De zoektocht naar populariteit tijdens de adolescentie

Kinderen ervaren een aantal veranderingen als ze door de puberteit en adolescentie gaan. Een van de grootste zorgen van veel tieners is dat ze 'populair' willen zijn. Met andere woorden, ze willen door hun vrienden, klasgenoten en anderen in het algemeen geliefd en bewonderd worden.
De zoektocht naar populariteit tijdens de adolescentie
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 04 juli, 2019

Tieners moeten veel veranderingen ondergaan, zowel fysiek als emotioneel. Adolescentie is een stadium waarin niets eenvoudig is en de meningen van anderen extreem belangrijk wordt. Dat is de reden waarom populariteit voor tieners tijdens de adolescentie zo belangrijk kan zijn.

Tot op zekere hoogte verlangen alle tieners naar de goedkeuring van hun vrienden. Velen zullen echter alles doen om hun leeftijdgenoten tevreden te stellen. Populariteit wordt dan het centrum van hun wereld.

In hun zoektocht om populair te worden, gebruiken ze verschillende strategieën. Deze omvatten onder andere:

  • Het focussen op hun fysieke uiterlijk.
  • Het ontwikkelen van sociale gewoonten.
  • Zelfs het hebben van de nieuwste technologie.

In sommige gevallen kan deze obsessie echter gevaarlijk worden. De extreme behoefte om veel vrienden te hebben en de meeste likes op social media te verkrijgen, kan tieners er dan toe brengen risicovol gedrag en handelingen aan te nemen.

Wat betekent populariteit voor adolescenten?

Tegenwoordig betekent populariteit tijdens de adolescentie vooral veel vrienden hebben en zich geliefd voelen. Het concept van ‘veel vrienden’ betekent echter iets heel anders dan wat het enkele jaren geleden betekende.

In het verleden was het voldoende om een groep van zes of zeven goede vrienden te hebben. Nu tellen tieners hun vrienden met duizenden op social media.

Adolescenten kunnen op verschillende manieren populariteit verkrijgen. Sommige tieners zijn populair, omdat ze over goede sociale vaardigheden, een goed gevoel voor humor en goede waarden beschikken.

Anderen zijn tegelijkertijd meer zeker van zichzelf, zijn goede studenten of atleten, of hebben een goed lichaam dat anderen bewonderen.

Tieners die populair zijn hebben meer macht over de rest van de groep. Wat ze doen of niet doen, hoe ze zich kleden en wie hun vrienden zijn, beïnvloedt het gedrag van de mensen om hen heen.

Het gevolg van dit alles is dan dat een negatieve reactie op sociale media over iemand die minder populair is, een grote impact kan hebben.

Waarom is populariteit tijdens de adolescentie zo belangrijk?

Groep vrienden maken een selfie

“Zolang populariteit gebaseerd is op intellectuele, sociale en atletische vaardigheden, zal het een positieve motivatie voor de jeugd zijn.”

Tijdens de adolescentie neemt de mening van anderen extreem toe. De jeugd moet het gevoel hebben deel uit te maken van een groep. Ze hebben daarom een sterk verlangen om de goedkeuring van anderen te krijgen.

De meeste tieners zoeken naar populariteit tijdens de adolescentie om zich zekerder van zichzelf te voelen. Het is een feit dat veel tieners tijdens dit ontwikkelingsstadium een gevoel van onzekerheid ervaren – over hun fysieke verschijning, persoonlijkheid, economische status, enz.

Om dit gevoel dat zoveel twijfels oplevert kwijt te raken, zoeken tieners dus naar acceptatie. Ze voelen de behoefte om veel vrienden en een goede fysieke uitstraling te hebben.

De jeugd wil zich kleden in kleding die in de mode is, ze willen erbij horen en eruit zien zoals iedereen – of zelfs nieuwe trends zetten. Hun doel is dat anderen willen zijn zoals zij, als iemand die populair is en invloed heeft op anderen.

De gevaren om door populariteit geobsedeerd te raken

Kinderen lachen een meisje uit

Zolang populariteit gebaseerd is op intellectuele, sociale en atletische vaardigheden, zal het een positieve motivatie voor de jeugd zijn. Veel vrienden hebben en leren omgaan met anderen zullen in de toekomst nuttig zijn.

Het probleem is dat populariteit vooral te maken heeft met iemands fysieke uiterlijk en andere oppervlakkige factoren, zoals iemands kleding of mobiele telefoon. Dit kan tot een aantal problemen leiden.

  • Allereerst zullen de relaties die een persoon ontwikkelt oppervlakkig en tijdelijk zijn.
  • Een ander probleem is dat tieners kunnen proberen iemand te zijn die ze niet zijn, alleen om geaccepteerd te worden. Sommigen kunnen zelfs proberen om hun emoties te onderdrukken als ze het gevoel hebben dat ze anderen niet behagen.
  • In de meest extreme gevallen kunnen deze kinderen ongepaste gedragingen aannemen die hun fysieke en emotionele welzijn aantasten. Dat is bijvoorbeeld het geval als het gaat om exhibitionisme op social media of anderen uit lachen om zich superieur te voelen.

Populariteit tijdens de adolescentie: de rol van de ouders

Ouders kunnen hun adolescente kinderen helpen hun onzekerheden beter te kanaliseren en voorkomen dat hun zoektocht naar populariteit uit de hand loopt. Dit betekent het versterken van hun zelfvertrouwen en ze helpen om gezonde vriendschappen te sluiten.

Sommige hobby’s, zoals sportteams of muziekgroepen, zijn ideaal om hechte vriendschappen te sluiten die diepere banden hebben. Ouders kunnen ook met hun tieners praten over het belang van de zorg voor de relaties die zij hebben met hun echte vrienden.

De zoektocht naar populariteit tijdens de adolescentie zou niet moeten betekenen dat je de vrienden opgeeft die al je hele leven om je heen zijn geweest. Moedig je kinderen dus liever aan om vriendschappen te sluiten die een leven lang meegaan.

Kortom, het concept van populariteit tijdens de adolescentie kan iets heel positiefs en heilzaams zijn. Er zijn echter ook enkele risico’s waar ouders en tieners zich bewust van moeten zijn.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Biernat Renata (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa Płocku). (2016). Troska O Poczucie Własnej Wartości Dzieci W Rzeczywistości Szkolnej – Wymiar Teoretyczny I Praktyczne Implikacje. Społeczeństwo. Edukacja. Język.
  • Pereira, M. (2007). Autoestima : un factor relevante en la vida de la persona y tema escencial del proceso educativo. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas En Educación.” http://doi.org/10.15517/aie.v7i3.9296

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.