Twee- en driejarigen: hoe ze te helpen praten

Spraak bij kinderen verschijnt meestal rond het eerste levensjaar. Bepaalde stoornissen kunnen het begin echter vertragen. Gelukkig is het nog steeds mogelijk om 2- en 3-jarigen te helpen deze stoornissen te overwinnen en te gaan spreken.
Twee- en driejarigen: hoe ze te helpen praten
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 17 oktober, 2023

Een kind leert praten omdat het zich ontwikkelt tussen volwassenen, waar communicatie via gearticuleerde taal elementair is. Maar soms kan het moment dat ze beginnen te praten vertraagd zijn. Als je kind van 2 of 3 jaar moeite heeft met praten, vraag je je misschien af hoe je hem kunt helpen. Dit is een onderwerp dat elke moeder zeker zal interesseren. Maar voordat we hier verder op in gaan, moeten we onszelf eerst een andere vraag stellen.

Hoe komt het dat een kind van 2 of 3 jaar oud nog steeds niet praat? Laten we deze vraag beetje bij beetje beantwoorden. Eerst moeten we helemaal bij het begin beginnen… toen de baby nog een foetus in de baarmoeder was.

Het belang van praten met je baby voor de geboorte om hem te helpen praten

Ondanks zijn ogenschijnlijke afgeslotenheid van de wereld, is een foetus in staat om prikkels die hem van buitenaf bereiken waar te nemen en te verwerken, vooral auditieve prikkels.

Toen het nog maar een kleine foetus was in de baarmoeder, klonk je stem nogal vervormd. Na de geboorte kan een baby vooral de klinkers van de moedertaal herkennen. Bovendien, kunnen we het volgende lezen in het artikel Communicatie stimuleren in de drachtfase (Spaanse link:):

  • De foetus kan geluiden in de baarmoeder onderscheiden van geluiden in de buitenwereld.
  • Foetussen letten op en reageren op prikkels.
  • Ze begrijpen dat geluiden een betekenis hebben en dienen voor communicatie.
  • Ze herkennen de stem van de moeder en die van andere familieleden die hen op een systematische manier stimuleren.

Praten met je baby voor de geboorte bevordert zijn auditieve ontwikkeling. Het vergroot de taalvaardigheden die het in zijn toekomstige ontwikkeling zal hebben en vermindert mogelijke stoornissen in zijn verbale taal. Dit alles volgens een publicatie van het Kinderfonds van de Verenigde Naties (UNICEF – Spaanse link).

Een zwangere vrouw laat haar baby luisteren naar papa aan de telefoon

Als je ze wilt helpen praten en hun auditieve training wilt bevorderen, praat dan tegen je kind, zing voor ze en lees ze verhaaltjes voor terwijl ze nog in de baarmoeder zitten.

Als je baby al 2 of 3 jaar oud is en nog steeds niet praat, heb je nog steeds veel alternatieven om hun mondelinge communicatie aan te moedigen.

Eerst moet je er gewoon voor zorgen dat ze niet lijden aan een lichamelijke of psychische aandoening die hun taal vertraagt.

4. aandoeningen die taal belemmeren

Spraak bij kinderen verschijnt bijna instinctief, omdat het alleen al gebeurt door het imiteren van de mensen om hen heen. Leren spreken kost tijd.

  • Kinderen zenden fonemen uit vanaf 6 maanden.
  • Ze spreken een paar woorden tussen 9 maanden en een jaar.
  • Hun woordenschat breidt uit vanaf hun eerste levensjaar.
  • Ze construeren complete zinnen tussen 2 en 3 jaar.

Nadat deze fases zijn doorlopen, kan worden gezegd dat een kind weet hoe het moet spreken. Er zijn echter baby’s die de fonologische barrières niet kunnen overwinnen en de leeftijd van 3 jaar bereiken zonder correct te kunnen spreken. Hun onvermogen kan te wijten zijn aan verschillende stoornissen die taal in de weg staan, waaronder de volgende:

1. Eenvoudige taalachterstand

Kinderen met een eenvoudige taalachterstand gebruiken niet of slechts enkele van de fonemen die door andere kinderen van hun leeftijd worden gebruikt. Ze hebben een zekere achterstand in het gebruik van fonemen en zinsbouw ten opzichte van hun leeftijdsgroep.

Gelukkig kan deze stoornis gemakkelijk gecorrigeerd worden en is het geen symptoom van een psychologische of lichamelijke tekortkoming.

2. Slechthorendheid

Kinderen met doofheid of een andere gehoorstoornis kunnen, omdat ze niet goed horen, niet leren om geluiden te maken.

Een eenvoudige manier om te zien of je kind deze stoornis heeft, is door geluid te maken of hun naam te roepen als ze je niet kunnen zien. Als je kind zich niet omdraait om te kijken wat er gebeurt of om op je te reageren, is het waarschijnlijk dat het niet goed hoort.

