Kenmerken van een Autisme Spectrum Stoornis

Kinderen met de diagnose Autisme Spectrum Stoornis worden als uniek beschouwd. We leggen hieronder in dit artikel enkele van de meest voorkomende kenmerken uit die kinderen met ASS delen.
Kenmerken van een Autisme Spectrum Stoornis
Ana Couñago

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Ana Couñago.

Laatste update: 04 augustus, 2023

Kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis ontwikkelen zich anders dan andere kinderen op emotioneel en cognitief gebied. Kinderen die ASS hebben, hebben een andere manier om de wereld te zien, en daardoor kan hun manier van zich gedragen soms onhandig en onverwacht lijken.

Om enkele van de belangrijkste bepalende kenmerken te begrijpen, hebben we dit artikel over Autisme Spectrum Stoornis gemaakt. Je moet in gedachten houden dat hoe vroeger je ingrijpt om kinderen met ASS te helpen, hoe beter de prognose en de kans op goede resultaten. Om met de interventie te beginnen, moet je eerst weten waar je op moet letten en hoe je ASS toestanden kunt herkennen.

“Personen met autisme zien de wereld in een ander licht, op manieren die velen zich niet kunnen voorstellen.”
– Tina J Richardson -.

De definitie van een Autisme Spectrum Stoornis

De eerste aanduiding die als relevant wordt beschouwd onder de stoornissen die tot het Autisme Spectrum Stoornis behoren, zijn die welke in 1943 en 1944 werden ontwikkeld door Leo Kanner en Hans Asperger.

Deze groep stoornissen wordt een spectrum genoemd omdat deze stoornissen zich manifesteren in termen van een continuüm. De karakteristieke symptomen van autisme kunnen zich bij elk individu op zeer uiteenlopende manieren manifesteren. Daardoor is er een grote variatie onder de groep mensen met ASS.

Volgens het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) is een Autisme Spectrum Stoornis een neurologische ontwikkelingsstoornis die gekenmerkt wordt door:

  • het hebben van aanzienlijke moeilijkheden in sociale interactie en communicatie
  • het tonen van beperkte interesses
  • en het vertonen van repetitief gedrag.
Kenmerken van een Autisme Spectrum Stoornis

De symptomen verschijnen meestal in de vroege kindertijd en ze kunnen het dagelijks functioneren beperken en beïnvloeden. In sommige gevallen kan het echter zijn dat de symptomen zich niet volledig manifesteren of dat ze in de eerste levensjaren onopgemerkt blijven. Als gevolg daarvan kunnen de symptomen worden toegeschreven aan een verstandelijke beperking of een algehele ontwikkelingsachterstand.

Waarschuwingssignalen in het autismestoornisspectrum

Filipek en andere auteurs hebben een reeks waarschuwingssignalen vastgesteld waarmee ouders rekening moeten houden om autisme vroegtijdig op te sporen. Enkele van de indicatoren die gemakkelijk kunnen worden waargenomen bij zuigelingen en jonge kinderen zijn de volgende:

  • Met 6 maanden lachen ze niet volledig of geven ze geen uitingen van tevredenheid.
  • Met 9 maanden wisselen ze geen geluiden, glimlachen of gezichtsuitdrukkingen uit.
  • Met 1 jaar brabbelen ze niet en maken ze geen eenvoudige gebaren, zoals wijzen, afscheid nemen met hun hand, enz.
  • Met 16 maanden gebruiken ze nog geen eenvoudige woorden.
  • Met 2 jaar zeggen ze geen spontane zinnen van minstens 2 woorden. In dat geval kunnen ze ecolaliën gebruiken of iets herhalen wat iemand anders zegt, maar dat is meestal uit de context en telt niet.
  • Ze hebben moeite met taal en weinig sociale vaardigheden, ongeacht de leeftijd.

Kenmerken van stoornissen in het Autisme Spectrum

De sociaal-communicatieve dimensie

De sociaal-communicatieve dimensie heeft betrekking op de taalontwikkeling en de sociale vaardigheden van het kind. Alle kinderen met de diagnose Autisme Spectrum Stoornis hebben in meer of mindere mate hulp nodig op het gebied van de sociale communicatie. Hierdoor hebben ze problemen met de omgang met andere mensen.

