4 Gezonde voedingsmiddelen die gunstig zijn voor het gebit van kinderen

Er zijn enkele voedingsmiddelen die gunstig zijn voor het gebit van kinderen, dus die moeten vaak in het dieet voorkomen. Blijf lezen om meer te weten te komen.
4 Gezonde voedingsmiddelen die gunstig zijn voor het gebit van kinderen

Laatste update: 25 juli, 2022

Zorgen voor een goede mondhygiëne is een sleutelelement om de gezondheid van de mond te behouden en goed kauwen te garanderen. Maar dit doel hangt ook af van een voldoende regelmatige inname van voedingsstoffen en andere elementen. Daarom is het van essentieel belang te weten welke de gezonde voedingsmiddelen zijn die gunstig zijn voor het gebit van kinderen.

Ook is het belangrijk te wijzen op het belang van een evenwichtige en gevarieerde voeding om op korte en lange termijn een goede gezondheidstoestand te behouden. Anders kunnen er voedingstekorten ontstaan die een negatieve invloed kunnen hebben op het zich ontwikkelende organisme van zuigelingen.

Dit alles gezegd hebbende, gaan we je nu vertellen welke voedingsmiddelen niet mogen ontbreken in het dieet van je kinderen als je wilt dat ze een gezonde glimlach behouden. Let op!

Voedingsmiddelen die gunstig zijn voor het gebit van kinderen

Zoals we al gezegd hebben, bevordert het aanhouden van goede gewoonten de mond- en tandgezondheid, en onder deze kunnen we de voedings- en hygiënegewoonten uitlichten. Minstens 2 of 3 keer per dag de tanden van kinderen poetsen, met een goede techniek, en het gebruik van fluoride tandpasta voorkomen de vorming van tandplak en tandsteen. Een dieet dat rijk is aan essentiële voedingsstoffen en weinig eenvoudige suikers bevat wordt ook als een gezonde gewoonte beschouwd.

Hier vertellen we je welke soorten voedsel vooral gunstig zijn voor de mond van je kind.

1. Voedingsmiddelen die gunstig zijn voor het gebit van kinderen: zuivel

Gezonde voedingsmiddelen die gunstig zijn voor het gebit van kinderen
Zuivel is een uitstekende bron van eiwitten, vetten, calcium, vitamine D, en probiotica. Al deze bestanddelen zijn essentieel voor het behoud van de mondgezondheid.

Melk, kaas en yoghurt zijn producten die opvallen door hun calciumgehalte. Van dit mineraal is aangetoond dat (Engelse link) het van cruciaal belang is voor de gezondheid van de botten, waartoe ook de tanden behoren. Het handhaven van een voldoende inname van calcium vermindert de incidentie van een verminderde botmineraaldichtheid, die kinderen het lichaam in de loop der jaren kan predisponeren voor breuken.

Behalve calcium is het ook belangrijk dat aan de vitamine D behoefte wordt voldaan. Dit element moduleert de opname en fixatie van calcium in de botten. Bij het grootste deel van de bevolking is er echter een tekort aan deze voedingsstof. Het kan dus nodig zijn een supplement in de voeding op te nemen.

Anderzijds zijn gefermenteerde zuivelproducten een bron van probiotica. Dat zijn ‘goede’ bacteriën die bepaalde delen van het spijsverteringskanaal kunnen koloniseren en voordelen voor je gezondheid opleveren. Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Orale Geneeskunde, Orale Pathologie en Kaakchirurgie (Engelse link), zou voldoende consumptie van probiotica het ontstaan van problemen als tandbederf of parodontale aandoeningen kunnen helpen voorkomen.

2. Eieren

Eieren leveren de hoogste kwaliteit eiwitten, vitamine D en calcium. Al deze elementen zullen bepalend zijn voor de groei en de mondgezondheid.

Bovendien is de mythe ontkracht die de wekelijkse consumptie van deze producten beperkte vanwege een mogelijk cardiovasculair risico. Vandaag weten we dat dit voedsel vaker in de voeding aanwezig moet zijn.

3. Bleekselderij en wortels

Deze producten zijn knapperig van textuur en leveren ook veel water en vezels. Dit helpt overtollig tandplaque op te ruimen en de in de voeding verbruikte suiker in evenwicht te brengen. Ook veroorzaakt het kauwen op deze voedingsmiddelen een lichte massage op het tandvlees van het kind, wat de plaatselijke bloedsomloop kan stimuleren en ontstekingsachtige problemen kan voorkomen.

4. Groene bladgroenten

De meeste groene bladgroenten concentreren hoge doses vitamine C, een sleutelelement bij het behoud van de immuunfunctie of afweer. Bovendien is het een noodzakelijke voedingsstof voor de vorming van collageen, dat het eiwit is dat het meest voorkomt in de steunweefsels van het menselijk lichaam.

Daarom is het essentieel om aan de dagelijkse behoefte aan vitamine C te voldoen om meerdere ziekten te voorkomen.

Groenten en fruit zijn goed voor de gezondheid van je kind
Groenten en fruit zijn uitstekende bronnen van vitaminen, mineralen en vezels, sleutelelementen voor de algemene gezondheid van het lichaam.

Neem voedingsmiddelen die gunstig zijn voor het gebit van kinderen op in hun dieet

Zoals je gezien hebt, zijn er een aantal voedingsmiddelen die heel positief zijn voor het gebit van kinderen. Ze kunnen voedingsstoffen en probiotica leveren die helpen een goede mondhygiëne te handhaven en complexe problemen te voorkomen die de spijsvertering in gevaar kunnen brengen.

Bovendien mogen we niet vergeten dat vanaf de eerste levensfasen adequate mondhygiënische routines moeten worden toegepast.

Tot slot moeten we nog wijzen op het belang van tweejaarlijkse afspraken met een kindertandarts vanaf het eerste levensjaar. Deze consulten hebben een preventief karakter en kunnen bij de aanwezigheid van vroege klinische verschijnselen een tijdige behandeling bieden. Zo kun je leren hoe je beter voor de mond van je kleintjes kunt zorgen. Wellicht ook interessant voor jou

Waarom moet je de tandenborstel van een kind vervangen na een infectie?
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Waarom moet je de tandenborstel van een kind vervangen na een infectie?

Heb je gehoord dat het nodig is de tandenborstel van een kind te vervangen als het een infectie opgelopen heeft? Hier vertellen we je meer.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Vannucci, L., Fossi, C., Quattrini, S., Guasti, L., Pampaloni, B., Gronchi, G., Giusti, F., Romagnoli, C., Cianferotti, L., Marcucci, G., & Brandi, M. L. (2018). Calcium Intake in Bone Health: A Focus on Calcium-Rich Mineral Waters. Nutrients10(12), 1930. https://doi.org/10.3390/nu10121930
  • Seminario-Amez, M., López-López, J., Estrugo-Devesa, A., Ayuso-Montero, R., & Jané-Salas, E. (2017). Probiotics and oral health: A systematic review. Medicina oral, patologia oral y cirugia bucal22(3), e282–e288. https://doi.org/10.4317/medoral.21494

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.