Tips voor het zindelijk maken met de Montessori methode

Tips voor het zindelijk maken met de Montessori methode
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 19 juni, 2018

Arts en onderwijzeres Maria Montessori heeft ons een belangrijke methode om onze kinderen op te voeden nagelaten. Met haar kennis heeft ze ons geholpen om vooruitgang te boeken in verschillende aspecten van het moederschap. We willen het nu graag hebben over een methode voor het zindelijk maken van je kind.

Zoals we weten is het proces van het achterwege laten van luiers een proces dat veel tijd en toewijding vergt. Er zijn verschillende manier om dit te doen, maar ze vragen allemaal om consequentie en geduld. De grootste uitdaging is van dit proces is snelle aanpassing. Maar omdat we geen professionals zijn duurt dit proces vaak erg lang.

Over het algemeen komen kinderen door dit proces heen zonder trauma’s. Het ergste wat kan gebeuren voor de ouders is het extra schoonmaken na wat ongelukjes.

Maar welke manier je ook kiest , het is belangrijk om er geen druk achter te zetten. Je moet je kinderen de tijd geven die zij nodig hebben om zich aan te passen. Door dit te doen vermijd je mogelijke negatieve psychologische gevolgen.

Hoe weet je of je Montessori methode zal werken?

Kind op het toilet

De Montessori methode heeft veel grote prestaties behaald over de hele wereld. Deze specialist in de ontwikkeling van kinderen heeft een methode ontwikkelt die erg effectief is. De uitkomst van dit proces hangt echter af van hoe je het aangepakt hebt.

Het is erg belangrijk dat we wachten op het goede moment. Elk kind is anders en leert in zijn eigen tempo. Als een kind er eenmaal klaar voor is en wij ook, zal deze methode een stuk beter werken.

Volgens de auteur van deze methode is het belangrijk om je kleine zijn persoonlijke proces te respecteren. De acties van je kinderen zullen signalen zijn of ze er klaar voor zijn.

Je kind zal in zijn eigen tempo zich aanpassen aan zijn omgeving. Als we doorhebben dat hij onafhankelijk wil zijn is het aan ons om te zorgen dat hij zijn doelen zelf bereikt.

Tips van Maria Montessori om luiers achterwege te laten

Maria Montessori’s methode is gebaseerd op een kind zijn anatomie. Als ouders kunnen we soms onrustig worden en willen we het proces versnellen. Er zijn verschillende redenen waarom we ons kind zindelijk willen maken voordat hij er klaar voor is.

Montessori, arts en onderwijzer, vindt het erg belangrijk dat we de anatomie van het kind respecteren. Met andere woorden, we moeten rustig wachten en ondertussen ons kind de instrumenten geven die hij nodig heeft. Hieronder staan de hoofdpunten van de Montessori methode.

Leeftijd is niet het probleem

Zelfs als je kind oud genoeg is om te leren hoe hij het toilet moet gebruiken betekent het niet dat hij er klaar voor is. De meeste theorieën beweren dat je luiers achterwege moet laten als je kind 2 jaar is.

Echter suggereert de Montessori methode dat het juiste moment is, wanneer het kind psychologisch in staat is om zijn sluitspieren te beheersen. De leeftijd  van een heeft hier misschien wel iets mee te maken, maar het is niet de bepalende factor. Het is niet iets wat je kind uit het niets kan leren. Zijn lichaam moet er klaar voor zijn.

Er is geen goede of slechte tijd van het jaar

Soms wachten we voor een specifieke tijd van het jaar om onze kinderen zindelijk te maken. Veel ouders proberen bijvoorbeeld in de zomer hun kinderen zindelijk te maken omdat ze hun kinderen vaak kunnen wassen en ze minder kleren aan hebben zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over de kou.

Ook voelen we soms druk om ons kind zindelijk te maken omdat hij binnenkort naar de kleuterklas gaat. Maar alleen omdat het warm buiten is en school bijna begint, betekent het nog niet dat je kind er klaar voor is.

Dit geldt ook voor de winter. Ook al hebben we in de winter extra zorgen vanwege de kou en vochtigheid, als je kind er klaar voor is, moet je de kans grijpen. Of het nou zomer, winter, lente of herfst is: je moet gebruik maken van de signalen die je kind geeft.

Zorg voor de juiste omgeving

Moeder maakt kind zindelijk met de Montessori methode

Montessori legde al uit dat je gebruik moet maken van de anatomie van je kind. Het is belangrijk dat je kind niet het gevoel heeft dat hij afhankelijk is van anderen om zijn probleem om te lossen. Daarom moet je kind weten wat hij nodig heeft om het toilet te gebruiken en hier makkelijke toegang tot hebben.

Als je kind een potje of een verstelbare wc-bril gebruikt moet je zorgen dat deze in zijn bereik is. Op deze manier kan hij zelf makkelijk de spullen pakken die hij nodig heeft als hij zich realiseert dat hij naar het toilet moet.

Let op de lichaamstaal van je kind

Vaak dwingen ouders hun kind om op het potje te zitten tot zij geplast hebben. Voor je kind kan dit voelen als een straf en dat is alles behalve motiverend. Het is het beste om je kind niet te dwingen om op het toilet te zitten.

Volgens de Montessori methode moeten we op de gebaren van ons kind letten die aangeven dat hij naar het toilet moet. Ook moeten we vaak vragen of hij moet plassen of poepen.

Vermijd het beloningssysteem

Kind op een potje

Het aanpassingsproces moet natuurlijk komen en je baby moet het ook op die manier zien. Dit gaat niet om het uitvoeren van een speciale activiteit, een talent laten zien of een missie voltooien. We moeten beloningen vermijden omdat dit een nieuwe stap is in de ontwikkeling van je kind.

Vroeg of laat zal ons kind er klaar voor zijn en het is belangrijk dat hij natuurlijk aan het proces begint. Het geven van beloningen kan druk op je kind zetten en hem frustreren als het niet lukt.

Word niet boos en straf je kind niet

Als je kind precies wist wat hij moest doen dan waren we nu niet over dit probleem aan het praten. Hoe kunnen we van onze kinderen verwachten dat ze hun gewoontes in één dag aanpassen wanneer ze hun hele leven al luiers dragen? Je kind kent geen andere manier van plassen of poepen dan dit in zijn luier te doen.

Daarom moet je klaar zijn voor de ongelukjes en de troep en het accepteren als onderdeel van het proces. Zie de ongelukjes van je kind niet ongehoorzaamheid. Hij is nog aan het leren.

We moeten geduldig en liefhebbend zijn en niet boos worden als ons kind klunzig doet. We moeten ons kind vooral motiveren om zijn doel te bereiken. Probeer geen aandacht te schenken aan ongelukjes. Geef rustig aanwijzingen aan je kind zonder hem een standje te geven of boos te worden.

Rome werd niet op één dag gebouwd

Verwacht niet dat je je doel in een bepaalde tijd behaald nadat je de luiers achterwege laat. Er zijn benaderingen die beweren dat je kind zindelijk kan zijn in drie dagen tot een week. Maar we weten allemaal dat het leven niet zo werkt.

Benader de Montessori methode zo natuurlijk als mogelijk: geen druk, geen hoge verwachtingen. Pas deze methode subtiel toe, net zoals je kleine dat op elk ander vlak verdient. Vermijd het stellen van deadlines of tijdlimieten en let eens op hoe snel de stress weg gaat. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
  • Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
  • Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
  • Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
  • Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
  • Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
  • Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.