Enkele kenmerken die kinderen met ASS in deze dimensie manifesteren zijn:

  • Problemen met het ontwikkelen van mondelinge taal. Sommigen hebben moeite met leren spreken, er zijn er zelfs met ASS die geen woorden kunnen leren articuleren. Om deze reden wordt veel kinderen met deze stoornis geleerd te communiceren met behulp van tekens en pictogrammen.
  • Tekort in de theorie van de geest. Dit verwijst naar het vermogen om de verlangens, bedoelingen en overtuigingen van anderen te begrijpen. Daarom is het moeilijk voor hen om overtuigingen, verlangens en gevoelens af te leiden en ook moeilijk voor hen om hun eigen gedrag of dat van anderen te interpreteren, te verklaren of te begrijpen. Bovendien vertonen ze problemen om hun gedrag te voorspellen en te beheersen.
  • Tekort aan inlevingsvermogen. Ze kunnen op lichamelijk en fysiologisch niveau dezelfde emoties voelen als andere mensen, maar ze weten niet hoe ze zich moeten uiten en met deze mensen moeten handelen (Engelse link). Daarom moet je kinderen met ASS de juiste gedragspatronen aanleren. Dit is zodat ze leren nadenken en reageren wanneer deze situaties zich voordoen. Dit wil zeggen dat het ook te maken heeft met hen te helpen empathie te ontwikkelen, maar dan op een cognitieve manier.

De gedragsdimensie

De gedragsdimensie heeft, zoals de naam al aangeeft, betrekking op gedrag en gedrag. In die zin hebben kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis twee bepalende kenmerken:

  • Moeite met het begrijpen van culturele normen. Het is voor hen moeilijk om vooraf vastgestelde sociale normen te begrijpen. Daarom kunnen er soms problemen zijn met het assimileren en uitvoeren van bepaald gedrag dat in onze cultuur algemeen als gepast wordt beschouwd.
  • Tekort aan executief functioneren. Ze kunnen moeite hebben met bepaalde vaardigheidsprocessen zoals plannen, georganiseerd blijven, en informatie achter elkaar zetten. Ook kunnen ze moeite hebben met het zelfreguleren van emoties. Dit zijn de vaardigheden die mensen helpen hun eigen gedrag te matigen en de negatieve invloed van emoties af te remmen. Dit zijn ook de vaardigheden die we gebruiken om geconcentreerd te blijven en doelen te bereiken en om complexe problemen op te lossen.
Een kind met autisme

Dit helpt sommige gedragingen van mensen met ASS te verklaren, zoals:

  • De behoefte aan gelijkheid en het aandringen op gelijkheid.
  • Beperkt en repetitief gedrag.
  • Moeite met het beheersen van impulsen.
  • Moeite met het initiëren van nieuwe acties of acties die niet routinematig zijn.
  • Problemen met zintuiglijke modulatie.
  • Stereotypen.

Interventies met kinderen met ASS

Bij interventies met kinderen met ASS is het belangrijk zich te concentreren op hun gezamenlijke ontwikkeling van een reeks vaardigheden. Bovendien zal dit hun motivatie vergroten om aandacht te besteden aan sociale prikkels en communicatieve uitwisselingen.

Professionals en ouders moeten samen werken aan alle eerder genoemde kenmerken van Autisme Spectrum Stoornis, zodat het kind in kwestie uiteindelijk deze competenties kan ontwikkelen en verbeteren.

Ook moeten we niet vergeten dat dit nodig is om een goede kwaliteit van leven te bereiken, zodanig dat het individu kan genieten van emotioneel, materieel en fysiek welzijn.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • American Psychiatric Association. (2013). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales-DSM 5. Barcelona: Editorial Médica Panamericana.
  • Filipek, P. A., Accardo, P., Baranek, G. T., Cook, E. H. Jr., Dawson, G., Gordon, B.,…Volkmar, F. R. (2000). The screening and diagnosis of autistic spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 29 (6), 439-484.
  • Mariscal, S. (2008). Los inicios de la comunicación y el lenguaje. En M. Giménez y S. Mariscal (Ed.), Psicología del desarrollo: desde el nacimiento a la primera infancia (pp. 129-157). Madrid: McGraw-Hill.
  • Sainz, A., Babarro, C., Urquijo, C., Martínez, C., Ortueta, L., Aliende, Y.,…, Bereziartua, J. (1996). El autismo en la edad infantil: los problemas de la comunicación. Gobierno Vasco: Departamento de Educación, Universidades e Investigación.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.