Ontdek hoe te stoppen met de fopspeen volgens Montessori
De fopspeen heeft zowel voor- als nadelen. Aan de ene kant helpt het baby’s te kalmeren en te slapen. Aan de andere kant kan het gaatjes en tandbederf veroorzaken. Als je denkt dat je kind er klaar voor is om te stoppen met de fopspeen en je wilt hem of haar daarbij helpen op een zo respectvol mogelijke manier, dan kun je proberen de fopspeen op Montessori-stijl weg te doen.
Je hebt vast wel eens gehoord van deze beroemde pedagogische methode voor de ontwikkeling van kinderen. Maar wist je dat je een aantal van haar principes (zoals vrije keuze en interesse) kunt aanpassen om je kind de fopspeen te laten opgeven? Hier volgen wat tips over hoe je dit thuis kunt doen, rekening houdend met de Montessorimethode, en afscheid kunt nemen van de fopspeen.
We vertellen je ook wanneer je er het beste afstand van kunt doen en hoe lang deze overgang kan duren.
Waar gaat de Montessorimethode over?
Ze zeggen dat je eerst moet lopen voordat je gaat rennen en het eerste dat je in deze context dus moet weten is waar de Montessorimethode over gaat.
Het doel van de methode is om kinderen te helpen zich holistisch te ontwikkelen door te werken aan hun fysieke, emotionele, sociale en cognitieve aspecten, van geboorte tot volwassenheid. Het is ontwikkeld door de Italiaanse arts Maria Montessori, vandaar de naam van de methode, die over de hele wereld populair is geworden, aangezien Montessorischolen in de meeste landen te vinden zijn. Volgens de Argentijnse Maria Montessori Stichting (Spaanse link) worden de volgende algemene principes gebruikt en gepromoot in deze scholen:
- Orde
- Interesse
- Beweging
- Denken
- Keuzevrijheid
- Interne beloning
- Interactie met de leraar
- Leren uit de context en van anderen
Hoe te stoppen met de fopspeen op de Montessori-manier
Je moet weten dat deze methode geen specifieke stappen vastlegt om te stoppen met de fopspeen. Maar net zoals de schoolmethodiek kan worden aangepast aan thuis, is het ook mogelijk om de principes ervan over te nemen om de fopspeen op Montessori-manier op te geven. Hieronder leggen we een aantal van deze basisprincipes uit en de principes die bij elk ervan komen kijken om de fopspeen zonder trauma op te geven.
1. Observeer het kind
Elk kind heeft zijn eigen tijd en is anders dan anderen. Volgens de American Association of Pediatrics (Engelse link) stoppen kinderen vaak uit zichzelf met het gebruik van een fopspeen. Er zijn bepaalde signalen die je vertellen wanneer hij er klaar voor is om die stap in zijn leven te zetten.
Bijvoorbeeld als ze het gedurende de dag minder gebruiken, of als ze het maar korte tijd gebruiken en afgeleid worden door iets anders. Als je deze tekenen bij je kleintje opmerkt, kun je hem aanmoedigen om te stoppen met de fopspeen door de tips in de volgende stappen te volgen.
Houd er rekening mee dat je bij deze observatie het Montessori-principe van interactie met de leerkracht toepast (in dit geval ben jij de leerkracht), aangezien het jouw rol is om je kind tijdens het hele proces te ondersteunen en te begeleiden.
2. Praat met je kind
Communicatie is de sleutel tot het stoppen met de fopspeen op de Montessori-manier. Idealiter heb je een open gesprek met je kind, waarin je hem of haar laat weten dat het tijd is om de fopspeen weg te doen.
Met deze actie moedig je het denkprincipe in je kind aan, omdat je zijn of haar redeneringen over de fopspeen en hoe hij of zij zich daarbij voelt motiveert.
Als je kind nerveus lijkt of weigert de fopspeen weg te doen, vraag hem dan waarom hij/zij de fopspeen niet wil wegdoen en beantwoord zijn/haar twijfels op een empathische toon en zonder boos te worden, want dat maakt hem/haar alleen maar terughoudender om te stoppen met de fopspeen.
