Wat je 2-jarige peuter zou moeten kunnen
In dit artikel gaan we in op de vaardigheden die een 2-jarige peuter zoal moet beheersen.
Je kind begeleiden bij zijn groei is een van de mooiste dingen die je kan meemaken als moeder. Het is uniek om te zien hoe hij groter wordt en dat niet alleen in de lengte, maar ook wat zijn kennis en vaardigheden betreft.
Toch blijf je je altijd afvragen of je kind zich wel op de juiste manier ontwikkelt, of hij wel kan wat hij op zijn leeftijd moet kunnen.
De context van een 2-jarige peuter
Om te beginnen, laten we ons eens plaatsen in de juiste context van een 2-jarige peuter. Hij weet ons bijna altijd te verrassen met zijn stoutmoedige daden van onafhankelijkheid, vastberadenheid en zijn wilskracht. Dus….bereid je maar voor op de ‘verschrikkelijke twee’. Het is absoluut niet teveel gezegd.
De grappige lachebek die we in huis hadden wordt een soort monstertje dat alleen meer en meer onafhankelijkheid wil. Hij daagt je uit en krijgt vreselijke driftbuien wanneer hij niet alle avonturen mag ondernemen waartoe hij zichzelf in staat acht.
We hebben nu een 2-jarige peuter die wat onbehendig, maar vol enthousiasme en plezier van alles wil ondernemen. Hij wil groot zijn, dingen doen die grote mensen doen en er is niemand die hem kan tegenhouden. Dus, als moeder zul je ook moeten groeien.
Je zult moeten inzien dat je peuter zijn eigen ruimte heeft verdiend en dat hij zijn eigen beslissingen begint te nemen. Je moet dit zoveel mogelijk respecteren. Als je de ‘controlerende moeder’ in je onder controle houdt, zul je dat gemakkelijker voor elkaar krijgen. Het is tijd dat jij ook gaat groeien, je bent tenslotte de moeder van een peuter van 2 jaar!
Motorische vaardigheden van een 2-jarige peuter
- Bij het lopen zou hij hij stevig op zijn benen moeten staan.
- Hij kan zijn armen en benen onafhankelijk bewegen zonder dat deze houterige of robotachtige zijn.
- De peuter loopt een trap op en af met hulp, maar bij de trap aflopen laat hij nog wel beide voeten op dezelfde trede rusten.
- Hij beklimt speeltoestellen of in huis de meubels!
- De peuter gaat van een kleine glijbaan af.
- Hij geniet van schommels en de wip.
- Hij kan op zijn voeten ronddraaien.
- De 2-jarige peuter kan tegen een bal trappen.
- Hij kan met de hand een bal gooien.
- De peuter kan een puzzel maken met stukjes zo groot als zijn handpalm
- Een dik potlood of stift kan hij ook al vastpakken.
- Van een stift kan hij het dopje afhalen en er weer op doen.
- Hij tekent op een groot blad van 60 x 60 cm.
- Schoenen probeert hij zelf aan te trekken.
- Drinken doet hij uit een beker.
- Hij probeert zelf te eten met een lepel.
- Hij kan kleine dingen in een blik of doos doen en er weer uit halen zoals knikkers in een beker
Cognitieve vaardigheden
- Een 2-jarige peuter kent de delen van zijn lichaam zoals hoofd, buik, benen, neus en handen.
- Dingen uit het dagelijkse leven imiteert hij: kammen, inzepen, schoenen aantrekken, bestek gebruiken, telefoneren, naar ‘het werk’ gaan.
- Hij herkent op zijn minst 4 dieren bij de naam.
- Als hij wordt geroepen geeft hij gehoor aan zijn naam.
- Hij begint eenvoudige liedjes en versjes te leren.
- Bij benadering imiteert hij bewegingen en houdingen.
- Er ontstaat besef van een vuile luier. Sommigen worden al in de loop van het tweede jaar overdag zindelijk.
- Hij kan tellen: 1,2,3.
Taalontwikkeling van een 2-jarige peuter
- Zijn woordenschat neem toe. Hij zegt steeds meer woorden met een betere articulatie.
- Hij begrijpt instructies als: ga zitten, haal je schoenen, breng dit naar papa, breng je auto mee
- Als hij iets niet wil zegt hij “nee”.
- Hij gebruikt trefwoorden om te communiceren: geef me, water, mama, papa, nu…
- Van sommige dieren kan hij de geluiden nadoen.
- Hij benoemt de gezinsleden bij naam.
- Als hij bijna 3 wordt zou hij zich vloeiend uit moeten kunnen drukken in zinnen van 4 of meer woorden.
Sociale ontwikkeling
- Hij krijgt een voorkeur voor personen waar hij het liefste bij wil zijn.
- Je peuter heeft rituele spelletjes die hij steeds weer wil doen, zoals bijvoorbeeld papa laten schrikken.
- Hij leert gemakkelijk gedragingen die hij op verzoek toont zoals “dank je wel” of grappige dingen als: “geef me de vijf”, “laat me je ogen zien”, “wie is de prinses van het huis?”
- Delen is erg moeilijk, vooral zijn speelgoed maar ook zijn lievelingspersonen.
- Hij speelt alleen maar geniet van de nabijheid van andere kinderen.
- De peuter imiteert oudere kinderen, hij wil bij de groep grote kinderen horen.
- Hij zal om hulp vragen als hij die nodig heeft.
Zeg het niet tegen hem, maar eigenlijk is hij nog een baby!
Gedurende het tweede jaar verandert je baby langzaam in een dreumes. Het is een jaar van grote veranderingen, zowel voor hem als voor jou. Aan het einde van dit vreselijke tweede jaar is je baby een peuter geworden, geniet dus van elk moment.
Wanneer je 2-jarige op het punt staat om drie te worden:
- Drukt hij zich vloeiend uit.
- Is hij overgegaan van de wieg naar een bed.
- Drinkt hij de melk niet meer uit de fles, maar uit een beker met een mondstuk of rietje.
- Heeft hij alleen ’s nachts nog een luier nodig.
- Doet hij in plaats van twee dutjes, nog maar één dutje op een dag.
Dit is toch niet niets!
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Equipo de Atención Temprana de La Rioja. El niño de 0 a 3 años. Guía de Atención Tempara. https://orientacion.catedu.es/wp-content/uploads/2014/11/Gu%C3%ADa-ni%C3%B1o-0-a-3-a%C3%B1os-La-Rioja.pdf
- Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). La primera infancia importa para cada niño. Septiembre de 2017. https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/2019-01/La_primera_infancia_importa_para_cada_nino_UNICEF.pdf
- Matus, R. I., & Urrutia, J. A. (2017). Aptitud física y habilidades cognitivas. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 10(1), 9-13.
- Sas, O. R., & Estrada, L. C. (2021). Incidencia del uso de pantallas en niñas y niños menores de 2 años. Revista de Psicología, 086-086.