Wat zijn de fasen van herstel na een echtscheiding?

Als je gaat scheiden, mag je deze belangrijke herstelfasen tijdens dit proces niet missen. Het begrijpen van de stadia van rouw zal je helpen om ermee om te gaan en de juiste levenskeuzes te maken.
Wat zijn de fasen van herstel na een echtscheiding?

Laatste update: 22 juli, 2021

De fasen van een echtscheiding zijn ook bekend als fasen van rouw, totdat de laatste fase eindigt en je weer normaal verder kunt. In werkelijkheid verloopt het herstel van een scheiding niet in een rechte lijn. Of er doorbraken of tegenslagen zijn, hangt helemaal van de persoon af. Dit verdriet is meestal een viscerale pijn die voortkomt uit het syndroom van een gebroken hart na een scheiding. Daarom gaan we hieronder de verschillende fasen van herstel na een een scheiding met je bespreken.

Fasen van herstel na een echtscheiding

Als we het hebben over de fasen van herstel na een scheiding, zijn er meestal vijf hoofdfasen.

Fase 1: verrassing en destructie door de scheiding

In deze eerste fase is er sprake van een gevoel van verrassing met de situatie en destructie. Wat je begon te bouwen met een andere persoon is namelijk voorbij. Ongeacht de oorzaken die tot de scheiding hebben geleid, er zal altijd een moment van destructie zijn waar we op voorbereid moeten zijn.

Vader doorloopt de stadia van herstel na echtscheiding.

Fase 2: intens verdriet, woede en angst

In ieder geval zijn een relatiebreuk en echtscheiding overweldigend en vermoeiend. Je slaapt slecht, je hebt geen zin om iets te eten en in deze mist van de scheiding sta je voor honderden beslissingen die je toekomst zullen bepalen.

Tijdens het scheidingsproces verandert je leven drastisch en onmiddellijk. De veranderingen gaan zo snel dat het moeilijk is om ze allemaal te verwerken. Bovendien gebeurt dit allemaal terwijl je amper genoeg energie hebt om jezelf overdag bij elkaar te houden.

Dus ondanks de uitputting en overweldigende toestand die je overvalt tijdens de scheiding, heb je waarschijnlijk te maken met intensere emoties. Verdriet en rouw komen meestal op de eerste plaats. De wanhoop van echtscheiding is overweldigend.

Boosheid komt daarna als onderdeel van de fasen van herstel na een scheiding, in combinatie met wraak. Meestal is dit geen alledaagse irritatie of ergernis, het kan zelfs een gevoel van woede zijn.

Fase 3: omgaan met de realiteit van echtscheiding met het oog op herstel

Nadat de woede en wanhoop een beetje zijn afgenomen, moet je het harde werk doen om het feit onder ogen te zien dat de echtscheiding echt plaatsvindt. Gescheiden zijn wordt je nieuwe realiteit, ook al begrijp je het nog niet zo goed.

Je voelt je misschien bang omdat je niet weet hoe je dingen, je leven en al je verantwoordelijkheden in je eentje moet beheersen. Blijf dicht bij mensen die van je houden en je steunen. Ze zullen je namelijk helpen je weer beter te voelen.

Fase 4: aanpassen aan single zijn na echtscheiding

Nadat je de basis hebt doorlopen om te accepteren dat je officieel gescheiden bent, moet je je weer aanpassen aan het single zijn. Een stap die helpt bij die aanpassing na de scheiding, is uitzoeken hoe je erover gaat praten.

Als je vrienden ontmoet op het postkantoor of in de winkel, denk dan van tevoren na over wat je gaat zeggen als ze vragen: “Hoe gaat het met je?” Of “Wat is er gebeurd?” Je krijgt de kans om iets te zeggen waardoor ze weten dat je een goed en aardig persoon bent.

Vrouw die haar ring na echtscheiding bekijkt.

Bijna altijd is een van de stappen om je spullen uit het huis te halen. Mogelijk moet je op zoek naar een kleinere, meer betaalbare woning. In dit opzicht moet je onthouden dat thuis altijd is en zal zijn waar je ook bent.

Je zult ook moeten uitzoeken wie je nu in je leven wilt en wie je moet loslaten. Druk op de pauzeknop bij vrienden en familieleden die je in het verleden houden. Relaties hebben tijd en energie nodig. Je zou ervoor moeten kiezen om in de buurt te zijn van mensen die je vooruit helpen.

Houd er rekening mee dat we na een scheiding vaak het initiatief moeten nemen om de mensen om wie we geven te ontmoeten. Mensen weten niet hoe ze zich om ons heen moeten gedragen. Een van de stadia van herstel na een scheiding is dus om te leren hoe we vrienden en familie eerlijk kunnen vertellen wat we nodig hebben.

Fase 5: nieuw optimisme vinden

Terwijl we ons aanpassen aan het single zijn, wat langer kan duren dan we willen, kunnen we een glimp opvangen van een nieuw gevoel van welzijn en optimisme. Begin over jezelf te praten als single en niet als gescheiden. Deze kleine verschuiving in je denken zal je positiever en hoopvoller maken.

Je zult meer vertrouwen hebben in je vermogen om niet alleen na de scheiding te overleven, maar ook om een goed, bevredigend en leuk leven op te bouwen. Ook al komen boosheid en verdriet nog vaak naar boven, ze zijn minder intens.

Over de fasen van herstel na echtscheiding

Een deel van deze reis van herstel na een scheiding is om te leren dat we de baas zijn over ons eigen leven. Dat we het zo geweldig of zo ellendig kunnen maken als we willen.

Onze toekomst is onze keuze. Wanneer we ons dit in het echte leven realiseren na een scheiding, weten we dat het leven weer goed kan zijn omdat we het zo kunnen maken. Wellicht ook interessant voor jou

Een kind alleen opvoeden: een moeilijke maar geweldige ervaring
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Een kind alleen opvoeden: een moeilijke maar geweldige ervaring

Een kind alleen opvoeden is niet het einde van de wereld. Er zijn veel vaders en moeders die dit willen doen. Anderen, daar tegenover, gaan deze ui...