Haiku, een leuke manier om poëzie met kinderen te maken

De natuur observeren en voelen, beschrijven wat we zien, wat ons ontroert en verbaast... Ontdek haiku als een manier om met kinderen van poëzie te genieten.
Haiku, een leuke manier om poëzie met kinderen te maken
Marta Crespo Garcia

Geschreven en geverifieerd door de pedagoge Marta Crespo Garcia.

Laatste update: 22 december, 2022

Haiku is een soort korte Japanse poëzie die verwijst naar de natuur. Maar het is tegelijkertijd een leuke manier om poëzie met kinderen te maken.

De klassieke haiku is samengesteld uit 17 lettergrepen, verdeeld over drie regels van respectievelijk 5, 7 en 5 lettergrepen, hoewel er tegenwoordig enkele variaties zijn in termen van regels en thema’s. Wil je meer weten over dit soort poëzie? Wil je haiku’s leren schrijven en plezier hebben met je kinderen? We laten je zien hoe je dit samen kunt doen.

De oorsprong van haiku’s

Haiku is een soort korte Japanse poëzie. De populariteit ervan in Japan begon halverwege de 17e eeuw, dankzij de Japanse dichter Matsuo Bashō. Hij werd gevolgd door andere dichters, zoals Yosa Buson en de grote meester van de haiku, Kobayashi Issa.

“Haiku is gewoon wat er gebeurt in dit jaar, op dit moment.”
-Matsuo Bashō-

Haiku is een leuke manier om poëzie met kinderen te maken

Maar al jaren is haiku niet langer een soort poëzie die exclusief is voor de Japanners. Door de Mexicaanse dichters José Juan Tablada (Engelse link) en Octavio Paz verspreidde haiku zich namelijk door de Latijns-Amerikaanse literatuur en werd het de kortste universele poëziestijl.

Statistieken en onderwerp

Zoals we in het begin al zeiden, bestaat een haiku uit 17 lettergrepen, verdeeld over drie regels. De eerste regel bestaat uit 5 lettergrepen, de tweede uit 7 en de derde uit nog eens 5 lettergrepen. Dit is de maatstaf van de klassieke haiku. Hoewel de lettergrepen tussen de regels kunnen variëren, moet het totaal 17 zijn.

Haiku is niet alleen de combinatie van woorden, ze moeten een gevoel overbrengen en de lezer veroveren. Om deze reden, om een haiku als echt goed te beschouwen, moet je woorden kiezen die samen emotie opwekken.

Er zijn veel haiku’s over een breed scala aan thema’s. Het hoofdthema van de klassieke haiku is echter de natuur. Tegelijkertijd weerspiegelden hun auteurs de gevoelens die ze ervoeren bij het observeren en nadenken over de omgeving. Dus als je de essentie ervan wilt behouden, kun je het beste denken aan een natuurlijke omgeving.

Bovendien is een van de vereisten voor het componeren van een haiku de introductie van kigo, een woord dat verwijst naar een seizoen van het jaar. Je hoeft niet per se het seizoen van het jaar te noemen, maar iets dat het vertegenwoordigt, zoals “de ijzige dageraad van de winter”; “droge bladeren”; “bloemen worden herboren”; “de warme zomerzon”, enz…

Namen van dieren en planten kunnen ook worden gebruikt, omdat, zoals we al zeiden, deze korte gedichten over alles kunnen gaan. In feite biedt haiku zoveel mogelijkheden als iemands creatieve capaciteit kan bedenken.

Hoe geniet je van poëzie met kinderen door middel van haiku’s?

Kinderen hebben een aangeboren creativiteit, die essentieel is voor het maken van haiku’s. Ze kunnen direct een beeld vangen en het op hun eigen manier beschrijven door er een haiku van te maken. Ze hebben een verbazingwekkend vermogen om de kleine dingen te ontdekken die wij volwassenen missen. Daarom moeten ze worden aangemoedigd om de natuur te observeren, zich voor te stellen en te beschrijven wat ze zien, wat hen opwindt en verbaast.

Door ze simpelweg te leren het moment te ervaren, te observeren en de omgeving om hen heen te assimileren met hun vijf zintuigen, kunnen we veel leuke haiku’s maken met onze kinderen.

Naast het oefenen van creatief schrijven en een verrijkende activiteit zijn, zullen de kleintjes door middel van haiku’s hun leesvaardigheid en expressiviteit verbeteren en zullen ze woordenschat en metrieken leren. Maar het meest waardevolle van alles is dat ze de smaak van poëzie zullen proeven.

Aanbevelingen om te beginnen met het schrijven van haiku

  • Lees andere haiku’s. Als je niet bekend bent met dit soort korte poëzie, kun je het beste samen met je kinderen haiku’s lezen voordat je begint met schrijven. Op deze manier kun je de essentie zien die ze bevatten. Natuurlijk moet je haiku’s kiezen op basis van hun leeftijd, zodat ze ze kunnen begrijpen.
  • Overweeg alles om je heen. Hoewel we ons er misschien niet van bewust zijn, zendt de omgeving om ons heen emoties en sensaties uit. Heb je bijvoorbeeld wel eens stilgestaan bij wat je voelt als je sneeuw achter de ramen van je huis ziet liggen? En als je op een zomeravond de zonsondergang ziet of een enorme wolk vogels? In ons allemaal schuilt een emotie achter wat we zien en beleven, die we kunnen vastleggen in een haiku.
  • Zeg iets. Het schrijven van een haiku gaat niet over het samenvoegen van woorden en het laten rijmen van de regels. Als ze ons niets vertellen, is het geen haiku. We moeten een heel kort verhaal maken dat logisch is en ons ook ontroert. Het is geen gemakkelijke taak, want door heel weinig te zeggen, moeten we veel betekenis overbrengen. Maar met oefening en verbeeldingskracht zullen kinderen fantastische haiku’s maken.

Een paar voorbeelden

Om een meer algemeen idee te krijgen van wat een haiku is, volgen hier enkele voorbeelden van bekende schrijvers.

Een mooie maanloze nacht.

De storm verbrijzelt

de oude ceders.

-Matsuo Bashō

De vlinder

zal voor altijd herinneren,

dat hij eerst een worm was.

-Mario Benedetti

Een meisje verkleed met een ouderwetse hoed en jurk, schrijvend op een papier met een veer.

Op het zand,

het schrijven van vogels,

herinneringen van de wind.

-Octavio Paz-

Gisteren is voorbij,

vandaag is ook voorbij;

De lente gaat weg.

-Yosa Buson-

Aanbevelingen over haiku om met kinderen van poëzie te genieten

Nu we hebben gezien hoe je haiku’s kunt maken en de mogelijkheden die er zijn, nodigen we je uit om dit soort poëzie met je kinderen te oefenen. Ze zullen zeker met geweldige gedichten komen die je zullen verrassen! Waar wacht je nog op om met je kinderen deze poëtische wereld te betreden?


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Hernández-Esquivel, C. E. (2017). Haiku: tradición poética de Japón. La Colmena, (73), 75-79.
  • Chamorro, F. M. (2017). Haiku. La vida y el espíritu de la poesía japonesa. Proyección: Teología y mundo actual, (266), 249-266.
  • Cid Lucas, F. y Criado López, I. (2012). “EL LENGUAJE ASEQUIBLE DEL HAIKU COMO ALICIENTE PARA SU EMPLEO EN EL AULA” en Observatorio de la Economía y la Sociedad del Japón.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.