Wat zijn de meest aantrekkelijke kleuren van kindervoeding?

De meest aantrekkelijke kleuren van kindervoeding zijn een hulpmiddel om hun eetlust en de acceptatie van nieuwe smaken te stimuleren. Meer weten?
Wat zijn de meest aantrekkelijke kleuren van kindervoeding?

Laatste update: 22 februari, 2024

Het is normaal dat we ons zorgen maken als onze kinderen geen eetlust hebben. Daarom gaan we op zoek naar honderden manieren om ze aan het eten te krijgen, vaak zonder succes. Gelukkig zijn er een aantal strategieën die, hoewel ze niet nieuw zijn, weinig bekendheid genieten. Een ervan is het gebruik van eetlustopwekkende kleuren van kindervoeding om hun eetlust op te wekken en ze te leren eten.

Wat is de basis van deze techniek, hoe werkt het en wat is het voordeel bij het voeden van kinderen? Deze vragen zijn slechts enkele van de punten die we in het volgende artikel zullen behandelen. Blijf lezen en je zult zien hoe de kleuren rood, groen of geel de acceptatie of afwijzing van voedsel kunnen beïnvloeden, vooral bij de jongste leden van het huishouden.

Kleuren van kindervoeding, gewaarwordingen en emoties

Wanneer voedsel wordt geconsumeerd, worden duizenden gewaarwordingen waargenomen via de zintuigen. Smaak, textuur, uiterlijk, geur en kleur produceren als geheel een reeks emoties die de acceptatie of afwijzing bepalen.

Maar van alle prikkels is kleur degene die het grootste effect heeft op emoties en andere waarnemingen beïnvloedt. Ze kunnen ons stimuleren of deprimeren en blij of verdrietig maken. Sommige wekken actieve sensaties op en andere passieve, maar uiteindelijk hebben ze invloed op de waarneming van voedsel.

Studies hebben bijvoorbeeld gekeken naar hoe het gezichtsvermogen direct van invloed is op smaak en geur. Dit wordt gerapporteerd in een artikel in het tijdschrift Brain and Cognition (Engelse link). Dit artikel stelt dat we eten met onze ogen en dat alle visuele elementen, inclusief kleur, de smaakwaardering beïnvloeden. Om die reden hebben ze ook invloed op de eetlust.

Evenzo toont het tijdschrift Appetite een werk van Piqueras en Spence (Engelse link) waarin ze ook benadrukken dat de kleur van eten en drinken het belangrijkste visuele kenmerk is dat verband houdt met smaak en eetlust.

Welke kleuren stimuleren honger en welke niet?

Een artikel gepubliceerd in het tijdschrift Gewoon Landbouw (Engelse link) in 2022, dat gaat over de psychologie van kleuren in voedsel, wordt uitgelegd dat onze hersenen de neiging hebben om verschillend te reageren op kleuren. Kleur geeft de hersenen zelfs een signaal van hoe een bepaald voedingsmiddel smaakt.

Ze zeggen ook dat de visuele perceptie van smaak begint in de kindertijd en toeneemt naarmate we opgroeien. De waarheid is dat elke kleur zijn eigen psychologie heeft, die de keuze of afwijzing van bepaalde voedingsmiddelen of voedingsproducten beïnvloedt. Laten we eens kijken wat de betekenis van elk van hen is:

  • Rood: dit is een van de meest opvallende kleuren van voedsel. Als het gezien wordt, stimuleert het de smaakpapillen en de eetlust.
  • Blauw: dit inspireert tot frisheid, reinheid en ontspanning. Het is echter niet een van de meest eetlustopwekkende kleuren als het gaat om kindervoeding.
  • Groen: dit is de kleur van de natuur. We associëren het met frisheid, natuurlijk en gezond voedsel. Het stimuleert de eetlust.
  • Geel: dit is de kleur van geluk en positivisme. Het is een van de meest eetlustopwekkende kleuren.
  • Oranje: omdat het een mengeling is van rood en geel, stimuleert deze kleur ook de eetlust.
  • Zwart: deze kleur vermindert de eetlust omdat het wordt geassocieerd met bitterheid.
  • Bruin: deze kleur stimuleert de eetlust, omdat het verband houdt met gezondheid en warmte.
  • Paars: dit is een kleur die emoties opwekt die vergelijkbaar zijn met die van blauw. Dat wil zeggen dat het niet een van de meest eetlustopwekkende kleuren is.
A colorful plate of food.
Een bord vol kleurrijk eten kan de eetlust van je kind opwekken.

Zoals we hebben gezien, is kleur een eigenschap die is geïntegreerd in de smaak en geur van voedsel. Daarom heeft het een duidelijke invloed op de eetlust. Afhankelijk van de kleur, welke voedingsmiddelen stimuleren de eetlust en welke niet? Laten we dat hieronder bekijken.

Kindervoeding met de meest eetlustopwekkende kleuren

In deze groep vinden we rood voedsel, zoals kersen, tomaten, watermeloenen en rode pepers. Gele en oranje voedingsmiddelen, zoals pompoen, wortelen, sinaasappel, ananas, mandarijn, mango, perzik en banaan horen ook bij deze groep.

Andere voedingsmiddelen die de eetlust kunnen stimuleren zijn groene groenten, zoals sla, spinazie, kool, snijbiet en asperges. Voedingsmiddelen en bereidingen zoals gebakken brood, cake, koekjes en gratins, vallen op door een bruine kleur die typisch is voor bakken en die de eetlust stimuleert.

