Hoe ontwikkel je taalverwerving?

Hoe ontwikkel je taalverwerving?
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 24 april, 2018

Het ontwikkelen van taalverwerving is iets dat alle ouders doen, hoewel ze het misschien niet beseffen. Zolang je kind beschikt over de vaardigheden die nodig zijn om taal te leren, zal dit proces vanzelf gebeuren, geleidelijk maar effectief.

Als je echter weet hoe, dan kan je een bijdrage leveren aan taalverwerving met gunstige resultaten.

Taalverwerving kan als volgt worden beschreven: Menselijke taal is een proces. Het komt voort uit het denken en kent taalkundige kwaliteiten toe aan de informatie die via de zintuigen wordt ontvangen.

Als gevolg hiervan zijn de meeste mensen vanaf de geboorte volledig uitgerust om hun moedertaal te verwerven. Hoewel taal verschillende aspecten omvat, is het meestal door middel van spraak dat mensen communiceren.

Leren communiceren met een taal die overeenkomt met die om ons heen is een uitdaging waarmee we de eerste paar jaar van ons leven worden geconfronteerd. De ontwikkeling van spraak is echter een proces dat jaren duurt en tot in de puberteit doorgaat.

In die zin nemen we eerst de basiselementen van het taalsysteem op. Het is pas later dat we verder gaan met vraagstukken van de betekenis en naar pragmatisch denken.

Elementen van taalverwerving

Het proces van taalverwerving kan worden onderverdeeld in drie basiselementen: vorm, inhoud en gebruik. Zodra ouders de fase van taalverwerving waar hun kind zich bevindt kunnen herkennen, kunnen zij bewuster deelnemen aan dit proces.

Vorm

Dit is een van de moeilijkste elementen om te identificeren, omdat het volledig abstract is. We weten echter dat het zich ontwikkelt in de periode vanaf de geboorte tot vijf of zes jaar.

Als je kind zich in de fase van het internaliseren van de vorm van taal bevindt, raden deskundigen aan hen te helpen een aantal elementaire grammaticale verbanden, geluiden, lettergrepen en woorden te herkennen.

Inhoud

Dit concept geeft aan dat het kind verder is gegaan dan alleen het leren van klanken en klankketens. Het bereiken van dit punt betekent dat het kind het grootste deel van het bereik van de lexicale inhoud kent die ze tegenkomen. Dat wil zeggen, ze kennen de betekenis van de meeste woorden die ze zien of horen.

Taalverwerving met lezen

Gebruik

Dit element kan wat langer duren om te ontwikkelen. Voor een geschikt gebruik van lexicale systemen is geavanceerde semantische kennis vereist. Met de verwerving van pragmatiek is het individu klaar om indirecte vormen van taal te begrijpen, zoals ironie, humor of dubbelzinnigheid.

Hierdoor kan het kind ook beoordelen of elke uitdrukking geschikt is en hun taal aan de situatie aanpassen.

Hoe kunnen we bijdragen aan taalverwerving?

Hoewel we ze afzonderlijk hebben uitgelegd, overlappen vorm, inhoud en gebruik elkaar in elke fase. Om te helpen bij de ontwikkeling van deze fasen, is het geen goed idee om iets over te slaan of te snel te gaan.

Je moet echter geen informatie weglaten die nuttig kan zijn voor het kind om op te nemen als hun cognitieve vermogens zich ontwikkelen.

Altijd met je baby blijven praten

Taalverwerving ontwikkelen

  • Praat de hele tijd met je baby. Je communicatie met je kind zou zich in de loop van de jaren moeten ontwikkelen.
  • Gebruik een geschikte stem: niet te hard of te zacht, vrolijk en expressief, met uitroepen en vragen.
  • Gebruik gebaren en zorg ervoor dat je kind toekijkt. Op deze manier zullen ze beginnen met het oppakken van de uitdrukkingen die je gebruikt, evenals je spraak. Wees je bewust van de bewegingen van je mond, waardoor geluiden makkelijker te herhalen zijn.
  • Wanneer je baby zijn eerste geluiden maakt, is het belangrijk om te reageren, te herhalen en kleine gesprekken met hen aan te gaan.
  • Het voorlezen van een verhaal is een goede manier om kleintjes bewust te maken van de vormen van taal en deze voor te bereiden op de inhoud.
  • Zelfs als je je kind nog geen woorden hebt horen zeggen, begrijpen ze wel wat ze horen, vooral als je eenvoudige uitdrukkingen gebruikt. Dit is het moment om ze boodschappen te geven en ze een woordenschat te leren.
  • Het is nooit een slecht idee om dingen uit te leggen die het kind om zich heen ziet. Wanneer je iets van belang in je omgeving ziet, geef hen dan informatie hierover.
  • Met betrekking tot onze omgeving, luisteren en reageren, alles helpt om de kwaliteit van onze spraak te verbeteren. Corrigeer tactisch. Dit zijn allemaal directe hulpmiddelen voor het ontwikkelen van taalverwerving.

