De sleutel is dat kinderen licht eten om te voorkomen dat hun maag overmatig wordt belast. Teveel eten dwingt het spijsverteringsstelsel om harder te werken, wat betekent dat er minder energie voor het denken overblijft. Licht eten stimuleert de spijsvertering.

De bloedstroom zal zich concentreren op de organen die de grootste hoeveelheid werk vertegenwoordigen. Tegelijkertijd begunstigen de eigenschappen van bepaalde voedingsmiddelen de intellectuele prestaties meer dan andere.

Tijdens bijvoorbeeld de examenperiode is het duidelijk dat zoveel mogelijk kracht op één plaats moet worden gericht: de hersenen.

Voedingsmiddelen die goed zijn om te studeren: rijk en voedzaam

Hieronder geven we een lijst met voedingsmiddelen die goed zijn als het gaat om studeren. De lijst is gebaseerd op voedingsstoffen die bijdragen aan de activiteit van neurotransmitters. Tegelijkertijd zijn ze heerlijk genoeg om populair te zijn bij zowel kinderen, tieners als volwassenen.

1. Walnoten en andere noten

Is het toeval dat walnoten op het menselijk brein lijken? Hoe dan ook, hun hoge percentage aan vetzuren, fosfor en omega 3 zorgt voor een perfecte combinatie. Samen stimuleren ze de hersenfunctie.

Dat is de reden dat het eten van walnoten en andere noten het geheugen kan helpen. Het helpt ook bij de processen waardoor nieuwe kennis wordt geassocieerd met eerdere kennis, het stimuleren van kritisch denken.

Hieronder staan enkele interessante eigenschappen van walnoten:

  • Walnoten bevatten magnesium en vezels, die de bloedsuikerspiegel en de bloedstroom regelen.
  • Ze bevatten ook antioxidanten, die vrije radicalen bestrijden en de geest jong houden.
  • Walnoten maximaliseren cognitieve functies, dankzij de hoge omega-3-inhoud.
  • Ze stimuleren ook de productie van serotonine, wat betekent dat ze uitstekende natuurlijke energizers zijn.

2. Banaan

schaaltje mango en een banaan

Een ander heerlijk en compleet voedingsmiddel dat het studeren extra stimuleert, is banaan. Het menselijk brein verbruikt 20% van de energie die het lichaam produceert. Het is dus belangrijk om die energie terug te winnen.

Bananen bevatten grote hoeveelheden vitamine B en C. Nog belangrijker, ze bevatten kalium en tyrosine. Deze componenten stimuleren onder andere de productie van neurotransmitters die essentieel zijn voor cognitieve processen. Deze omvatten serotonine en dopamine.

Door het van een banaan om de 2 of 3 dagen kan het lichaam van belangrijke voordelen profiteren. Bananen bieden namelijk de volgende voedingsstoffen:

  • Tyrosine: helpt bij de aanmaak van nieuwe neurotransmitters.
  • Kalium, vitamine B6 en foliumzuur: deze helpen de hersenfuncties te versterken.

3. Avocado

Avocado’s dragen ook rechtstreeks bij aan het studeren dankzij onder andere hun hoge omega 3-gehalte. Omega 3 is een enkelvoudig onverzadigd vet dat een gezonde neurologische functie bevordert.

Het nuttigen van avocado’s de avond voor een examen of proefwerk zal ons in staat stellen om zo goed mogelijk te onthouden, te leren en te redeneren. Bovendien zijn avocado’s rijk aan:

  • vitamine B en C
  • kalium
  • magnesium

Het eten van avocado met zout en citroen biedt genoeg van bovenstaande, waardoor de functie van het zenuwstelsel wordt geactiveerd.

Teveel eten dwingt het spijsverteringsstelsel om harder te werken, wat betekent dat er minder energie voor het denken overblijft. Licht eten stimuleert echter de spijsvertering.

4. Pure chocolade

Een andere bron van natuurlijke energie die helpt bij studeren en andere intellectuele taken is chocolade. Om echter te veel suiker, melk en vet te vermijden die de spijsvertering bemoeilijken, is het het beste om pure chocolade te kiezen.

Een kleine reep pure chocolade voor of tijdens het studeren zal het veel gemakkelijker maken om je te concentreren. Net als walnoten en bananen stimuleert chocolade ook de productie van endorfines. Naast het helpen bij neurale ontwikkeling, helpen endorfines ook om onze geest alert te houden.

Tegelijkertijd bevat chocolade cacao, dat rijk is aan antioxidanten en cafeïne. Daarom helpt het cognitieve processen en cerebrale activiteit te stimuleren.

5. Appels zijn ook goed voor studeren

smoothie met appel

Van de voedingsmiddelen die het beste zijn om te studeren, zijn appels een van de favorieten. In tegenstelling tot substanties zoals koffie, helpt deze vrucht de geest namelijk alert te blijven zonder het gebruik van overtollige cafeïne.

Aan de ene kant helpen appels om ongerustheid en dorst te verlichten. Aan de andere kant verhoogt het de actieve, gezonde en jeugdige hersenactiviteit gedurende een langere tijd.

Kortom, wanneer de examentijd weer voor de deur staat, of er moet weer gestudeerd worden na vakanties, is er niets beters dan het juiste voedsel te kiezen dat goed is hierbij te helpen. Om hun voordelen te maximaliseren, moet je ervoor zorgen dat je het combineert met de juiste rust en lichaamsbeweging.

En tot slot, vermijd koolhydraten en vetten, en drink veel water. Gehydrateerd blijven is namelijk een andere belangrijke bondgenoot van het studeren.

  • Čížková, H., Ševčík, R., Rajchl, A., & Voldřich, M. (2009). Nutritional quality of commercial fruit baby food. In Czech Journal of Food Sciences. https://doi.org/10.1101/gad.959102
  • Mennella, J. A., Ziegler, P., Briefel, R., & Novak, T. (2006). Feeding infants and toddlers study: The types of foods fed to hispanic infants and toddlers. Journal of the American Dietetic Association. https://doi.org/10.1016/j.jada.2005.09.038