Mijn kind heeft moeite om vrienden te maken

Kinderen kunnen om verschillende redenen moeite hebben om vrienden te maken. Om ze te helpen socialiseren, moet je de oorzaak van het probleem begrijpen om een oplossing te vinden.
Mijn kind heeft moeite om vrienden te maken
Patricia Alfonso Molina

Geschreven en geverifieerd door de psychologe Patricia Alfonso Molina.

Laatste update: 22 december, 2022

Vriendschap is belangrijk in alle levensfasen. Bovendien zal het hebben van een gezond en actief sociaal leven vanaf de kindertijd het zelfrespect helpen verbeteren. Als je merkt dat je kind moeite heeft om vrienden te maken, lees dan verder.

Het is belangrijk dat kinderen de betekenis en het belang van vriendschap begrijpen. De basis van een gezonde vriendschap is namelijk:

  • Liefde voor elkaar.
  • Wederkerigheid en wederzijdse ondersteuning: Weet dat de ander hetzelfde voelt en dat het onvoorwaardelijk is.
  • Vertrouwen en oprechtheid. Ze kunnen alles vertellen waar ze zich zorgen over maken, zonder elkaar te beoordelen of te evalueren. Bovendien zullen ze het vertrouwen hebben om hun eerlijke mening te geven.
  • Gedeelde interesses en zorgen. Dit leidt er vervolgens toe dat ze communiceren, tijd met elkaar doorbrengen of elkaar kennen.

Voordat je probeert je kinderen te helpen om vrienden te maken, is het handig om te weten wat de echte oorzaak kan zijn. Hieronder noemen we een aantal mogelijke problemen die zich kunnen voordoen.

Jongen zonder vrienden

Waarom heeft mijn kind moeite om vrienden te maken?

1. Leeftijd

Het vermogen om vrienden te maken is een ontwikkelingsproces. Dit wordt bereikt rond de 4-5 jaar, hoewel elk kind zijn eigen tempo heeft en het ook afhankelijk kan zijn van andere factoren.

2. Persoonlijkheidsfactoren, waarom je kind misschien moeite heeft om vrienden te maken

Een introvert kind heeft de neiging om te vluchten voor het gezelschap van anderen; de drukte en de menigte overweldigen hem. Aan de andere kant zal het verlegen kind (of met weinig zelfvertrouwen) onzeker zijn, wachtend tot de anderen de eerste stap zetten. Het zal moeilijk voor hen zijn om hun voorkeuren te uiten en zichzelf los te laten.

3. Gedragsproblemen

Een kind met een gebrek aan grenzen, wispelturig of agressief gedrag zal veel moeilijkheden hebben bij het maken van vrienden. Anderen zullen zich namelijk niet op hun gemak voelen in zijn gezelschap en zullen niet snel met hen spelen.

4. Fysieke problemen (taal, gehoor, mobiliteit …)

Lichamelijke handicaps kunnen problemen veroorzaken bij de communicatie van onze kinderen met anderen. Dit zorgt ervoor dat de rest van de kinderen hen als ‘anders’ gaan zien. Hierdoor zullen ze niet weten hoe ze met hen om moeten gaan. Daardoor voelt het kind zich misschien niet begrepen. Het is dus moeilijk om een ​​goede relatie op te bouwen.

5. Problemen met aandacht of hyperactiviteit

Deze kinderen lijken erg storend te zijn. Bovendien lijken ze misschien niet geïnteresseerd in anderen en kunnen ze afwijzing veroorzaken bij leeftijdsgenoten, en zelfs bij volwassenen.

6. Kinderen met hoge capaciteiten

Sommige kinderen met een bovengemiddeld cognitief vermogen kunnen het gevoel hebben dat ze niet bij hun leeftijdsgenoten passen. Bovendien vinden ze het vaak moeilijk leeftijdsgenoten te vinden die hun interesses delen. Vervolgens voelen ze zich misplaatst, verkeerd begrepen en zelfs afgewezen.

7. Kinderen die gepest worden

Als je op school gepest of genegeerd wordt, zal je zelfvertrouwen erg laag worden. Ze zullen moeite hebben om anderen te vertrouwen en vermijden contact te zoeken met nieuwe kinderen uit angst om gepest te worden.

Mijn kind heeft moeite om vrienden te maken. Hoe kan ik helpen?

Kinderen leren socialiseren en de waarde van vriendschap van hun ouders. Wij zijn het beste voorbeeld dat ze kunnen hebben. We moeten dus naar hen luisteren, weten wat ze nodig hebben, hoe ze zich voelen en hoe ze met andere kinderen omgaan.

Enkele tips om ons kind te helpen bij het overwinnen van hun moeite om vrienden te maken, zijn:

  • Ten eerste, wees zelf sociaal met vrienden, wat betekent dat je kind door jouw ervaring sociale vaardigheden leert. Zorg ervoor dat er tijdens deze bijeenkomsten ook kinderen van je kind zijn leeftijd zijn om mee te spelen.
Meisje alleen in de zandbak
  • Praat over de betekenis van vriendschap. Laat je kind begrijpen dat niet iedereen een vriend is en dat dit misschien teleurstellend is voor hem of haar. Leg uit dat niet alle vrienden voor altijd blijven bestaan, maar dat er anderen zijn die dat wel doen, dat alles afhangt van persoonlijke omstandigheden en het type relatie dat wordt aangegaan.
  • Vraag je kind naar de kinderen die hij of zij kent en wat voor soort relatie ze met elkaar hebben. Toon vervolgens interesse in wat je kind over anderen denkt en hoe hij of zij over zijn of haar leeftijdsgenoten denkt. Het vergemakkelijkt de communicatie met je kind en bevordert zijn of haar veiligheid en empathie.
  • Zoek vervolgens naar buitenschoolse activiteiten die je kind interesseren of neem je kind mee naar bijeenkomsten waar er kinderen zijn met dezelfde interesses. Zo wordt het namelijk makkelijker voor hem of haar om zich geïntegreerd te voelen en aangemoedigd te worden om met leeftijdsgenoten naar meer sociale evenementen te gaan.
  • Help je kind conflicten op te lossen die zich in zijn of haar vriendschappen kunnen voordoen, maar grijp niet actief in, tenzij dat nodig is. Leer kinderen hulpmiddelen om hun problemen zelf op te lossen. Op deze manier vergroot je hun zelfvertrouwen en worden ze onafhankelijker.
  • In het geval dat je kind gepest wordt, informeer dan de school en neem de gepaste maatregelen.

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Villarreal González E, Sánchez Sosa JC, Musito Ochoa G. (2010). Cómo mejorar habilidades sociales. Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
  • Ruiz Lázaro, PJ. (1998). Promoviendo la adaptación saludable de nuestros adolescentes. Ministerio de Sanidad y Consumo, España.
  • Gallego Ortega, JL. (1994). Educación Infantil. Ed: Aljibe.
  • Parets Luque C. (2014). Mi lado de la bufanda. Ed: CreateSpace Independent Publishing Platform.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.