Voedingsmiddelen die de eetlust niet stimuleren

Blauwe of paarse voedingsmiddelen vallen in deze categorie. Dit is het geval bij aubergine, blauwe bessen, paarse druiven, verse en gedroogde vijgen, bramen en blauwe tomaten.

Rozijnen, zwarte bonen, zwarte rijst, cacao of pure chocolade en zwarte olijven hebben een zwartachtige kleur die de consumptie ervan kan afstoten. Om al deze voedingsmiddelen te combineren zodat je kleintje van zijn eten kan genieten, kun je er spelletjes en speelsheid in verwerken.

Een kleurrijk spel om kinderen te leren eten

Tijdens de eerste jaren ontdekken kinderen hun omgeving door hun zintuigen te activeren. Je kunt dus gebruik maken van deze omstandigheid om ze te leren eten. Het regenboogkleurenspel is een goed alternatief.

De moeilijkste voedingsmiddelen om te introduceren zijn bijvoorbeeld groenten, sla en fruit. Omdat ze een breed scala aan felgekleurde pigmenten hebben, moet je ze scheiden op basis van de kleuren van de regenboog.

Door voedingsmiddelen op kleur te groeperen, leer je je kinderen om elke kleur in verband te brengen met de kracht die het heeft om hen te voeden, net alsof ze superhelden zijn! Zo kunnen ze gemotiveerd worden om ze te eten.

Hier zijn enkele voorbeelden van voedselgroepen volgens kleur en hun voedingswaarde.

Rood

Tomaat, aardbei, paprika, watermeloen, biet, kers, granaatappel en andere behoren tot deze groep. Ze leveren anthocyanen (Engelse link), die het lichaam beschermen tegen oxidatie, en lycopeen (Engelse link), dat bijdraagt aan een gezond hart.

Oranje en geel

Tot deze groep behoren onder andere wortels, sinaasappels, mandarijnen, ananas, mango, pompoen, maïs en bananen. Ze bevatten vitamine A (Engelse link), die het gezichtsvermogen versterkt om beter te zien, en vitamine C, die je afweer verhoogt om ziektes te bestrijden.

Groen

Hier vinden we onder andere snijbiet, spinazie, broccoli, courgette, asperges, erwten, kool en sla. Ze bevatten vitamine A en C die werken als antioxidanten (Engelse link) en de afweer van het lichaam versterken, evenals vitamine K (Engelse link), die helpt bij het versterken van botten. Ook zorgen de vezels die erin zitten ervoor dat kinderen voedsel beter kunnen verteren.

Blauw en paars

Aubergine, blauwe bessen, bramen, paarse uien (Engelse link), druiven, paarse kool en pruimen hebben onder andere antioxidanten die ervoor zorgen dat ze langer jong blijven, naast het bevorderen van de gezondheid van het hart.

Wit

Hoewel het geen deel uitmaakt van de regenboog, moet worden opgemerkt dat onder andere uien, champignons, aardappelen, peren, prei en bloemkool vezels bevatten (Engelse link) en dit helpt om de maag gezond te houden.

A mother and daughter sitting at the table eating colorful fruits and vegetables.
Dit spel kan ervoor zorgen dat je kleintje gezond en gevarieerd eet.

De perceptie van kleuren van kindervoeding

Een onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Voedselkwaliteit en -voorkeur (Engelse link) gepubliceerd in 2018, was het erover eens dat hoe meer kleuren in het dieet van kinderen, hoe groter de acceptatie van voedsel. Het is echter niet alleen het voedsel dat hun perceptie beïnvloedt, maar ook de presentatie van het voedsel, inclusief de borden waarop het wordt geserveerd.

Het bleek dat kinderen jonger dan 10 jaar kozen voor gerechten met de meest aantrekkelijke kleuren, zoals geel, groen, rood of blauw. Terwijl degenen ouder dan 10 jaar eerder geneigd waren om witte of zwarte borden te kiezen.

Een andere interessante bevinding is dat voedsel geserveerd op kleurrijke borden de smaakacceptatie van nieuw voedsel bij jonge kinderen verhoogde.

Meer werk op dit gebied, zoals dat gerapporteerd werd (Engelse link) in het International Journal of Retail & Distribution Management in 2019, geeft aan dat fellere en meer verzadigde kleuren effectiever waren bij kinderen voor smaakacceptatie en voedselvoorkeuren.

Het goede nieuws voor ouders en verzorgers is dat het gebruik van kleuren bij het voeden van kinderen en de presentatie van voedsel op kleurrijke borden een effectieve strategie is om de eetlust en acceptatie van nieuwe smaken te vergroten. Het voorkomt ook dat ze last krijgen van een kieskeurige eetstoornis.

De truc is om een regenboog van kleuren en smaken te maken van kindervoeding

Het gebruik van aantrekkelijke kleuren bij het voeden van kinderen is dus een krachtige strategie om de eetlust en smaakacceptatie bij nieuwe bereidingen van onze kinderen te vergroten.

Eén effectieve manier is om felle, intense kleuren, zoals rood, oranje en paars, te combineren met andere kleuren die misschien niet zo aantrekkelijk zijn. Als je bijvoorbeeld donkergekleurde rozijnen mengt met aardbeien, bramen en bosbessen in een salade, wordt dit beter geaccepteerd.

Een andere optie is om felgekleurde drankjes te maken, zoals wortelsap, en daar voedingsmiddelen aan toe te voegen die een bron zijn van de voedingsstoffen die we moeten aanvullen. Voeg bijvoorbeeld chia of lijnzaad toe als bron van omega 3.

En als we het voedsel op kleurrijke borden serveren, zullen we nog meer succes hebben!


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.