Hoe kun je het kauwen bij baby's stimuleren?

Wist je dat volwassenen baby's moeten aanmoedigen om te kauwen? In dit artikel vertellen we je waarom en hoe je kauwen moet stimuleren.
Hoe kun je het kauwen bij baby's stimuleren?

Laatste update: 01 december, 2021

Tijdens het eerste levensjaar maken kinderen verschillende veranderingen mee in de manier waarop ze eten. Het is dus aan te raden om te profiteren van nieuwe voedingsmiddelen om het kauwen bij baby’s te stimuleren.

Voor sommige jongeren kan deze vaardigheid erg moeilijk worden als ze niet vanaf het begin geoefend wordt. Daarom zijn het snel aanleren van de techniek en het versterken van de betrokken structuren essentieel voor een vlotte ontwikkeling.

In dit artikel vertellen we je waarom het zo belangrijk is om baby’s aan te moedigen te kauwen en delen we enkele tips om je kleintje te motiveren.

Het belang van kauwen

Kauwen maakt deel uit van het spijsverteringsproces. Het gebeurt na de keuze en inname van voedsel. Na het vermalen van het voedsel door kauwen ontstaat de voedselbolus. Die wordt doorgeslikt om verder te gaan via de spijsvertering en de uitscheiding.

De tanden, de kaken, het kaakgewricht, de tong, de lippen, de wangen en het gehemelte nemen deel aan de orale verwerking van voedsel. De kauwspieren zijn verantwoordelijk voor het geven van beweeglijkheid aan deze structuren. Ze maken het dus mogelijk de kaak te openen en te sluiten.

Beginnen met het eten van vast voedsel is een mijlpaal in het leerproces van kinderen. Volwassenen spelen daarbij een fundamentele rol.

Het geschikte moment om voedsel te introduceren is na de leeftijd van 6 maanden. Vanaf dan kunnen zuigelingen oefenen met kauwen. De geleidelijke opname van vast voedsel en verschillende texturen helpt om alle structuren die voor deze handeling verantwoordelijk zijn te versterken.

Het is belangrijk dat volwassenen deelnemen aan het voeden (Spaanse link) van baby’s, zodat ze hen observeren, nadoen en zin krijgen om te eten wat ze volwassenen zien eten. Bovendien is toezicht essentieel om elk risico van een ongeluk te vermijden.

Het is goed om te verduidelijken dat als de tandjes van de baby er tijd over doen om door te komen, de kleintjes nog steeds in staat zijn voedsel met hun tandvlees fijn te malen. Daarom is het ontbreken van tanden geen reden om geen voedsel aan te bieden. Kleine tandloze baby’s kunnen net zo goed leren kauwen.

Hoe kun je het kauwen bij baby's stimuleren?

Waarom het kauwen van baby’s te stimuleren

Van jongs af aan leren kauwen vermindert niet alleen het risico op verslikken, maar levert ook andere voordelen op:

  • Stimuleert de juiste ontwikkeling van de botten en spieren van het gezicht.
  • Bevordert de spijsvertering: Kauwen bevordert de aanmaak van speeksel, vergemakkelijkt de opname van voedingsstoffen, wekt een groter gevoel van verzadiging op en vermindert reflux en gastritis.
  • Bescherming van de mondholte: De verschillende texturen van het voedsel bevorderen de zelfreiniging van de gebitselementen. Dit komt omdat zachter voedsel, zoals puree of melk, veel meer aan de tanden kleeft en het ontstaan van gaatjes bevordert.
  • Vermindert angst, stress en pijn aan het tandvlees bij baby’s, vooral tijdens het doorkomen van de tandjes.

Hoe stimuleer je het?

Leren kauwen gebeurt niet van de ene dag op de andere. Het is namelijk een groeiproces (Spaanse link). Daarom moet de integratie van voedsel met verschillende texturen en smaken geleidelijk en met veel geduld gebeuren. Op die manier kan het kind niet alleen een nieuwe ervaring aan. Het brengt het ook in de praktijk en leert het zo.

Sommige deskundigen stellen voor een geleide evolutie te volgen in het aanbod van voedsel volgens de kenmerken ervan: Eerst zachte texturen, dan halfvaste, vaste, en tot slot harde texturen. Deze progressie stelt het kind in staat de verschillende zintuiglijke receptoren in de mond te stimuleren, de spieren te versterken en de bewegingen te oefenen die nodig zijn om te kauwen.

Als er voedsel is dat bij de kleine problemen of afwijzing veroorzaakt, moet je de kwestie niet forceren. Het is het beste om het een paar weken later opnieuw te proberen, als de baby een andere aanleg heeft of andere vaardigheden voor de omgang ermee verworven heeft.

