Fantoomblessures bij kinderen: wat je moet weten

Te hoge sporteisen aan kinderen kunnen bepaalde gezondheidsproblemen uitlokken, zoals fantoomblessures. Zoek uit waar deze blessures aan liggen.
Fantoomblessures bij kinderen: wat je moet weten
Maria Elisa Lisotti Luppi

Geschreven en geverifieerd door de fysiotherapeut Maria Elisa Lisotti Luppi.

Laatste update: 22 december, 2022

Competitieve sportactiviteiten in de kindertijd hebben zo hun kosten. Sommige kinderen kunnen niet goed tegen druk en vertonen lichaamspijnen of mobiliteitsproblemen, naast andere lichamelijke kwalen. Maar bij klinisch onderzoek kunnen artsen de aanwezigheid van een echte laesie niet verifiëren. Deze groep pathologieën staat bekend als fantoomblessures bij kinderen.

Bevorderen van lichamelijke activiteit vanaf de kindertijd is essentieel, maar we moeten er wel voor zorgen dat de sport op een recreatieve manier wordt beoefend, zonder eisen die negatieve emoties opwekken. Zo voorkomen we lichamelijk en geestelijk lijden bij kleintjes.

Wat is fantoompijn?

Het is gebruikelijk om te horen over een fantoom ledemaat na een amputatie, maar deze aandoening is iets heel anders.

Kinderen met een fantoomblessure zijn kinderen die echte pijn lijden, net alsof ze een traumatische verwonding aan een deel van hun lichaam hebben opgelopen. We kunnen dus zeggen dat fantoompijn een onaangenaam lichamelijk en emotioneel gevoel is, dat zijn oorsprong vindt in de hersenen.

Het is meestal een tamelijk chronische aandoening, waar het kind voortdurend (elke dag) of met tussenpozen (met kortstondige verlichting) last van heeft. En zoals elke ziekte die langere tijd duurt, conditioneert (Spaanse link) ze de fysieke, sociale en emotionele sfeer van de zuigeling.

Fantoompijn komt het vaakst voor in de extremiteiten en het komt vaak voor dat er andere geassocieerde symptomen zijn die niet direct met het vermeende letsel te maken hebben.

Fantoomblessures bij kinderen

Behandeling van fantoompijn bij kinderen

Eerst zal de arts een grondige anamnese afnemen en een volledig lichamelijk onderzoek doen om de pijn te categoriseren. Vaak zullen ze bepaalde aanvullende onderzoeken bestellen om letsels met een organische oorzaak, dat wil zeggen lichamelijke ziekten, uit te sluiten.

Als andere mogelijke oorzaken van de pijn zijn uitgesloten, wordt het vermoeden van deze aandoening sterker. Gezien dit gegeven is het belangrijk het kind en zijn familie te adviseren over de therapeutische maatregelen die nodig zijn om het ongemak te verlichten.

De behandeling van fantoomblessures bij kinderen vereist multidisciplinair werk, waarbij de arts, de psycholoog en de gezinsleden betrokken zijn.

Wat de pijnbestrijding betreft zijn er geen specifieke medicijnen. Het is belangrijk dat je geen vrij verkrijgbare pijnstillers verkeerd gebruikt.

Het is heel belangrijk het kind een juiste psychologische aanpak aan te bieden. Er is namelijk een direct verband tussen fantoomblessures en de eisen van de sport (Spaanse link).

Door de fantoomblessure bereikt het kind onbewust wat het nodig heeft: hij krijgt de gelegenheid om te rusten of de sportactiviteit die grote emotionele spanning opwekt op te schorten. Vaak ontstaat deze emotie uit angst om in competitie te falen.

Tot slot moeten ouders nadenken over de druk die ze op hun kinderen uitoefenen en hoe die hun welzijn beïnvloedt.

Hoe fantoomblessures bij kinderen te voorkomen

Een manier om deze aandoening bij kinderen te voorkomen is de wedstrijdeisen te verminderen, naast het aanmoedigen van sport als een gezonde activiteit, die hen de gelegenheid biedt plezier te hebben en zich te ontwikkelen.

Dit soort blessures komt meestal vaker voor bij sporten als honkbal (in de Verenigde Staten) of voetbal. Met andere woorden, het gebeurt in de populairste disciplines in elke streek.

Buitensporige verwachtingen van ouders over de prestaties van een kind kunnen schadelijk zijn voor hun gezondheid en welzijn.

Soms komen die eisen van coaches, die streven naar betere atletische prestaties. Maar door kinderen aan zo’n competitieniveau te onderwerpen, kunnen ze het tegenovergestelde resultaat krijgen.

Sport als gezonde gewoonte

Een kind aan het zwemmen

Sportactiviteiten van kinderen moeten altijd door volwassenen begeleid worden, op een alomvattende, positieve manier en met instemming van de kleintjes. Naar de wensen van de minderjarige moet altijd geluisterd worden en ze moeten gerespecteerd worden, want ze hebben voldoende autonomie om beslissingen te nemen die met hun discipline te maken hebben.

Het is logisch dat kinderen de wens voelen om te winnen, net als de mensen om hen heen. Volwassenen moeten het kind echter duidelijk maken dat meedoen belangrijker is dan winnen.

De omgeving bij wedstrijdsport is meestal niet gemakkelijk, maar ouders moeten hun kinderen de nodige steun bieden. Het is belangrijk zich flexibel op te stellen en steeds aandacht te hebben voor hun behoeften.

Lichamelijke activiteit verbetert de motorische ontwikkeling, voorkomt sedentair gedrag, vermindert spanning en verbetert de nachtelijke rust van het kind. Bovendien beïnvloedt het het lichaamsbewustzijn positief en voorkomt het problemen in verband met een slechte lichaamshouding.

Uitgevoerd in een gezonde omgeving, verbetert sport ook de sociale vaardigheden van kinderen. Het helpt hen anderen te respecteren, hun zelfvertrouwen te vergroten, angst te verminderen en aan zelfbeheersing te werken.

Concluderend is het belangrijk om in de kindertijd van sport te profiteren, zonder druk op te wekken die kinderen lichamelijk en emotioneel kan schaden.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Pineda-Espejel, Heriberto Antonio, et al. “Perfeccionismo interpersonal, miedo a fallar, y afectos en el deporte.” Cuadernos de psicología del deporte 19.2 (2019): 113-123.
  • Nieto, Alicia Benavides, et al. “Deporte en familia como prevención de problemas de conducta desde edades tempranas.” International Journal of Developmental and Educational Psychology 3.1 (2017): 449-456.
  • García, Daniela, and Elizabeth Flores. “Dolor fantasma en niños y jóvenes amputados congénitos: prevalencia y características clínicas.” Rehabilitación Integral 14.1 (2019): 22-29.
  • Lillo, Susana. “Medicina física y rehabilitación en el dolor crónico pediátrico.” Revista Médica Clínica Las Condes 30.6 (2019): 436-445.
  • Rodríguez Torres, Ángel Freddy, et al. “Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar.” Revista Cubana de Medicina General Integral 36.2 (2020).
  • Rivera, Axel Lomas, and Ángel Luis Clemente Remón. “Beneficios de la actividad físico-deportiva en niños y niñas con TDAH.” EmásF: revista digital de educación física 44 (2017): 63-78.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.