Hoe ga je om met de leerstoornis van je kind

7 oktober 2019
Accepteren dat je kind een leerstoornis heeft kan zorgen voor veel stress en moeilijke momenten. Blijf lezen om erachter te komen hoe je ermee om moet gaan.

Wanneer ouders wachten tot hun kindje geboren wordt, fantaseren ze vaak over hoe hun kindje er uit zal zien, hoe hij of zij zal zijn, de capaciteiten, etc. Wanneer het kind echter geboren wordt met een handicap of stoornis moeten ze leren om deze nieuwe situatie te accepteren. Om deze reden hebben we het volgende artikel voorbereid over hoe je bijvoorbeeld om kunt gaan met de leerstoornis van je kind.

Thuisonderwijs is essentieel wanneer je een kind met een leerstoornis (niet te verwarren met een leerprobleem) opvoedt zodat deze geholpen kan worden bij de ontwikkeling en een goede start in het leven kan hebben. Het is belangrijk om ze eerlijk te behandelen en rekening te houden met hun limieten. Je moet echter ook niet te beschermend over ze zijn.

“Een speciaal kind hebben betekent dat je een docent moet worden om ze te onderwijzen, een dokter om ze te verzorgen, een advocaat om ze te representeren en een leeuwin om ze te beschermen.
– Flavia Pascual-

Een meisje dat aan het verven is

Wat is een leerstoornis?

Momenteel wordt een leerstoornis opgevat als het bestaan van een aanzienlijk lager niveau van ontwikkelt dan verwacht wordt van de leeftijd van de persoon, op de volgende twee gebieden:

  • Intellectueel functioneren
  • Adaptief gedrag

Daarnaast vertonen de kinderen gewoonlijk de volgende symptomen:

  • Problemen bij de grove en fijne motoriek
  • Spierhypotonie (beter bekend als een slappe baby)
  • Moeilijkheden met het aanpassen aan de omgeving
  • Problemen met tot stand brengen van sociale en communicatieve interacties
  • Moeilijkheden met het ontwikkelen van hun persoonlijke onafhankelijkheid en autonomie

Hoe ga je om met de leerstoornis van je kind

Accepteren dat je kind een leerstoornis heeft is vaak erg moeilijk, en je kunt zelfs een soort rouwen ervaren. In deze gevallen is het slim om een deskundige dichtbij te hebben die je kan helpen je aan te passen.

Dit is gunstig voor zowel het kind als voor de ouders. Ze hebben namelijk allemaal advies nodig hebben om zo goed mogelijk met de situatie om te gaan.

Het begrijpen van de diagnose is belangrijk. Daarnaast kun je het beste in contact blijven met specialisten en verenigingen zodat je steun hebt. Zo kunnen ouders:

  • Interventiestrategieën leren
  • Leren observeren
  • Stimulatie- en opvoedingsvaardigheden verkrijgen
  • De nodige informatie over leerstoornissen hebben
  • In contact komen met andere gezinnen die in dezelfde situatie zitten

Ouders hebben deze kennis en hulp nodig zodat hun kind goed kan ontwikkelen in elk aspect van zijn of haar leven en ouders zo goed mogelijk met de leerstoornis om leren gaan. Tegelijkertijd moeten ouders echter niet te beschermend zijn naar hun kind toe of hun vaardigheden onderschatten.

Hulp voor de ouders

Ook moeten ouders naar advies en begeleiding vragen op gebied van hun relatie. Het komt vaak voor dat de relatie achteruit gaat vanwege de constante stress, conflicten en ruzies tijdens de opvoeding van het kind. Het is ook mogelijk dat één ouder of beide ouders de situatie erg overweldigend vindt.

Daarnaast moeten we begrijpen hoe we om moeten gaan met vrienden en de rest van de familie (grootouders, ooms, nichten, neven, etc.) Zij moeten de situatie en het gedrag van het kind ook begrijpen. 

“Wat speciaal is aan mij is dat mijn ouders en omgeving ervoor gevochten hebben om mij zo zelfstandig mogelijk te maken.
-Pablo Pineda-

Twee spelende jongens

Een handicap: een ander pad

De geboorte van een kind betekent voor elk mens een verandering in zijn of haar leven. Het is het moment dat het vader- of moederschap begint. Wanneer de baby echter een leerstoornis heeft, zal het volledig uit het niets komen voor de ouders.

Als gevolg wordt hun pad anders dan het pad dat ze verwachtten – een pad waarbij je rekening moet houden met de speciale behoeftes van het kind.

Daarom hebben vaders en moeders van een kind met een leerstoornis begeleiding nodig om de levenskwaliteit van het kind te verbeteren, maar ook die van hunzelf en hun gezin.

Als laatste vinden we het de moeite waard om Pablo Pineda te noemen, een leraar, conferentiespreker, acteur en de eerste Europeaan met het Syndroom van Down die een universitair diploma heeft behaald is. Hij is hét voorbeeld van hoe  leerproblemen kunnen worden overwonnen.

“Er zijn geen mensen met een onbekwaamheid, maar gewoon mensen die op een andere manier bekwaam zijn.”
-Pablo Pineda-

Deze zin moet onthouden worden door alle vaders en moeders van kinderen met een leerstoornis. Als gevolg zullen ze geloven in de kwaliteiten en vaardigheden van hun kinderen en ze aanmoedigen om grote dingen in hun leven te bereiken.

  • Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo-AAIDD. (2010). Discapacidad intelectual: Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza.
  • Candel-Gil, I. (2005). Elaboración de un programa de atención temprana. Electronic Journal of Research in Educational Psychology3(7), 151-192.
  • Guevara Benítez, Y. y Soto, E. G. (2012). Las familias ante la discapacidad. Revista electrónica de psicología Iztacala15(3), 1023-1050.
  • Tamarit, J. (2009). Atención Temprana: avanzando hacia un modelo inclusivo orientado a la calidad de vida familiar y al desarrollo de competencias personales significativas tanto en los niños y niñas como en sus familias. Madrid: FEAPS.