3. Beperk het gebruik van de fopspeen
De volgende stap is om het gebruik van de fopspeen te beperken. Het is de bedoeling dat hij/zij hem overdag niet gebruikt en in de eerste fase alleen voor het slapen gaan.
De kans is groot dat je kind je op een bepaald moment van de dag naar de fopspeen vraagt, in dat geval kun je op een creatieve manier antwoorden zoals “de fopspeen is in dromenland en komt alleen terug als het bedtijd is”. Als je kind er nu om huilt, is een alternatief om troost te bieden door middel van een knuffel.
Met deze twee acties pas je respectievelijk de principes van interesse en interactie toe.
Een ander belangrijk punt is om de fopspeen op een plek te bewaren waar je kind hem niet kan zien, omdat dit mogelijke driftbuien en verleidingen voorkomt.
4. Bied alternatieven
Keuzevrijheid is een belangrijk principe in deze methode, dus om de fopspeen op de Montessori-manier te verwijderen is het belangrijk om het kind te laten meedoen en het gevoel te geven dat het de situatie onder controle heeft. Hoe doe je dit?
Door ze opties van vervangers voor de fopspeen te geven, zodat ze kunnen kiezen en hun vrijheid van keuze kunnen uitoefenen. Enkele goede alternatieven zijn boeken om de fopspeen achter te laten, knuffeldieren, dekens of zacht badspeelgoed waar ze in kunnen knijpen.
Bied je kind de mogelijkheden en laat hem/haar kiezen waar hij/zij mee wil spelen. Op dezelfde manier kun je de waarde van orde bij je kleintje bevorderen. Volgens een artikel in Actualidades Investigativas en Educación stelt de Montessori-methode voor om open planken in de speelruimte van je kind te plaatsen, zodat hij het speelgoed zelf kan opbergen als hij klaar is.
Dus als je hem de opties geeft, herinner hem er dan aan dat hij het terug moet leggen als hij klaar is met spelen. Als dit de eerste keer is, doe het dan eerst zelf zodat hij kan kijken en je kan nadoen.
5. Volledig verwijderen van de fopspeen
Als je kind zich positief heeft aangepast aan het niet hebben van een fopspeen gedurende de dag, is het tijd om naar het volgende niveau te gaan en het volledig te verwijderen.
Om dit te doen, kun je terugvallen op het creatieve mini-verhaal idee, door iets te zeggen als “de fopspeen moet weg zodat je terug kunt naar het magische land van de fopspeen met zijn fopspeen-familie”. Je kunt dat verhaal ook aanvullen door de intrinsieke motivatie te versterken.
Herinner hem er bijvoorbeeld aan wat een goed werk hij tot nu toe heeft gedaan en dat het een zeer grootmoedige actie van zijn kant zou zijn om de fopspeen “vrijuit te laten gaan” om naar huis te gaan. Je moet alternatieven houden, zoals fopspeenvervangers aanbieden en hem knuffels geven als hij zich gestrest voelt en huilt.
Al deze acties zullen hem helpen het principe van interne beloning en keuzevrijheid te ontwikkelen.
Op welke leeftijd moet je kind de fopspeen opgeven?
Nu je weet hoe je je kind de fopspeen op Montessori-manier kunt laten opgeven, vraag je je waarschijnlijk af wanneer je dat het beste kunt doen?
De waarheid is dat er geen exacte datum is waarover alle experts het eens zijn. De American Academy of Pediatrics bijvoorbeeld, geeft in de publicatie waar we het eerder over hadden aan dat je moet proberen te stoppen met de fopspeen tussen de leeftijd van twee en vier jaar.
De Mayo Clinic (Engelse link) is het ook eens met dit bereik. De Spaanse Vereniging voor Kindergeneeskunde (Spaanse link) adviseert om eerder te stoppen met het gebruik van fopspenen, vanaf de leeftijd van één jaar.
Deze professionals zijn van mening dat de nadelen, vanaf deze groeiperiode, een groter risico op verkeerde gebitsstanden met zich meebrengen, in tegenstelling tot de voordelen van het gebruik van een fopspeen.Ons advies is dat je het gedrag van je kind observeert vanaf de leeftijd van één jaar, en als je een van de tekenen van het opgeven van de fopspeen opmerkt die we hierboven hebben aangegeven, voer het advies dan uit.
