Ontdek 3 voordelen van appels voor kinderen

In het volgende artikel ontdek je de voordelen van appels voor kinderen, zodat je zeker weet dat je ze in hun dieet opneemt.
Ontdek 3 voordelen van appels voor kinderen

Laatste update: 08 oktober, 2021

Wist je dat 2021 het internationale jaar van groenten en fruit is? Deze voedingsmiddelen zijn gezond en essentieel voor de gezondheid, maar de consumptie bij kinderen haalt vaak niet de 5 aanbevolen dagelijkse porties. Hoewel ze allemaal even heilzaam zijn, willen we ons vandaag concentreren op de voordelen van appels voor kinderen.

De voordelen van appels: waarom zijn appels zo belangrijk in de voeding van kinderen?

Appels zijn buitengewoon populair. Niet alleen zijn ze overal in de wereld te vinden, ze zijn ook het hele jaar door verkrijgbaar. Daarom zijn ze het op één na populairste fruit op de planeet.

In het geval van kinderen zijn appels altijd een goede optie en het is geen toeval dat ze een van de eerste opties zijn als je met aanvullende voeding begint.

Hun voordelen zijn ontelbaar, maar we gaan de belangrijkste met je delen:

  • Ze vereisen geen voorbereiding: je hoeft ze alleen maar te wassen en ze aan te bieden in de verschillende presentaties, afhankelijk van de leeftijd van het kind.
  • Ze zijn een licht verteerbaar voedingsmiddel. Hun structuur bestaat namelijk voor 85% uit water en ze hebben een overvloedige hoeveelheid vezels.
  • Dankzij hun vezels en hoge gehalte aan fructose (suiker) zijn ze een verzadigend voedingsmiddel.
  • Ze bevatten een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen, zoals kalium, magnesium, calcium, en vitamine C en A.
  • Ze bestaan uit verschillende polyfenolen (antioxiderende stoffen), die hun karakteristieke kleuren, smaken en texturen geven.

Al deze eigenschappen helpen de gezondheid van kinderen te beschermen en bepaalde gezondheidsaandoeningen te voorkomen, zoals die welke je hieronder ziet.

Ontdek 3 voordelen van appels voor kinderen

1. Voordelen van appels: ze verminderen de frequentie van darmziekten

Zoals we al zeiden, zijn appels een bron van vezels. Meer bepaald pectine, dat een zeer oplosbare verbinding is die gunstig is voor de darmmicrobiota. Deze is vooral aanwezig in de schil van de vrucht, verweven met cellulose.

De inname van vezels is de sleutel tot het vermijden van constipatie en het verminderen van het risico op dikke darmkanker. Bovendien voorkomt het het ontstaan van inflammatoire darmziekten (Engelse link) en het ontstaan van diverticula.

Om het aan kinderen te kunnen aanbieden, kun je de appels het beste met schil in de oven roosteren. Dit vergemakkelijkt het vrijkomen van pectine uit cellulose, bevordert de opname ervan, en vergemakkelijkt de vertering van voedsel. Daarom is het heel nuttig bij het verlichten van de symptomen van gastro-enteritis.

In het geval van oudere kinderen kun je ze ook rauwe en goed gewassen appels aanbieden. Volgens een Japanse studie, gepubliceerd in Anaerobe (Engelse linkI, zijn de voordelen voor de microbiota vergelijkbaar met die van gekookt fruit.

Twee weken na het begin van het eten van deze vrucht zijn er al positieve veranderingen in de darmflora waar te nemen.

2. Appels verminderen het risico op diabetes en zwaarlijvigheid

Wetenschappers (Engelse link) zeggen dat het dagelijks consumeren van appels of peren het risico op diabetes type 2 vermindert. Hoe meer porties kinderen per week verteren, hoe groter het voordeel.

Het consumeren van appel helpt de bloedsuikerspiegel te verlagen, dankzij de antioxiderende en ontstekingsremmende werking van polyfenolen. Bovendien versnelt pectine de darmtransit. Dit vertraagt op zijn beurt de opname van appelsuikers.

Als het om kinderen met overgewicht gaat, helpt dit voedsel hen af te vallen en de vetophoping te verminderen, dankzij het hoge vezelgehalte. Polyfenolen bevorderen (Engelse link) op hun beurt de vetstofwisseling en verminderen de toestand van buikzwelling, die kenmerkend is voor zwaarlijvigheid.

3. Appels helpen hart- en vaatziekten te voorkomen

Een ander voordeel van appels voor kinderen is dat ze helpen het cardiovasculaire risico (Engelse link) in de toekomst te verminderen. Dit blijkt uit een studie die gepubliceerd werd in het tijdschrift Nutrients.

De consumptie van appels verlaagt het bloedgehalte van LDL cholesterol en triglyceriden, dankzij de werking van de bestanddelen van de schil van de vrucht.

Appelmoes maken is ook een manier om appels te eten

De opname van fruit in het dieet voor kinderen

Samengevat is de gewoonte om elke dag een appel te eten een goede strategie om de gezondheid van kinderen te verbeteren.

Bedenk dat je hem het beste rauw kunt aanbieden, met de schil. Maar bij jongere kinderen kun je ervoor kiezen ze te roosteren met kaneel en citroen, of ze te versnipperen en ze als puree aan te bieden. Je kunt ze ook aan een biscuit toevoegen of in plakjes snijden en in de oven roosteren als waren het frietjes.

Vergeet tot slot niet ze ook zelf te eten, want kinderen leren door imitatie. Bied ze aan zonder te forceren en probeer het verschillende keren! Varieer de presentaties die je aanbiedt tot je degene vindt die ze het lekkerst vinden.

Ben je klaar voor de verandering? Het is nooit te laat om te profiteren van de voordelen van appels en je kinderen goede gezonde gewoonten aan te leren. Wellicht ook interessant voor jou

4 recepten voor het maken van lekker fruitig ijs
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
4 recepten voor het maken van lekker fruitig ijs

Fruitig ijs eten is een gezonde manier op van een heerlijk dessert te genieten. Daarnaast voorkom je dat je voor voedsel kiest dat vol zit met suik...

 



  • FAO. Año internacional de las frutas y las verduras. [Internet] Disponible en: http://www.fao.org/fruits-vegetables-2021/es/ 
  • O’Neil, C E; Nicklas, T A; Fulgoni, V L (2015) Consumption of apples is associated with a better diet quality and reduced risk of obesity in children: National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2003-2010. Nutr J, 4:48. 
  • Sinohara, K; Kawasumi, K; Terada, A; Fijisawa (2010) Effect of apple intake on fecal microbiota and metabolites in humans. Anaerobe, 16(5): 510-15.  
  • Masumoto, S; Terao, A; Yamamoto, Y; Mukai, T; Miura, T; Shoji, T (2016) Non-absorbable apple procyanidins prevent obesity associated with gut microbial and metabolomic changes. Sci Rep, 6: 31208. 
  • Dreher, M L (2018) Whole Fruits and Fruit Fiber Emerging Health Effects. Nutrients, 10 (12): 1833. 
  • Guo, X; Yang, B; Tang, J; Jiang, J; Li, D (2017) Apple and pear consumption and type 2 diabetes mellitus risk: a meta-analysis of prospective cohort studies. Food Funct, 8(3): 927-34. 
  • Zhao, C; Meng, X; Li, Y; Li, S; Liu, Q; Tang, G; Li, H (2017) Fruits for Prevention and Treatment of Cardiovascular Diseases. Nutrients, 9(6): 598.