8 fouten die ouders maken op de eerste schooldagen
De eerste schooldagen zijn een heel belangrijk overgangsproces voor kinderen. En hetzelfde geldt voor ouders. Het betekent namelijk een verandering in routine, een nieuwe ruimte, nieuwe mensen en, in de meeste gevallen, nieuwe leraren.
Het is echter normaal dat ouders bepaalde fouten maken tijdens de eerste schooldagen. Voor hen is het namelijk ook een moeilijke tijd. Hun kind zal immers buiten hun bescherming vallen en onder de verantwoordelijkheid van vreemden vallen.
Om deze reden is het heel gewoon dat ze zich de hele dag afvragen wat hun kinderen aan het doen zijn? Hebben ze gegeten? Hoe voelen zij zich? Maken ze vrienden? Dit is niet zo erg, tenzij we gemotiveerd zijn om te handelen en uiteindelijk het verkeerde doen.
Hieronder gaan we kijken naar de meest voorkomende fouten die ouders maken op de eerste schooldagen:
De meest voorkomende fouten die ouders maken op de eerste schooldagen
De controle verliezen in het bijzijn van het kind
In veel gevallen hebben ouders de neiging om hun gevoelens in het bijzijn van hun kinderen te uiten. Dat wil zeggen, ze barstten in tranen uit vanwege het vreselijke gevoel hen voor het eerst alleen te laten. Dit is een vergissing, want wat ze doen is hun angst overbrengen op het kind en hen vatbaar maken voor dezelfde situatie.
Niet met ze praten over de dingen die ze op hun eerste dag zullen tegenkomen
Ouders zullen zeker niet alle situaties kunnen raden die hun kind zal meemaken. Je kunt ze echter helpen de dingen te begrijpen die tijdens hun eerste dagen kunnen gebeuren, zodat ze een algemeen idee krijgen. Zo voelt het kind zich niet alleen tijdens deze overgang.
Ze bezoeken op school tijdens de eerste schooldagen
Het is heel gewoon dat ouders zich laten meeslepen door de verleiding om hun kind op school te bezoeken, nieuwsgierig om te zien hoe het met ze gaat. Het enige dat je echter zult doen, is ervoor zorgen dat je kind zich herinnert hoe overstuur ze waren. Ze zullen het moment dat eerder plaatsvond opnieuw beleven, want wat ze willen is met mama en papa meegaan.
Terugkerend om afscheid te nemen
In veel gevallen, wanneer een kind een driftbui krijgt, komen de ouders nog een keer terug om afscheid van hen te nemen. Dat is een grote fout omdat ze dit gedrag daardoor alleen maar aanmoedigen.
Naar buiten sluipen en geen afscheid nemen
Geen afscheid nemen is ook een vergissing; Het is heel gebruikelijk voor ouders om verzorgers te vragen het kind af te leiden, zodat ze naar buiten kunnen sluipen. Geen afscheid nemen is echter een ernstige fout omdat het kind kan gaan geloven dat hun ouders hen in de steek hebben gelaten. Het is niet nodig om hen dat te laten doorstaan. Het is beter om afscheid te nemen met een kus en een knuffel. Laat ze weten dat je over een paar uur voor ze terugkomt, dat je van ze houdt en dat alles goed komt.
Meer fouten die ouders maken op de eerste schooldagen
- Het afscheid verlengen. Het afscheid moet een redelijke tijd duren. Maak het niet te kort, maar maak het ook niet eeuwig. Ouders moeten standvastig zijn, doen wat we hebben aanbevolen en weglopen zonder om te kijken. Je zou in staat moeten zijn om je kind gerust te stellen, zodat ze kunnen zien dat het een normaal levensproces is.
- Lichamelijke mishandeling of berisping. Je mag je kind in geen geval mishandelen om het rustig te houden. Een dergelijke actie zal, behalve dat het kindermishandeling is en strafbaar is, de negatieve houding van je kleintje alleen maar versterken.
- Denken dat het kind zich de eerste dag zal aanpassen. Er zijn gevallen waarin kinderen grote vorderingen maken op de eerste schooldag. Het gebeurt echter niet bij elk kind, omdat er sommigen zijn die het veel moeilijker vinden om zich aan te passen. Daarom hebben ze de constante steun en begrip van hun ouders nodig.
Conclusie
Ouders moeten onthouden dat het ongemak van hun kinderen normaal gesproken enige tijd zal duren totdat ze zich aanpassen. Met andere woorden, jwe hoeft je niet al te veel zorgen te maken. Kinderen hebben op school namelijk de hulp van gekwalificeerd personeel om dergelijke situaties aan te pakken.
Het is belangrijk dat ouders begrijpen dat de eerste schooldagen niet chaotisch hoeven te zijn, en het kind daar een paar uur laten zitten is ook niet het einde van de wereld. Het is raadzaam om het rustig aan te doen en te begrijpen dat de aanpassing van het kind een heel proces is en jouw volledige steun vereist. Als volwassenen kunnen we dingen beter begrijpen dan onze kinderen.
Ouders moeten het aanpassingsproces van hun kind dus in de gaten houden, om te voorkomen dat ze hun geduld verliezen en als gids dienen om hen te helpen het moeilijke pad te bewandelen dat op deze leeftijd moet worden bewandeld.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Peralvarez, M. M. (2014). El apego y el periodo de adaptación en la escuela infantil. Revisado el, 12. https://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2014/08/El-apego-y-el-periodo-de-adaptación-en-la-escuela-infantil.pdf
- García Parra, C. L., & Marín Buitrago, K. Y. (2017). El primer día de clase: desconocido por el entorno, reconocido por el niño(Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios). https://repository.uniminuto.edu/bitstream/handle/10656/5919/TPED_GarciaParraCindyLaura_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- González, M. C. P. (2010). Los primeros días de clase en educación infantil. Pedagogía Magna, (9), 89-94. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3628215.pdf