Meest voorkomende vormen van communicatie bij adolescenten

Er zijn gemeenschappelijke vormen van communicatie bij adolescenten. Ze leiden allemaal tot het optimaal genieten van het moment met gemeenschappelijke doelen.
Meest voorkomende vormen van communicatie bij adolescenten
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 30 januari, 2022

Communicatie bij adolescenten is een verkenning van een hele wereld van emoties, aspiraties, mysteries, zoektochten en lessen van allerlei aard. Voor adolescenten draait alles om leven in het heden, zichzelf zijn en het delen van hun eigen ruimte waar ontmoetingen en zelfkennis worden aangemoedigd.

Mentale verwarring

Die overgangsperiode tussen kindertijd en volwassenheid is vol ups en downs en interne conflicten. Adolescenten vormen daarom groepen op basis van hun manier van denken en voelen en creëren hun eigen werelden. Sommigen respecteren de sociale normen, anderen overtreden ze. De vormen van communicatie zijn aangepast aan hun respectieve ervaringen.

Adolescenten kunnen proberen op te vallen, alles te weten, de mode volledig te volgen of die juist helemaal af te wijzen. Tegelijk hebben ze de neiging zich af te zonderen en zijn ze vaak nors. In dit stadium vinden namelijk biologische en psychologische transformaties plaats die samenhangen met nieuwe sociale eisen.

De communicatie bij adolescenten is meer virtueel dan fysiek en mist de kwaliteit van de face-to-face dialoog. Ze ontvangen meer visuele en auditieve prikkels en zijn minder aanhankelijk. Communicatie bij adolescenten vindt ook niet altijd in real-time plaats. Ze worden vaak overladen met informatie en kunnen zich leeg, verveeld en ongeconcentreerd voelen.

Vormen van communicatie bij adolescenten

Op het web nemen gedeelde codes af en worden banden gesmeed via beeldschermen. Nabijheid, aanraking en genegenheid verdwijnen vervolgens naar de achtergrond.

De adolescenten van vandaag lezen en schrijven minder dan vroeger. Daarom moet het plezier in lezen en schrijven gestimuleerd worden. En de beste bondgenoten daarvoor zijn thuis- of openbare bibliotheken. Ook de belangstelling die volwassenen ervoor tonen speelt een rol.

Ook, persoonlijke dagboeken, waar alleen de auteur toegang toe heeft en waarvan het bewaren zijn of haar strikte verantwoordelijkheid is, brengen jongeren aan het schrijven, door middel van het verhaal van hun eigen ervaringen.

Virtuele communicatie bij adolescenten

Blogs en sociale media zijn veel voorkomende vormen van communicatie bij tieners. De schermen van de verschillende draagbare toestellen zijn gevuld met zinnen en emoticons die stemmingen vastleggen.

Pseudoniemen zijn een andere manier om te communiceren zonder je aan kritiek bloot te stellen, via gesprekken en foto’s in chats of in e-mails.

Chatten op het web, online spelletjes spelen of muziek en video’s delen op YouTube is ook een rage. Sms’jes en e-mails, zelfs in de eigen taal, nemen een achterstand in, maar de sociale media zijn van vitaal belang.

  • Op Instagram kun je bijvoorbeeld foto’s en home video’s uploaden die enkele minuten duren.
  • Op Twitter kun je korte berichten van 280 tekens of minder overbrengen om gevoelens uit te drukken. Gebruikers kunnen ook foto’s uploaden en met elkaar communiceren via hashtags die een trend worden.
  • Met Pinterestborden en pins kunnen jongeren bijvoorbeeld pagina’s opslaan die hen interesseren en ze naar eigen voorkeur ordenen.
  • Op Tumblr kunnen ze foto’s en video’s mengen. Dit soort blog is een dynamische en onderhoudende manier om situaties te vertellen met audiovisuele hulpmiddelen.
Tumblr. is een van de sociale media
  • Vine werd ontwikkeld door Twitter, maar het lijkt op Instagram. Alleen beperkt het de video’s tot 6 seconden. Ze kunnen gedeeld worden op Twitter of Facebook en je kunt je vrienden taggen.
  • Snapchat heeft de voorkeur van mensen die geen sporen van hun communicatie willen achterlaten. Ze kunnen namelijk foto’s of video’s naar contacten sturen, die zich na 1 tot 10 seconden automatisch wissen.

Communicatie bij adolescenten (op straat)

Afhankelijk van de visie op de wereld die ze vanuit hun gezinsomgeving hebben opgebouwd, zullen adolescenten nieuwe plaatsen en stijlen van expressie creëren.

  • Pichacao is een soort graffiti die kleurrijke vormen van tekeningen en alfabetisch schrift combineert, die adolescenten in openbare ruimten verspreiden. Ze willen dat de boodschap ontcijferd wordt door leden van andere groepen en niet door de maatschappij.
  • Urbexing: Stedelijke ontdekkingsreizigers willen nieuwe ruimten veroveren. Ze zwerven op elk moment door de straten, als een manier om van huis weg te komen. Ze kunnen op zoek gaan naar oude verlaten gebouwen en bouwsels.
  • Parkour leidt jongeren ertoe zich met hun lichaam als enige bescherming tegen hindernissen door de stad te bewegen, op zoek naar persoonlijke verbetering.
  • Flashmobs zijn mensen die op een vooraf bepaalde openbare plaats en tijd samenkomen om snel iets ongewoons te doen.

Communicatie bij adolescenten heeft verschillende manieren om zich te projecteren. Deze communicatie kan positief zijn en beperkt blijven tot een gezond gebruik van het internet en sociale netwerken, of leiden tot negatieve lichamelijke handelingen voor henzelf en hun omgeving. Een goede gezinsrelatie maakt het verschil. Wellicht ook interessant voor jou

Het belang van dialoog binnen het gezin
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Het belang van dialoog binnen het gezin

Als er iets is dat een gezin nooit mag nalaten, dan is het communicatie. Negeer daarom nooit het belang van dialoog binnen het gezin.



  • Berger, K. S. (2007). Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia. Ed. Médica Panamericana.
  • Coleman, J. C., & Hendry, L. B. (2003). Psicología de la adolescencia. Ediciones Morata.
  • de la Niñez, C. (2008). Adolescencia. Plan de Pro-tección Integral a la niñez y adolescencia del cantón Cuenca, 2010. http://www.cpccs.gob.ec/wp-content/uploads/2016/02/1545641.pdf
  • Rice, P. F., Carnicero, C., & Antoniorev, J. (2000). Adolescencia: desarrollo, relaciones y cultura (No. 159.922. 8). Prentice Hall,.

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.