3. Autisme

Autisme is een ontwikkelingsstoornis die duidelijk tot uiting komt in de mondelinge communicatie. Autistische kinderen hebben duidelijke taalproblemen en vinden het soms bijna onmogelijk om zich verstaanbaar te maken.

4. Stress in de kindertijd

Kinderen die lijden aan stress in de kindertijd kunnen taalproblemen vertonen. Deze aandoening, wat de oorzaak ook is, heeft samen met een gebrek aan genegenheid van de ouders en een gebrek aan aandacht en toewijding een negatieve invloed op de lexicale ontwikkeling.

Ons advies om ze te helpen praten

Een kind van 2 of 3 jaar moet ten minste vloeiend spreken en een woordenschat hebben die groot genoeg is om hun gedachten en gevoelens uit te drukken, om te vragen of aan hun behoeften wordt voldaan en om hun problemen op te lossen. Ze moeten woorden op dezelfde manier uitspreken als wij.

Als je kind zich nog steeds niet kan uitdrukken, raadpleeg dan de huisarts, een psycholoog, een logopedist of een kinderneuroloog. Zoek gespecialiseerde hulp.

Hoe help je 2- en 3-jarigen spreken?

Hoe je kind de helpen praten

Een kind zonder taalstoornis of lichamelijke of psychische belemmering zoals hierboven uitgelegd, leert vroeg of laat spreken. Wij volwassenen kunnen hen echter helpen om sneller te leren praten.

Hoe kunnen we 2- en 3-jarigen helpen om te spreken? Het antwoord op de vraag is eenvoudiger dan het klinkt: door te spelen.

Zangspelletjes helpen kinderen praten

Zangspelletjes helpen baby’s te brabbelen. Omdat deze activiteiten met geluiden te maken hebben, stimuleren ze niet alleen het onverstaanbare gebrabbel, maar ook de taalontwikkeling.

Door te spelen ontwikkelen 2- en 3-jarigen zowel fysieke als mentale vaardigheden. Deze oefeningen zijn ontworpen om het leren te stimuleren en de kleintjes te vermaken. Hier zijn er twee.

1. Het spel van het vertalen van geluiden

Deze oefening is heel eenvoudig. Het bestaat alleen uit het imiteren van hetzelfde geluid en het benoemen van het voorwerp, het dier of het element in kwestie.

Bijvoorbeeld: als een hond blaft, moeten we het blaffen van de hond imiteren en tegen het kind het woord ‘hond’ zeggen.

2. Het spel van niet weten

Bij dit spel doet de volwassene alsof hij niet weet wat het kind wil. Als ouders altijd anticiperen op de antwoorden van hun kinderen, zullen kinderen minder behoefte hebben om te praten.

Bijvoorbeeld: als het kind water wil drinken en alleen maar wijst naar waar je hun bekers bewaart of wijst of naar de kraan, moeten ouders niet gaan rennen om de dorst te lessen. Het spel van het niet weten bestaat eruit dat je meerdere keren vraagt wat ze nodig hebben. Daarna kun je ze te drinken geven terwijl je het woord ‘water’ herhaalt.

Kinderliedjes: een uitstekende bron om kinderen van 2 tot 3 jaar te helpen spreken

Kinderliedjes hebben eenvoudige teksten, rijmpjes en herhalingen die het begrijpen en onthouden vergemakkelijken en gaan ook gepaard met beweging, gebaren en spelletjes die de motorische ontwikkeling stimuleren.

Het is een mooie speelse activiteit waarin verschillende generaties en het culturele erfgoed van de regio waar ouders en kinderen wonen, elkaar kruisen en hun identiteit en het gevoel erbij te horen bevestigen.

Op fonetisch en fonologisch niveau bevorderen zang en dans de samenhang en cohesie, elementen die helpen om fouten of communicatieproblemen te overwinnen. Wist je dat een kind dat stottert niet stottert als het zingt?

Dit onderzoekt pedagoge Mónica Pérez Bazoco in haar onderzoek naar de invloed van muziektherapie (Spaanse link) op kinderen met taalproblemen. Ze stelt dat Als we een kind met dysfemie laten spreken met ritme (bijvoorbeeld op de maat van een trommel) zodat ze voor elke tel één lettergreep uitspreken, verdwijnt de dysfemie.”

Andere tips om 2- en 3-jarigen te helpen praten

Spelletjes en liedjes zijn niet de enige manier om taal bij oudere kinderen te stimuleren. Als ouders moeten we ze helpen praten door bepaalde aanbevelingen op te volgen, zodat ze deze vaardigheid ontwikkelen die zo noodzakelijk is voor het leven.

Gebruik babytaal

Dit is niets anders dan tegen baby’s praten met een hoge stem en langzame stem, waarbij verkleinwoorden worden gebruikt. Door deze techniek te gebruiken, trek je de aandacht van de kleine en zal het kind beter begrijpen wat je zegt. Studies tonen (Engelse link) zelfs aan dat deze spraakaanpassingen het leren van taal vergemakkelijken.