Praat ook met je kinderarts voor meer advies over het juiste moment. Zijn of haar advies zal je goed van pas komen, want hij/zij kent de ontwikkeling van je kind tot in detail.
Hoe lang duurt het voordat je kind zich aanpast zonder fopspeen?
Dit is een andere veelvoorkomende twijfel als je begint met het proces van het verwijderen van de fopspeen Montessori stijl en het antwoord is: dat hangt er vanaf.
Zoals we al eerder hebben aangegeven, zijn niet alle kinderen hetzelfde en heeft elk kind zijn eigen tijd: sommigen hebben het binnen een week overwonnen, maar er zijn anderen die meerdere weken nodig hebben om het achter zich te laten.
In deze periode, waarin het kind de fopspeen voorgoed achter zich laat, kan het zogenaamde ‘fopspeenonttrekkingssyndroom’ optreden: het is heel goed mogelijk dat je kind huilt en zich onrustig en prikkelbaar voelt zonder de fopspeen.
Dit is waar je ze de meeste steun en begrip moet geven: het is jouw taak om ze te troosten en af te leiden, zodat ze van de gewoonte kunnen afkicken. Ze kunnen het de eerste paar nachten ook moeilijk vinden om zonder fopspeen in slaap te vallen.
Probeer te knuffelen, een verhaaltje voor te lezen of je baby een knuffel te geven om het zuigen te vervangen. Hij kan ook ‘s nachts wakker worden. Als hij niet in slaap valt met de trucjes die we je hebben gegeven, is een optie om hem alleen op dat moment een fopspeen te geven, zoals voorgesteld door de Pediatric Sleep Council(Engelse link).
Verwijder de fopspeen nadat hij in slaap is gevallen en vermijd, voor zover mogelijk, herhaling van de handeling.
Geduld: de sleutel tot het stoppen met de fopspeen
Of je nu stopt met het gebruik van de fopspeen met de Montessori-stijl of met een andere methode, de sleutel is om geduldig en empathisch te zijn met je kind.
Onthoud dat de fopspeen een gevoel van rust en troost biedt, dus hij zal je nodig hebben om er voor hem te zijn, hem te begeleiden om andere manieren te vinden om zichzelf te troosten en zijn interesse in andere activiteiten te wekken. Zet hem ook niet onder druk. Neem de situatie op je gemak, want ook al wil je dat hij zijn fopspeen binnen een dag opgeeft, je kleintje heeft zijn eigen tempo.
Als je ruzie met hem maakt, zul je bereiken dat hij zich meer aan de fopspeen gaat vastklampen en dat is niet wat je wilt, toch? Met steun, rust en jouw begeleiding zullen ze het doel bereiken en de fopspeen voorgoed vaarwel zeggen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Asociación Americana de Pediatría. (2021). Uso de chupos o chupetes y chuparse el pulgar. Consultado el 27 de agosto de 2024. https://www.healthychildren.org/Spanish/ages-stages/baby/crying-colic/Paginas/pacifiers-and-thumb-sucking.aspx.
- Asociación Española de Pediatría. (2020). Chupete. Consultado el 27 de agosto de 2024. https://enfamilia.aeped.es/edades-etapas/chupete
- Clínica Mayo. (2022). Chupetes: ¿son buenos para tu bebé?. Consultado el 27 de agosto de 2024. https://www.mayoclinic.org/es/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/in-depth/pacifiers/art-20048140
- Consejo Pediátrico del Sueño. (S.F.). ¿Cuándo debo quitarle el chupete a mi hijo?. Consultado el 27 de agosto de 2024. https://www.babysleep.com/es/sleep-advice/when-should-i-wean-my-childs-pacifier/
- Fundación Argentina María Montessori. (S.F.) Principios Montessori. Consultado el 27 de agosto de 2024. https://www.fundacionmontessori.org/sobre-montessori/principios/
- PolancoHernández, A., (2004). El ambiente en un aula del ciclo de transición . Revista Electrónica. Actualidades Investigativas en Educación, 4(1), 0. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=44740110