Hoe afvallen tijdens de zwangerschap zonder de baby te beïnvloeden

Wil je afvallen tijdens je zwangerschap? Sta, voordat je dat probeert, even stil bij wat het beste is voor je gezondheid en die van je baby.
Hoe afvallen tijdens de zwangerschap zonder de baby te beïnvloeden

Laatste update: 06 oktober, 2021

Veel vrouwen willen afvallen tijdens de zwangerschap omdat ze hun uiterlijk willen behouden en zo weinig mogelijk gewicht willen aankomen.

Een deel van hun gewichtstoename komt echter door de groei van de baby, de placenta en het vruchtwater. Daarom zijn niet al deze kilo’s ‘extra’, maar horen ze bij de fysiologische veranderingen van de zwangerschap.

Met dit in gedachten leggen we uit hoe je tijdens de zwangerschap een voldoende gewicht kunt behouden. Zo kun je deze fase in de beste gezondheidsomstandigheden doorkomen.

Is het mogelijk om tijdens de zwangerschap af te vallen?

Op het eerste gezicht is afvallen tijdens de zwangerschap een tegenstrijdigheid. Iedereen weet namelijk dat het lichaam van de vrouw een reeks verwachte lichamelijke veranderingen (Spaanse link) ondergaat, waaronder de groei van de baarmoeder.

Deze natuurlijke toename van het lichaamsgewicht gebeurt geleidelijk. De kilo’s die vrouwen tijdens de zwangerschap aankomen verschillen per zwangere vrouw.

Over het algemeen heeft de toename van de lichaamsmassa te maken met de kenmerken van het lichaam van de moeder en de baby. En in zeldzame gevallen, zoals bij sommige meervoudige zwangerschappen, verdubbelt het gewicht.

Wat je dus moet doen, in plaats van te proberen af te vallen, is een goed gewicht behouden in verhouding tot je gebruikelijke gewicht. En dat kun je bereiken door de strategieën die we hieronder met je delen.

Hoe afvallen tijdens de zwangerschap zonder de baby te beïnvloeden

1. Houd voortdurend medische controle

Als je niet kunt ophouden met denken over hoe erg je wilt afvallen tijdens de zwangerschap, bezoek dan een arts die gespecialiseerd is in voeding voor zwangere vrouwen, voor een goed advies.

Eerst moet je weten hoe je gezondheidstoestand is en hoe je baby zich ontwikkelt. Het beste is om vanaf de eerste weken van de zwangerschap alle verloskundige gezondheidscontroles uit te voeren.

2. Pas een gezond voedingspatroon toe als je wilt afvallen tijdens de zwangerschap

Gezonde eetgewoonten (Engelse link) zijn essentieel om gezond te blijven, vooral tijdens de zwangerschap.

Gezond eten is waarschijnlijk niet voldoende om je te helpen afvallen, maar het stelt je wel in staat om voor elk stadium van de zwangerschap een normaal tempo aan te houden.

Bedenk dat hunkeren naar en overmatige inname van bepaalde soorten voedsel bijdragen tot overgewicht. Bovendien vergroot het de kans op zwangerschapscomplicaties, zoals zwangerschapsdiabetes.

Tot slot is het volhouden van een gezonde voeding tijdens de zwangerschap ook belangrijk voor je baby, want alles wat je consumeert bereikt zijn kleine zich ontwikkelende lichaam. Het belangrijkste doel is een juist gewicht te behouden, zonder het leven dat in je groeit te beïnvloeden.

3. Word lichamelijk actief

De meeste mensen denken dat zwangere vrouwen geen lichamelijke activiteit mogen beoefenen, wat helemaal verkeerd en schadelijk is. Hoewel lichaamsbeweging tijdens de zwangerschap enkele contra-indicaties heeft, is het in de meeste gevallen toch een uiterst belangrijke praktijk.

Als de zwangere vrouw geen enkele vorm van lichaamsbeweging beoefent, loopt ze het risico gezondheidsproblemen te krijgen die met een zittende levensstijl te maken hebben. Daaronder zijn overgewicht en andere stofwisselingsstoornissen.

Daarom is het het meest aan te raden dat je regelmatig aan lichaamsbeweging doet, van lichte en matige intensiteit. We raden je aan professioneel advies te vragen aan een getrainde trainer, naast de goedkeuring van je verloskundige.

Idealiter volg je de aanbevelingen van je trainer op, maar over het algemeen kun je activiteiten doen als zwemmen, wandelen, yoga en Pilates.

Zwangere vrouw doet aan lichaamsbeweging

Afvallen tijdens de zwangerschap tegen elke prijs?

In plaats van te proberen af te vallen tijdens de zwangerschap, is het beter een gestage toename te handhaven ten opzichte van het gewicht dat je vóór de zwangerschap had. Daarom moet je met je verloskundige nagaan wat voor jou de verwachte en gezonde toename (Spaanse link) is.

Als je deze waarde overschrijdt, moet je misschien enkele gezondheidscomplicaties van de zwangerschap uitsluiten, zoals zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie). Daarvoor is professionele controle van je zwangerschap van essentieel belang.

Sommige zwangere vrouwen maken de fout om tijdens de zwangerschap ongezonde afslankstrategieën te volgen, zoals ‘wonder’ diëten met beperkende voedingsrichtlijnen, of energieke bewegingsroutines. Allemaal kunnen ze de gezondheid van zowel de moeder als de baby in gevaar brengen. Wellicht ook interessant voor jou

4 calciumrijke recepten voor in het derde trimester
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
4 calciumrijke recepten voor in het derde trimester

Met deze calciumrijke recepten voor het derde trimester heb je een aantal opties om de voedingsstoffen op te nemen die jij en je baby nodig hebben.



  • Paul Carrillo-Mora, Alma García-Franco, María Soto-Lara, Gonzalo Rodríguez-Vásquez, Johendi Pérez-Villalobos & Daniela Martínez-Torres. (2021).  Cambios fisiológicos durante el embarazo normal. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0026-17422021000100039
  • Minjarez-Corral, M., Rincón-Gómez, I., Morales-Chomina, Y. A., Espinosa-Velasco, M. de J., Zárate, A., & Hernández-Valencia, M. (2014). Ganancia de peso gestacional como factor de riesgo para desarrollar complicaciones obstétricas. Perinatología y Reproducción Humana. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-53372014000300007
  • Koletzko B, Godfrey KM, Poston L, Szajewska H, van Goudoever JB, de Waard M, Brands B, Grivell RM, Deussen AR, Dodd JM, Patro-Golab B, Zalewski BM; EarlyNutrition Project Systematic Review Group. Nutrition During Pregnancy, Lactation and Early Childhood and its Implications for Maternal and Long-Term Child Health: The Early Nutrition Project Recommendations. Ann Nutr Metab. 2019;74(2):93-106. doi: 10.1159/000496471. Epub 2019 Jan 23. PMID: 30673669; PMCID: PMC6397768. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30673669/