Praat met je baby

De beste techniek om 2- en 3-jarigen te helpen praten is door tegen ze te praten. Op dit moment moet je gebruik maken van de aandacht van het kind. Als ze bijvoorbeeld naar een voorwerp kijken, vertel dan langzaam de naam, geef het aan hen en begin erover te praten. Idealiter probeer je je kind de woorden die je zegt te laten herhalen.

Geef ze de tijd

Het is belangrijk dat je hun timing en stiltes respecteert. Overstelp ze niet met vragen, correcties en formaliteiten die niet belangrijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer ze onregelmatige werkwoorden op een natuurlijke manier vervoegen en niet volgens de regels van de grammatica (slaapte in plaats van sliep, loopte in plaats van liep, etc.).

Maak gebruik van lichaamstaal

Gebaren en lichaamstaal zijn ook vormen van communicatie die je kind kunnen helpen bij het ontwikkelen van spraak. Probeer dus gebaren te gebruiken die de aandacht van je kind trekken tijdens gesprekken.

Herhaal wat ze zeggen en corrigeer ze

Twee- en driejarigen moeten op zijn minst proberen een paar woorden te zeggen. In deze gevallen is een goede techniek om langzaam te herhalen wat ze zeggen om ze aan te moedigen door te gaan met praten. Als ze ‘fouten’ maken bij het uitspreken van iets, wees dan geduldig, onthoud dat ze nog aan het leren zijn en corrigeer ze met liefde.

Lees ze verhalen voor

Verhalen zijn een geweldige manier om de taal van 2- en 3-jarigen uit te breiden en hen op hun beurt te helpen leren praten. Je kunt je kind verhaaltjes voorlezen voor het slapengaan of op elk moment van de dag. Kies bij voorkeur korte verhaaltjes met grote, kleurrijke afbeeldingen, zodat je ze de afbeeldingen kunt laten zien en ze kunt aanmoedigen om ze te herkennen.

Wanneer naar een specialist gaan

Zoals je ziet, zijn er veel manieren om 2- en 3-jarigen te helpen met praten. Het is echter altijd aan te raden om naar een specialist te gaan als je kind op deze leeftijd nog geen woord kan zeggen.

Bedenk dat een typisch kind van 2 jaar ongeveer 500 woorden begrijpt en minimaal 20 woorden produceert. Ze wijzen lichaamsdelen aan en doen mee aan eenvoudige spelletjes.

Vanaf 2 tot 3 jaar stellen ze vragen, leren ze liedjes en is hun mate van interactie in spelletjes met andere kinderen veel hoger, wat van invloed zal zijn op de snelle ontwikkeling van taal. Als je geen van deze tekenen waarneemt, is er mogelijk een probleem dat zo snel mogelijk moet worden vastgesteld.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Altares, S. M. (2008). Los inicios de la comunicación y el lenguaje. Psicología del desarrollo: desde el nacimiento a la primera infancia, 129-157.
  • Bueno Loja, M. I., & Sanmartín Morocho, M. A. (2015). Las rimas, trabalenguas y canciones como estrategias metodológicas para estimular el desarrollo del lenguaje en niños y niñas de 3 a 4 años de edad del Centro Infantil del Buen Vivir Ingapirca, de la comunidad de Ingapirca de la parroquia Santa Ana, cantón Cuenca, provincia del Azuay (Bachelor’s thesis). https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/8892
  • Cardona, A. S., Ospina, S. M., Trujillo, T. A., Arboleda, L. M. A., Cardona, Á. M. S., & Arango, D. C. (2013). Desarrollo del lenguaje comprensivo y expresivo en niños de 12 a 36 meses. Revista CES Salud Pública, 4(2), 92-105. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4890178
  • Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) (2019) JUEGA CONMIGO: ACTIVIDADES PARA APRENDER Y COMUNICARSE
    CON TU HIJO DESDE EL EMBARAZO HASTA EL NACIMIENTO, oficina del país de la República Dominicana
  • Lybolt, J., & Gottfred, C. (2003). Cómo fomentar el lenguaje en el nivel preescolar. Traducido y editado por: UNESCO (2006). Suiza. http://descargas.secolima.gob.mx/biblioteca/Breviarios/pdf/comofomenmtar.pdf
  • Moreno Ricard, V. E., Sampayo Hernández, I. C., & Guerra Castellanos, L. (2018). La estimulación de la comunicación en la etapa gestacional. Humanidades Médicas, 18(2), 356-369. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000200356
  • Pérez Bazoco, M. (2015). La influencia de la musicoterapia en niños con disfemia. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/36077/PerezBazoco_TFG.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Schreiner, M. S., van Schaik, J. E., Sučević, J., Hunnius, S., & Meyer, M. (2020). Let’s talk action: Infant-directed speech facilitates infants’ action learning. Developmental Psychology, 56(9), 1623.
  • Tamis-LeMonda, C. S., & Rodriguez, E. T. (2008). El rol de los padres en fomentar el aprendizaje y desarrollo del lenguaje en niños pequeños. New York University, EE. UU. http://ceril.net/index.php/articulos?id=411

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.