In het geval dat ouders een probleem opmerken met betrekking tot de voeding van hun kind of dat ze het kauwen niet voldoende kunnen stimuleren, is het het beste een kinderarts te raadplegen. Er zijn bepaalde functionele, structurele, of culturele veranderingen die dit leren kunnen belemmeren. Soms is zelfs overleg met een logopedist nodig.

Tips om het kauwen van baby’s te stimuleren

We hebben het al gehad over het belang van het aanbieden van voedsel met verschillende texturen en smaken vanaf de eerste levensjaren. Maar er zijn ook andere praktijken die het kauwen vanbaby’s helpen stimuleren:

  • Geef het kind hetzelfde voedsel dat volwassenen eten: Tenzij het gevaarlijk of erg hard voedsel is, moedigt het eten van dezelfde gerechten de kleintjes aan om te kauwen zoals de volwassenen die ze observeren.
  • Eet samen met het kind: Samen met de baby aan tafel zitten en tegelijk eten bevordert de imitatie van de handeling. Overdrijven van kauwbewegingen is ook gunstig.
  • Vermijd afleiding: De omgeving waar gegeten wordt moet rustig zijn en zonder afleiding. Het is een ideaal moment om met het gezin te delen.
  • Laat ze zelfstandig eten: Als de baby zelf het voedsel kan kiezen dat hij kan pakken en eten, bevordert dat zijn autonomie (Spaanse link) en zijn motivatie om zijn nieuwe vaardigheden te oefenen. Eten met de handen stelt ze in staat voedsel te verkennen, wat ook hun motoriek en coördinatie verbetert.
  • Beperk gevaarlijke voedingsmiddelen: Voedsel dat te hard, rond, of klein is moet je niet aanbieden. Dat verhoogt namelijk het risico op ongelukken.
  • Wees geduldig: Leren kost tijd en wordt bereikt met doorzettingsvermogen en steun. Het moet niet opgelegd, uitgedaagd, vergeleken, of opgedrongen worden.
  • Wees respectvol met het kind: Om deze vaardigheid zonder spanning in te bouwen, is het van essentieel belang de timing en keuzes van het kind te respecteren.
Kindje pakt eten met zijn handen

Begeleiden van leren

Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer voor leren. Het kan de grootste stimulans zijn voor de kauwontwikkeling van een baby. Het is dus belangrijk om ze vrij te laten ontdekken en experimenteren.

Een nabije, respectvolle en liefdevolle begeleiding van dit proces is de beste hulp die je je kleintje kunt geven.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Pinto, J. M., Chávez, D. B., & Navarrete, C. (2018). Salud bucal en el primer año de vida. Revisión de la literatura y protocolo de atención odontológica al bebé.
  • Zaragoza Molinés, L., & Tosat Mancho, C. Baby Led Weaning: Un enfoque de alimentación complementaria dirigida por el bebé. Revisión bibliográfica.
  • DE, C. E. A. TEXTURAS EVOLUTIVAS EN LA INTRODUCCIÓN DE NUEVOS ALIMENTOS.
  • Fuentes Pomares, R. (2020). Beneficios y riesgos que presenta la práctica del BLW como método de alimentación complementaria.
  • Zúñiga, M. F. S., Holguín, C., Mamián, A. M., & Delgado-Noguera, M. (2017). Conocimientos maternos sobre alimentación complementaria en Latinoamérica: revisión narrativa. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud Universidad del Cauca19(2), 20-28.
  • Enjuanes, B. P. Programa de Educación para la Salud: método “Baby-Led Weaning”.
  • Jiménez Acosta, S. M., Martín González, I., Rodríguez Suárez, A., Silvera Téllez, D., Núñez Torres, E., & Alfonso Fagué, K. (2018). Prácticas de alimentación en niños de 6 a 23 meses de edad. Revista cubana de pediatría90(1), 79-93.
  • Forero, Y., Acevedo, M. J., Hernández, J. A., & Morales, G. E. (2018). La alimentación complementaria: Una práctica entre dos saberes. Revista chilena de pediatría89(5), 612-620.
  • Brown, A., Jones, S. W., & Rowan, H. (2017). Baby-led weaning: the evidence to date. Current nutrition reports6(2), 148-156.
  • Rowan, H., Lee, M., & Brown, A. (2019). Differences in dietary composition between infants introduced to complementary foods using Baby‐led weaning and traditional spoon feeding. Journal of Human Nutrition and Dietetics32(1), 11-20.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.