5 meest aanbevolen vruchten voor kinderen

11 januari 2020
Weten wat de meest aanbevolen vruchten voor kinderen zijn, is belangrijk, zodat je ze kunt bieden wat ze nodig hebben. Ze zijn allemaal zeer voedzaam en het hele jaar door verkrijgbaar.

Weet je wat de meest aanbevolen vruchten voor kinderen zijn? In dit artikel zullen we je vertellen wat ze zijn, zodat je ze dagelijks aan je kinderen kunt geven. Om goede voeding te krijgen, moeten onze kinderen namelijk allerlei soorten voedsel en voedingsstoffen consumeren – natuurlijk, zolang er geen voedselintoleranties of ziekten zijn die dit onmogelijk maken.

Vandaag willen we informatie delen over de meest fundamentele vruchten die vitamines, vezels en andere componenten bieden. Ga je gang en probeer er een aantal leuke recepten mee, zoals kebabs of natuurlijk ijsjes. Geniet ervan!

Waarom zijn sommige soorten fruit zo belangrijk?

1. Ze helpen ziekten te voorkomen

Vitaminen, vezels, antioxidanten, mineralen … Groenten en fruit zijn een fundamenteel onderdeel van de gezonde voeding van een kind. Naast andere voordelen spelen ze een belangrijke rol bij het verminderen van het risico op het ontwikkelen van bepaalde ziekten.

Deze omvatten aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker, hoog cholesterol, diabetes type 2 en andere.

Daarom adviseren kinderartsen dat ouders fruit in elke dagelijkse maaltijd opnemen. Ze kunnen dienen als dessert, een snack of voor die momenten waarop onze kinderen honger hebben en we ze geen snoep willen geven.

Het is van cruciaal belang dat ouders vanaf jonge leeftijd goede eetgewoonten aanleren, zodat hun kinderen zich niet ‘gedwongen’ voelen om fruit en groenten te eten.

Baby's eerste fruithapje

2. Meest aanbevolen vruchten voor baby’s

De eerste vruchten die kinderen kunnen eten zijn appels, peren en bananen. Later kunnen ouders beginnen met het opnemen van andere vruchten zoals pruimen, kersen (beide zonder pitten), druiven (geschild, zonder zaadjes), kiwi en ananas.

Als baby’s eenmaal een jaar oud zijn, kunnen ze ook perziken, abrikozen, sinaasappels, mandarijnen, meloen, watermeloen, mango en papaja eten.

“Elke keer als je eet of drinkt, voed je ziekte of vecht je ertegen.”
–Heather Morgan, MS, NLC–

Andere voordelen van fruit; ze leveren ons ook een goede hoeveelheid water. Omdat fruit eigenlijk voor ongeveer 90% uit water bestaat, helpen ze om uitdroging in de zomer tegen te gaan.

Ze bieden ook een goede hoeveelheid vitamines en mineralen, zoals we al eerder hebben gezegd. En ze leveren een goede dosis koolhydraten en plantaardige vezels.

“Er zijn aanwijzingen dat kinderen meer gepureerde groenten of fruit eten na herhaalde blootstelling gedurende 8 of 9 dagen. In het geval van bittere smaken is afwijzing aangeboren en hebben kinderen meer blootstelling aan deze smaken nodig.”
–Maria Soledad Tapia, kinderarts–

3. Een boost van energie!

Fruit bevat ook suiker die gemakkelijk te verwerken is. Het levert veel van de energie die kinderen nodig hebben en verbranden gedurende de dag. Tegelijkertijd helpt fruit je kinderen om weg te blijven van meer ongezond voedsel zoals snoep en gebak, omdat fruit vullend is.

Peuter met een appel

Wat zijn de meest aanbevolen vruchten voor kinderen?

Hoewel kinderen tegen de tijd dat ze één jaar oud zijn, allerlei soorten fruit kunnen eten, worden sommige vruchten meer aanbevolen dan andere:

1. Appels zijn de meest aanbevolen vruchten om mee te beginnen

Dit is een uitstekende vrucht voor kinderen en vaak een van de eerste die ze eten (in pureevorm).

  • Appels zijn erg compleet omdat ze vezels, calcium, magnesium, natrium, ijzer, vitamines en koolhydraten bevatten.
  • Appels zijn ook erg verfrissend en hydraterend gezien hun samenstelling uit 85% water bestaat.
  • Ze zijn gemakkelijk te verteren (vooral wanneer ze worden geschild) en bevatten natuurlijke en gezonde suikers.

2. Bananen

Bananen zijn rijk aan kalium, foliumzuur en vitamine C. Ze helpen de vochtretentie te beheersen en zorgen ervoor dat botten beter calcium kunnen opnemen.

3. Peren

De eigenschappen van deze vrucht zijn vergelijkbaar met die van appels. Dankzij hun zoete smaak en waterige consistentie zijn ze een favoriet onder kinderen.

  • Peren bevatten een behoorlijke hoeveelheid vezels en vitamines.
  • Ze helpen maagproblemen te verminderen.
  • Bovendien zijn ze gemakkelijk te combineren met ander fruit in desserts en purees.

4. Aardbeien

Voor sommige kinderen kan de smaak van aardbeien een beetje sterk of zuur zijn, dus niet alle kinderen zijn direct fan. Wanneer ze echter een heerlijke en echt zoete aardbei proberen, zullen ze deze zeker lekker vinden. Aardbeien zijn zeer voedzaam, omdat ze vitamines, kalium, ijzer, fosfor en calcium bieden.

Het is belangrijk om te voorkomen dat je kinderen aardbeien met suiker geeft. Als je de smaak wilt verminderen, kun je bijvoorbeeld beter sinaasappelsap gebruiken.

5. Perziken

Perziken zijn een van de meest aanbevolen vruchten voor kinderen omdat ze kinderen met constipatie helpen om naar de wc te gaan. Ze helpen ook om buikpijn te verminderen.

Ze bevatten bovendien vitamines, ijzer, magnesium, kalium en calcium. Zorg er wel voor dat je de pit altijd verwijdert voordat je hem serveert.

Nu je weet wat de meest aanbevolen vruchten voor kinderen zijn, is het tijd om nieuwe manieren te leren om ze te bereiden. De opties zijn onbeperkt – van puree, sapjes en smoothies tot toppings voor ijs, yoghurt of jello. En natuurlijk moeten ze in de zomer altijd goed worden gewassen en gekoeld.

  • Martín, M. F. (2006). Introducción de la alimentación complementaria. Medicina naturista, (10), 190-198
  • Tapia, M.S. (2013). Determinando las preferencias alimentarias en la edad pediátrica: importancia de la inclusión de frutas y hortalizas. Archivos Venezolanos de Puericultura y Pediatría, vol. 76, núm. 2, abril-junio, 2013, pp. 47-48