Het fenomeen Bookstagram stimuleert het lezen onder jongeren
Jongeren lezen het minst vaak boeken. Dat komt omdat de stadia van preadolescentie en adolescentie erg complex zijn en veel kinderen gewoonten verliezen die ze onlangs hadden verworven. Daarom is het belangrijk om boeken en lezen onder deze leeftijdsgroep meer dan andere gewoonten te bevorderen. Gelukkig maakt de moderne technologie dit gemakkelijker dan ooit, vooral met behulp van de sociale media. En met dat in gedachten willen we het hebben over het fenomeen bookstagram.
Je hebt misschien al gehoord van booktubers, of misschien heb je boektrailers gezien. Beide zijn uitstekende hulpmiddelen om jongeren te motiveren tot lezen. De nieuwste rage als het gaat om technologie en lezen is echter Bookstagram. En zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, heeft het te maken met Instagram.
Nog niet zo lang geleden was YouTube het sociale media platform dat het lezen onder jongeren het meest bevorderde. Maar het verschijnen van Instagram en zijn extreme populariteit onder deze doelgroep heeft het tot de nieuwste manier gemaakt om lezen via technologie te bevorderen.
Met dit alles in gedachten willen we je dus wat meer vertellen over het fenomeen Bookkstagram. Zo kun je Instragram gebruiken om jongeren tot lezen aan te zetten.
“Er zijn veel kleine manieren om de wereld van je kind te vergroten. Liefde voor boeken is de beste van allemaal.”
– Jacqueline Kennedy –
Wat is het bookstagram fenomeen?
Met de komst van nieuwe technologie in de afgelopen decennia waren de eerste platforms om het lezen onder de jeugd aan te moedigen literaire blogs. De invloed die deze hadden op de jeugd was zo groot dat andere digitale platforms dit voorbeeld begonnen te volgen.
Youtube was echter het eerste digitale platform dat erin slaagde literaire blogs praktisch helemaal weg te vagen. En daarmee werd het de nieuwe wereldmacht als het ging om het motiveren van jongeren om te lezen.
Het succes van YouTube ligt in het feit dat deze video’s door jongeren zelf zijn gemaakt, wat een grote aantrekkingskracht heeft. Bovendien boden het taalgebruik en de manier waarop ze boeken in beeld brachten en aanraadden ook een groot voordeel. Om al deze redenen genoten booktubers (Engelse link) een groot succes, en zijn dat nog steeds.
De sociale media bleven zich echter ontwikkelen en een ander sociaal media platform trok al snel de aandacht van onze jongeren. Dus, terwijl Youtube nog steeds opvalt als favoriet, heeft ook Instagram zich een weg naar de top van de lijst gebaand.
Dit nieuwe sociale media platform verschilt van YouTube doordat het niet alleen uit video’s bestaat. Het bestaat eerder hoofdzakelijk uit foto’s en afbeeldingen. Toen Instagram in populariteit toenam, ontstonden er dus bookstagrammers die het lezen aanmoedigen door middel van de afbeeldingen die ze plaatsen.
Welke kenmerken bezit deze nieuwe manier van leesbevordering?
De publicaties die bookstagrammers op Instagram plaatsen bestaan uit zorgvuldig gemaakte foto’s van boeken. En, voor het grootste deel, bevatten ze details over het boek zelf om lezers aan te trekken.
Wat is dan het grootste voordeel dat Instagram heeft ten opzichte van YouTube als het gaat om het motiveren van jongeren om te lezen? Instagram maakt een veel snellere en meer vertrouwde interactie tussen gebruikers mogelijk dan YouTube. Het maakt het dus mogelijk voor gebruikers met dezelfde of vergelijkbare smaken om titels aan te bevelen die iedereen kan zien.
In feite vormen dit soort interacties de basis van dit fotografische sociale media platform. Het fenomeen Bookstagram verwijst dus naar alle interacties die plaatsvinden rond boeken en lezen… Interacties waarbij gebruikers kunnen praten over verschillende boeken, literaire thema’s, auteurs, personages en meer.
Een ander element dat opvalt bij Instagram is het gebruik van hashtags (#). Hoewel hashtags geboren zijn uit Twitter, spelen ze nu een grote rol op Instagram. Ze stellen publicaties in staat een veel groter publiek te bereiken, dat over het algemeen geïnteresseerd is in de inhoud van de publicatie. Dus als gebruikers de hashtag #bookstagram aan hun berichten toevoegen, bereiken ze automatisch gebruikers over de hele wereld die geïnteresseerd zijn in lezen.
Bookstagram: het belang om met de tijd mee te gaan
Zoals we aan het begin van dit bericht al zeiden, zijn pre-teens en tieners de minst waarschijnlijke leeftijdsgroep om een boek te lezen. Het is dus belangrijk om nieuwe manieren te vinden om hen te motiveren tot interesse in lezen. En dat betekent met de tijd meegaan en op de hoogte zijn van belangrijke bewegingen zoals het fenomeen bookstagram. De voordelen van lezen zijn oneindig, en we moeten ervoor zorgen dat onze jeugd die niet mist.
“Er bestaat niet zoiets als een kind dat een hekel heeft aan lezen; er zijn alleen kinderen die het juiste boek niet hebben gevonden.”
-Frank Serafini-
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Collado, B. M. Nuevas formas de leer, nuevos lectores. Una aproximación a la literatura juvenil española actual a través de Bookstagram. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-102727/TFM%20Berta%20Mart%C3%ADn%20(1).pdf
- Cuestas, P., CONICET-CIMeCS/IdIHCS-UNLP, Saez, V., & CONICET-IIGG-UBA-FLACSO. (2020). Tecnologías digitales, comunidades virtuales y nuevas formas de leer ¿Qué está pasando en el sector editorial juvenil en Argentina? Alabe Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, 11(22), 1-19. doi:10.15645/alabe2020.22.9
- Fernández Lores, M. (2018). La influencia de la comunidad Bookstagram en el lanzamiento y promoción de un libro. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/8255/TFM_FERNANDEZ%20LORES,%20MARINA%20(1).pdf?sequence=1