Agressief gedrag bij kinderen: hoe ga je er mee om?

Agressief gedrag bij kinderen kan verschillende oorzaken en verklaringen hebben. In de meeste gevallen is het een resultaat van een emotioneel probleem of het falen van het analyseren van de omgeving. Ouders spelen een belangrijke rol bij het corrigeren van agressie bij kinderen.
Agressief gedrag bij kinderen: hoe ga je er mee om?
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 28 augustus, 2019

Tegenwoordig komt agressief gedrag en geweld vaker voor in het dagelijkse leven. Wat zorgwekkend is, is agressie bij kinderen, wat al langer een probleem is bij de kleinsten van het gezin.

In dit artikel nemen we een kijkje bij agressie bij kinderen en vertellen we je hoe je er mee om kunt gaan.

Wat is agressief gedrag bij kinderen?

Dit gedrag komt voor wanneer een kind schade aan wil richten, zowel fysiek als mentaal, bij een ander kind, zijn ouders of iemand anders. Het gebeurt over het algemeen met opzet en uit zich in de vorm van:

  • schoppen
  • schreeuwen
  • krabben
  • duwen
  • schelden
  • vergelijkbare activiteiten

Agressief gedrag bij een kind kan zorgen voor problemen in zijn of haar persoonlijke leven en op school, maar ook in termen van het socialiseren met anderen en correct gedrag binnen een groep.

Vaak is deze agressie een externe uiting van interne problemen. Dit laat vaak zien dat de emoties van het kind niet juist geregeld worden. De emoties die het kind ervaart worden daardoor geuit in de vorm van boosheid en woede.

Hoe voorkom je agressief gedrag bij kinderen?

Agressief gedrag bij kinderen is gebaseerd op aangeleerd gedrag en kan aangepast worden wanneer het juist behandeld wordt. Om te zorgen dat dit niet erger wordt is het belangrijk dat de ouders en leerkrachten (als het een probleem is op school) samenwerken om goed op het kind te letten.

In geen geval mogen fysieke straffen gebruikt worden om het agressieve gedrag te verbeteren. Deze vorm van straffen kan het gedrag alleen maar verergeren.

In andere woorden, fysieke straffen zorgen ervoor dat het kind dit gedrag gaat imiteren, wat ook zijn of haar angst weer verergert. De manier om hiermee om te gaan is door altijd geduldig en consequent te blijven.

Pesten op school

Het komt vaak voor dat ouders zich hulpeloos voelen wanneer ze dit gedrag zien bij hun kinderen. Er zijn echter een paar belangrijke stappen die je kunt ondernemen om te zorgen dat je kind dit afleert.

1. Identificeer het probleem

Deze eerste stap is essentieel als je de agressie bij kinderen wilt stoppen. Elke ouder moet het probleem identificeren om te begrijpen wat het kind probeert te uiten met het agressieve gedrag.

Het is belangrijk om objectief en specifiek te blijven als je het gedrag wilt analyseren. Dit zorgt ervoor dat ouders goed kunnen reageren wanneer ze deze stappen volgen.

2. Bepaal hoe vaak agressief gedrag zich voordoet

Nog een fundamentele stap in het proces van agressief gedrag tegengaan is het bijhouden hoeveel keer per week je kind op deze manier reageert.

Daarnaast is het belangrijk om erachter te komen welke situaties dit gedrag triggeren. Op deze manier kan je de oorzaken, omstandigheden en reactie van het kind beter begrijpen.

Agressie bij kinderen is een externe uiting van een intern probleem. Dit laat vaak zien dat de emoties van het kind niet juist geregeld worden.

3. Limiteer het gedrag

Zodra de vragen als “hoe” en “waarom” zijn beantwoord, moet je doelen stellen om het gedrag van je kind te veranderen. Aan de ene kant moet je agressief gedrag limiteren en aan de andere kant moet je hem of haar alternatieve reacties aanleren om met situaties om te gaan.

  • Een manier om dit te laten gebeuren is door te zorgen dat je kind minder contact heeft met agressieve rolmodellen.
  • Ouders moeten ook verschillende manieren laten zien om problemen op te lossen, zoals bijvoorbeeld praten, redeneren en regels op te stellen.
  • Ook is het belangrijk dat je zelf het goede voorbeeld bent. Wanneer kinderen zien dat volwassenen hun problemen constructief en assertief oplossen, is het makkelijker voor hen om het gedrag van een goed rolmodel te imiteren.
Een boos kind

4. Evalueer hoe effectief de behandeling is

Zodra je een behandeling hebt gekozen moet het consistent en met geduld uitgevoerd worden.

Het is belangrijk om deze aanpak te delen met andere volwassenen in het leven van je kind. Zo kunnen zij ook helpen met het tegengaan van het agressieve gedrag, waardoor je betere resultaten krijgt.

Het is belangrijk dat ouders met een positieve houding reageren op het agressieve gedrag. Ze moeten identificeren wat de oorzaak is van het gedrag, maar dit ondertussen ook verbeteren door middel van goede gewoontes, conversaties en door een goed voorbeeld te zijn.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Train, A. (2001). Agresividad en niños y niñas: ayudas, tratamiento, apoyos en la familia y en la escuela (Vol. 158). Narcea Ediciones.
  • Martínez, J. W., & Duque Franco, A. (2008). El comportamiento agresivo y algunas características a modificar en los niños y niñas. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/224
  • Zárate, L. O., & Luna, E. R. (1999). Comportamiento agresivo en niños preescolares. Enseñanza e Investigación en Psicología, 4(2), 327-339. https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA116035871&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=01851594&p=IFME&sw=w
  • Garaigordobil Landazabal, M. (2004). Intervención psicológica en la conducta agresiva y antisocial con niños. Psicothema, 16(3). https://www.redalyc.org/html/727/72716315/
  • Noroño Morales, N. V., Cruz Segundo, R., Cadalso Sorroche, R., & Fernández Benítez, O. (2002). Influencia del medio familiar en niños con conductas agresivas. Revista cubana de Pediatria, 74(2), 138-144. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312002000200007
  • Verona, J. A. G., Pastor, J. F., De Paz, F., Barbosa, M., Macías, J. A., Maniega, M. A., … & Picornell, I. (2002). Psicobiología de las conductas agresivas. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 18(2), 293-303. https://revistas.um.es/analesps/article/view/28511

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.