Sporten tijdens de kindertijd is belangrijk

· 24 juli 2018

Sporten tijdens de kindertijd biedt kinderen talrijke voordelen die cruciaal zijn voor hun ontwikkeling. Deze voordelen gaan van fysieke gezondheid tot emotionele voldoening.

Sporten is belangrijk wanneer je jong bent. Het is immers een essentieel aspect van de algemene opvoeding van een kind. Lichamelijke en psychologische ontwikkeling gaan hand in hand. Daarom is sporten zo essentieel voor een gezonde groei.

Sport biedt kinderen zoveel meer dan louter plezier. Artsen en psychologen bevestigen dat kinderen die regelmatig sporten een betere levenskwaliteit ontwikkelen.

De impact van sporten op jonge leeftijd blijft een heel leven duren. Bovendien zullen kinderen die vroeg beginnen te sporten dit ook later blijven doen.

Sporten beschermt tegen allerlei gezondheidsrisico’s die met een zittend leven in verband worden gebracht. Daarbovenop kan regelmatig sporten obesitas en hartproblemen helpen te voorkomen.

UNESCO en sport tijdens de kindertijd

Volgens de UNESCO is sporten tijdens de kindertijd een universeel basisrecht. Deze organisatie benadrukt dan ook dat alle kinderen moeten kunnen sporten. Discriminatie mag niet getolereerd worden.

UNESCO stelt voor dat de overheid en andere organisaties moeten inzetten op het stimuleren van kinderen om te sporten.

Kinderen die vroeg beginnen te sporten zullen deze gewoonte meestal doortrekken in hun latere leven.

De voordelen van sporten tijdens de kindertijd

  • Het bevordert de  lichamelijke gezondheid en voorkomt hartaandoeningen, diabetes, kanker en obesitas.
  • Het bevordert de ontwikkeling van spieren en beenderen.
  • Sporten leidt tot nieuwe vriendschappen. Ook leren kinderen om zich aan te passen aan de sociale regels van de wereld buiten de thuisomgeving.
  • Het stimuleert de ontwikkeling van sociale vaardighedenKinderen die sporten leren om andere kinderen te aanvaarden. Sociale, culturele en economische discriminatie zal hen vreemd zijn. Bovendien leren ze het belang van samenwerken om resultaten te kunnen behalen.
Sporten tijdens de kindertijd: balsporten

  • Het helpt kinderen om bepaalde persoonlijkheidsproblemen zoals verlegenheid te overwinnen.
  • Sport versterkt het zelfvertrouwen. Daarnaast leren kinderen hun eigen waarde kennen en beseffen ze dat hun inzet belangrijk is voor het team.
  • Sport behoedt kinderen ook voor een zittende levensstijl. Bovendien is het een van de beste remedies tegen een overdosis technologie, videospelletjes, mobieltjes en televisie.
  • Het is een goede manier om met kinderen om te leren gaan die andere vaardigheden hebben.
  • Sport draagt bij tot het voorkomen van allerlei verslavingen tijdens de puberteit. Denk hierbij aan alcohol, roken en drugs. Daarnaast leidt het tot een verminderde kans op misdadig gedrag.
  • Het stimuleert de creativiteit en het vermogen om problemen op te lossen.
  • Sport leert kinderen om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Ook leert men al snel het belang inzien van doorzetten.

Sport volgens de leeftijd van het kind

Kinderen die groeien krijgen andere fysieke en mentale behoeften. Dit moeten we in gedachten houden wanneer we een sport voor ons kind uitkiezen.

De mening van het kind is zeer belangrijk. Het gezin kan bijvoorbeeld een lijstje maken. Factoren om rekening mee te houden zijn de beschikbare tijd, organisatie en financiën.

Wanneer het lijstje af is zou het kind het laatste woord moeten krijgen over de sport die hem of haar het meest opwindt.

  • 3-5 jaar. Rond deze leeftijd zullen kinderen altijd kiezen voor sporten die heel actief zijn. Veel lessen worden zich eigen gemaakt aan de hand van spelletjes. Daarom moet de gekozen sport voor deze leeftijd vooral leuk zijn. Bovendien kunnen speciale kledij en verhaaltjes helpen om de verbeelding van kinderen te stimuleren.

Dit is een geschikte leeftijd om evenwicht en coördinatie te ontwikkelen met behulp van sport. Drie tot vier uur sport per week wordt aangeraden.

  • 6-10 jaar. Tijdens deze fase zou het kind meerdere sporten moeten kunnen uitproberen. Zo kan het kind kiezen voor de sport die hem of haar het best ligt. Judo, karate, fietsen, turnen, tennis, voetbal, basketbal en volleybal zijn een voor een fantastische opties.

Het is belangrijk dat sporten tijdens de kindertijd niet uitsluitend gericht is op winnen. Uiteraard moet er een winnaar zijn. Kinderen moeten echter ook leren om sport te beschouwen als gewoon leuk om te doen.

Sporten tijdens de kindertijd: atletiek

Puberteit

  • De puberteit is een periode met zeer veel lichamelijke, psychologische en emotionele veranderingen.

Sport zal helpen om de persoonlijkheid op de best mogelijke manier te ontwikkelen. Bovendien zal dit het zelfvertrouwen vergroten. Ook zal de adolescent vertrouwder worden met zijn of haar lichaam. Dit is immers een tijd van grote en belangrijke veranderingen.

Pubers die reeds sinds de kindertijd sporten zullen nu kunnen kiezen aan welke sporten ze meer tijd willen besteden.

Het is belangrijk dat sporten tijdens de kindertijd niet uitsluitend op winnen gericht is.

Veilig sporten tijdens de kindertijd

Het is belangrijk dat kinderen zo veilig mogelijk kunnen sporten. Dit omhelst zowel lichamelijke veiligheid als de geschikte mensen die de activiteit moeten begeleiden.

Leer de regels en de lichamelijke voorwaarden van de sport kennen. Zo kun je het risico op blessures bij je kind aanzienlijk verkleinen.