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Albornoz, E. R. (2015). Palabras que nutren y arrullan. Avances del proyecto disposición lectora para bebés. Educere, 19(62), 193-201. https://www.redalyc.org/pdf/356/35641005017.pdf
  • Del Carmen Díez, M., Sanz, D. I. P., De Caso, A. M., García, J., & García-Martín, E. (2008). El desarrollo de los componentes del lenguaje desde aspectos psicolingüísticos. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología, 2(1), 129-135. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832321013.pdf
  • Ece Demir‐Lira, Ö., Applebaum, L. R., Goldin‐Meadow, S., & Levine, S. C. (2019). Parents’ early book reading to children: Relation to children’s later language and literacy outcomes controlling for other parent language input. Developmental Science, 22(3). https://doi.org/10.1111/desc.12764
  • Fernández García, M. E. (2014). El desarrollo y estimulación del lenguaje en niños de 0 a 3 años [tesis de grado en Educación Infantil, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/6781
  • Fomasi, I., & Travaglini, P. J. (2016). Cuidados corporales de acuerdo con los principios de Pikler. RELAdEI (Revista Latinoamericana de Educación Infantil), 5(3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7598504
  • Gonzalez, S. L., Alvarez, V., & Nelson, E. L. (2019). Do Gross and Fine Motor Skills Differentially Contribute to Language Outcomes? A Systematic Review. Frontiers in Psychology10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02670
  • Grolig, L. (2020). Shared Storybook Reading and Oral Language Development: A Bioecological Perspective. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01818
  • Gutiérrez, M., & López, F. (2005). Interacción verbal madre-bebé: responsividad e intencionalidad. Revista Mexicana de Psicología, 22(2), 491-503. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243020634012
  • Laing, C. E. (2017). A perceptual advantage for onomatopoeia in early word learning: Evidence from eye-tracking. Journal of Experimental Child Psychology, 161, 32-45. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.03.017
  • Montecinos, J. P. (2000). Adquisición y desarrollo del lenguaje y la comunicación: una visión pragmática constructivista centrada en los contextos. Límite: revista de filosofía y psicología, (7), 54-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1086886
  • Motamedi, Y., Murgiano, M., Perniss, P., Wonnacott, E., Marshall, C., Goldin‐Meadow, S., & Vigliocco, G. (2020). Linking language to sensory experience: Onomatopoeia in early language development. Developmental Science, 24(3). https://doi.org/10.1111/desc.13066
  • Navarro Pablo, M. (2003). Adquisición del lenguaje. El principio de la comunicación. Cauce, 26, 321-347. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/13138/file_1.pdf?sequence=1
  • Nuñez Celis, M. C. (2019). Proyecto de intervención estimulación temprana en el desarrollo del lenguaje en preescolar [tesis de grado en Especialización en Neurodesarrollo y Lenguaje, Universidad CES]. Repositorio Digital Institucional. https://repository.ces.edu.co/handle/10946/4803
  • Saint-Georges, C., Chetouani, M., Cassel, R., Apicella, F., Mahdhaoui, A., Muratori, F., … & Cohen, D. (2013). Motherese in interaction: at the cross-road of emotion and cognition?(A systematic review). PloS one, 8(10), e78103. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0078103
  • Sentis, X. A. F. (2004). Desarrollo pragmático en el habla infantil. Onomázein, (10), 33-56. http://cuadernos.info/index.php/onom/article/view/31625
  • Tamis-LeMonda CS, Rodriguez ET. (2008). Parents’ role in fostering young children’s learning and language development. In: Tremblay RE, Barr RG, Peters RDeV, Boivin M, eds. Encyclopedia on Early Childhood Development. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development, 1-10. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=3c1bf6d7e0b6404227e6a9da97cf7836cdf85868
  • Weisleder, A., & Fernald, A. (2013). Talking to children matters: Early language experience strengthens processing and builds vocabulary. Psychological Science, 24(11), 2143-2152. https://doi.org/10.1177/0956797613488145.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.