Op dieet tijdens de zwangerschap: is het veilig?

Heb je al eens nagedacht over een dieet tijdens de zwangerschap? Hoewel het niet wordt aanbevolen, zijn er uitzonderingen en is het veilig onder medisch toezicht.
Op dieet tijdens de zwangerschap: is het veilig?

Laatste update: 14 juli, 2021

Ongeveer 45 procent van de zwangere vrouwen heeft overgewicht, wat een verhoogd risico op complicaties met zich meebrengt. Om deze reden heb je misschien overwogen om af te vallen. Een dieet volgen tijdens de zwangerschap wordt echter niet aanbevolen. Wil je weten waarom? Op dieet tijdens de zwangerschap, is het veilig voor jou en je toekomstige baby?

Idealiter plan je je zwangerschap en ga je van tevoren op dieet. Maar dit is niet altijd mogelijk. Bovendien is het normaal om aan te komen als je in verwachting bent. Deze gewichtstoename varieert meestal tussen de 11 en 16 kilo’s. Maar het belangrijkste is om je gewichtstoename onder controle te houden om er zeker van te zijn dat het niet te veel is. Hoe kun je dit bereiken? Door een goed dieet te volgen, zoals je hieronder zult zien. Het is een perfect moment om voor jezelf te zorgen!

Goede voeding tijdens de zwangerschap

De voedingsbehoeften nemen gedurende deze negen maanden toe als gevolg van hormonale en metabolische veranderingen, omdat ze ervoor zorgen dat je baby zich goed kan ontwikkelen. Daarom is het essentieel om ze te ontmoeten.

Een zwangere vrouw die granola met yoghurt en fruit eet.

Foliumzuur, jodium en ijzer vallen op tussen de essentiële voedingsstoffen tijdens de zwangerschap. Anderen, zoals vezels en magnesium, verminderen sommige symptomen. Hydratatie is ook belangrijk, dus drink water of maak een soep of puree. En fruit zoals watermeloen, meloen of ananas.

Als je gezond wilt blijven en overtollige gewichtstoename wilt voorkomen, baseer je dieet dan op groenten, vooral groene bladgroenten. Denk aan peulvruchten, vis, wit vlees en eieren. Noten en zaden zijn een goede aanvulling, en vergeet extra vierge olijfolie niet om te koken!

Vergeet niet om citrusvruchten en paprika’s in je hoofdmaaltijden op te nemen. Waarom? Ze vergemakkelijken de opname van ijzer en helpen je vermoeidheid te verminderen.

En als je twijfels hebt, bespreek ze dan met een diëtist. Zij zal je zelfs uitleggen welke voedingsmiddelen niet worden aanbevolen vanwege het risico op toxicose. Dit omvat grote vette vis en ongepasteuriseerde kazen. Raadpleeg deze ideale menu’s eens voor het derde trimester.

Op dieet tijdens de zwangerschap

Hoewel diëten als zodanig niet wordt aanbevolen tijdens de zwangerschap, zijn er bepaalde uitzonderingen die het toestaan, zolang het maar onder medisch toezicht wordt gedaan.

Met zorg en toezicht

Sinds 2009 beveelt het Institute of Medicine (IOM) mensen met obesitas aan om 5-9 kilo aan te komen. Er staat niets over afvallen. We hebben echter bewijs (Engelse link) van zowel de voor- als de nadelen van een dieet tijdens de zwangerschap. Enerzijds vermindert het de kans op macrosomie (geboortegewicht groter dan 4-4,5 kilogram). Het helpt ook om keizersneden te voorkomen.

Aan de andere kant kan het kind worden geboren met een laag geboortegewicht bij vrouwen met een body mass index hoger dan 40. Dit is waargenomen nadat ketonlichamen in het bloed zijn geproduceerd. Deze leiden tot ketoacidose met foetale dood. Daarom zijn de resultaten controversieel (Engelse link) en is meer onderzoek nodig. Het is ook belangrijk om alleen op dieet te gaan onder toezicht van een professional. Hij of zij za je regime aanpassen om alle voedingsstoffen die je nodig hebt op te nemen. Bovendien zullen ze follow-ups doen om ervoor te zorgen dat je gewichtsverlies progressief is.

Op dieet tijdens de zwangerschap: raadpleeg bij twijfel je diëtist of gynaecoloog

Nadat je met je arts hebt gesproken, volg je zijn instructies. Hij zal jouw situatie evalueren en je adviseren over de juiste caloriebeperking. Het gaat erom dat je zonder tekorten blijft eten en ervoor zorgt dat het je dagelijkse leven niet beïnvloedt. Je arts zal je zelfs adviseren over hoe je vochtretentie en vermoeidheid kunt verminderen.

Als je twijfelt, bel dan of vraag om een afspraak, zodat je begeleider je verder kan helpen. Vermijd het nemen van overhaaste beslissingen en breng jezelf niet in gevaar. We raden je aan om zogenaamde ‘wonderdiëten’ te vermijden, omdat ze een tekort aan voedingsstoffen hebben. Je moet ook wegblijven van het gebruik van infusies vanwege de nadelige effecten ervan tijdens de zwangerschap.

Verbeter je eetgewoonten in plaats van op dieet te gaan tijdens de zwangerschap

Een zwangere vrouw in een keuken die twee helften van een avocado vasthoudt en glimlacht.

Onthoud tot slot het volgende:

“Zwangerschap is een tijd om na te denken over je levensstijl, gewoonten en dieet, en hoe deze jou en je kind zullen beïnvloeden. Het is een tijd om te overwegen of je gezonde gewoonten wilt aannemen die gunstig zijn voor jou en je baby de komende tijden. Het is nooit te laat om de juiste keuzes te maken.”
-Wereldgezondheidsorganisatie-

In plaats van een dieet te volgen, is het beter om gezonder te eten. Begin met het verminderen van je inname van suikerhoudende producten, omdat deze bijdragen aan gewichtstoename. Doe hetzelfde met gefrituurd en bewerkt voedsel. Probeer in plaats daarvan veel groene bladgroenten te eten. Probeer ook zo min mogelijk zout toe te voegen aan je maaltijden en vervang het door kruiden. Tot slot, probeer gevarieerd te eten en gezond te koken.

Kortom, het gaat erom dat je niet te veel aankomt. Naast een dieet kun je sporten. Uiteraard altijd onder medisch toezicht door naar een personal trainer te gaan. Er zullen enkele bewegingen zijn die je namelijk niet kunt uitvoeren en je trainer zal je leren hoe je deze oefeningen anders kunt doen. Ook interessant voor jou

Voldoende eten tijdens de zwangerschap is zeer belangrijk
Je bent mamaRead it in Je bent mama
Voldoende eten tijdens de zwangerschap is zeer belangrijk

Als toekomstige mama moet je weten dat er bepaalde zaken zijn die je moet vermijden. Een van die zaken is voldoende eten tijdens de zwangerschap.